Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hloubka dezénu rozhoduje. Sjeté gumy brzdí mnohem pomaleji

aktualizováno 
U pneumatik hraje i pár milimetrů roli. To je hlavní závěr testu ÚAMK, který otestoval jednu z nejběžnějších zimních pneumatik Barum Polaris 3 s různými hloubkami dezénu. Výsledky jsou velmi překvapivé.

Test porovnal dvě pneumatiky o rozměrech 185/55 R15, jednu z roku 2011, druhou vyrobenou v roce 2014. | foto: ÚAMK

První zimní barumka rok výroby 2011 měla vzorek hluboký 5 mm, druhá, vyrobená v roce 2014, osmimilimetrový vzorek. Obě měly rozměr pro Škodu Fabii II. generace, 185/55 R15.

Hloubka dezénu pneumatiky obouvané před zimou by neměla být menší jak pět milimetrů, protože během zimních měsíců můžete gumu sjet pod zákonné čtyři milimetry. Nejde ale jen o to dodržet literu zákona.

Fotogalerie

Test českého autoklubu totiž ukázal, že právě hloubka dezénu má výrazný vliv na brzdnou dráhu vozu. „Ve městě je na mokré vozovce rozdíl v brzdné dráze mezi osmimilimetrovým a pětimilimetrovým vzorkem rovné dva metry,“ hodnotí výsledky testu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„To je více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých sedm metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů“.

Může se hodit

Hledáte nové auto? Nemusíte nikam chodit. Vyberte si z nabídky nových vozů nebo ojetých vozů v klidu domova na Automodul.cz.

Vaníček upozorňuje, že i takový rozdíl může často rozhodovat o životě a smrti ve městech, ale i mimo ně. „Pokud ještě přidáme horší klimatické podmínky, jakými je sníh nebo námraza, jedná se o tak velkou výstrahu směrem k řidičům, že ji nemůžeme brát na lehkou váhu“, dodává.

Pozor na správný tlak

Testování se zaměřilo také na správný tlak v pneumatice. Pokud máte například podhuštěné gumy, hrozí vám nejen vyšší spotřeba paliva, ale i větší riziko dopravní nehody nebo aquaplaningu.

Pouhé dva metry v rozdílu brzdné dráhy mohou způsobit fatální následky při nehodě. „Je to více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých sedm metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů,“ upozorňuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.

„V testu se jasně ukázalo, že při snížení tlaku o 0,5 barů se zvýší spotřeba o dvě procenta a až o 30 % se zvýší riziko dopravní nehody a sníží kilometrový výkon vozu. Dokonce se nám při testu ve vysoké rychlosti stalo, že podhuštěná pneumatika po najetí na nerovnost praskla“, uzavírá výsledky testování na uzavřeném polygonu prezident ÚAMK.

Způsobíte kolizi, zaplatíte

V Evropě je řada států, které datumově nenařizují užívání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je musí motorista užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii platí povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15 dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky, podobné předpisy jsou v alpské zemi Rakousku. Tedy od 1. listopadu do 15. dubna.

Evropské státy zpravidla přestupek za použití letních pneumatik oceňují částkou pohybující se okolo 60 až 80 eur, ale například v Rakousku v případě zablokování dopravy nebo vážného ohrožení bezpečnosti silničního provozu hrozí řidiči pokuta až do výše pěti tisíc eur. V Německu zase platí povinnost mít v nádobce do ostřikovačů nemrznoucí směs. Pokud jste na ni zapomněli, může vám policie napařit až 40 eur.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.