Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hloubka dezénu rozhoduje. Sjeté gumy brzdí mnohem pomaleji

aktualizováno 
U pneumatik hraje i pár milimetrů roli. To je hlavní závěr testu ÚAMK, který otestoval jednu z nejběžnějších zimních pneumatik Barum Polaris 3 s různými hloubkami dezénu. Výsledky jsou velmi překvapivé.

Test porovnal dvě pneumatiky o rozměrech 185/55 R15, jednu z roku 2011, druhou vyrobenou v roce 2014. | foto: ÚAMK

První zimní barumka rok výroby 2011 měla vzorek hluboký 5 mm, druhá, vyrobená v roce 2014, osmimilimetrový vzorek. Obě měly rozměr pro Škodu Fabii II. generace, 185/55 R15.

Hloubka dezénu pneumatiky obouvané před zimou by neměla být menší jak pět milimetrů, protože během zimních měsíců můžete gumu sjet pod zákonné čtyři milimetry. Nejde ale jen o to dodržet literu zákona.

Fotogalerie

Test českého autoklubu totiž ukázal, že právě hloubka dezénu má výrazný vliv na brzdnou dráhu vozu. „Ve městě je na mokré vozovce rozdíl v brzdné dráze mezi osmimilimetrovým a pětimilimetrovým vzorkem rovné dva metry,“ hodnotí výsledky testu prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„To je více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých sedm metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů“.

Může se hodit

Hledáte nové auto? Nemusíte nikam chodit. Vyberte si z nabídky nových vozů nebo ojetých vozů v klidu domova na Automodul.cz.

Vaníček upozorňuje, že i takový rozdíl může často rozhodovat o životě a smrti ve městech, ale i mimo ně. „Pokud ještě přidáme horší klimatické podmínky, jakými je sníh nebo námraza, jedná se o tak velkou výstrahu směrem k řidičům, že ji nemůžeme brát na lehkou váhu“, dodává.

Pozor na správný tlak

Testování se zaměřilo také na správný tlak v pneumatice. Pokud máte například podhuštěné gumy, hrozí vám nejen vyšší spotřeba paliva, ale i větší riziko dopravní nehody nebo aquaplaningu.

Pouhé dva metry v rozdílu brzdné dráhy mohou způsobit fatální následky při nehodě. „Je to více než polovina přechodu pro chodce, při jízdě na okreskách to dělá necelých sedm metrů a na dálnici se jedná o více než 14 metrů,“ upozorňuje prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček.

„V testu se jasně ukázalo, že při snížení tlaku o 0,5 barů se zvýší spotřeba o dvě procenta a až o 30 % se zvýší riziko dopravní nehody a sníží kilometrový výkon vozu. Dokonce se nám při testu ve vysoké rychlosti stalo, že podhuštěná pneumatika po najetí na nerovnost praskla“, uzavírá výsledky testování na uzavřeném polygonu prezident ÚAMK.

Způsobíte kolizi, zaplatíte

V Evropě je řada států, které datumově nenařizují užívání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je musí motorista užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii platí povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15 dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky, podobné předpisy jsou v alpské zemi Rakousku. Tedy od 1. listopadu do 15. dubna.

Evropské státy zpravidla přestupek za použití letních pneumatik oceňují částkou pohybující se okolo 60 až 80 eur, ale například v Rakousku v případě zablokování dopravy nebo vážného ohrožení bezpečnosti silničního provozu hrozí řidiči pokuta až do výše pěti tisíc eur. V Německu zase platí povinnost mít v nádobce do ostřikovačů nemrznoucí směs. Pokud jste na ni zapomněli, může vám policie napařit až 40 eur.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Crashtest karavanu
Švýcaři poslali obytný vůz proti zdi, děti vzadu by nepřežily

Letní dovolená s obytným vozem je i v Česku stále oblíbenější. Švýcarský autoklub TCS teď upozorňuje na dodržování bezpečnostních zásad. Proto nasimuloval...  celý článek

Ferrari FF
Ferrari FF

r.v. 2011, naj. 28 729 km, benzín
5 145 525 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.