Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Policie kontroluje hloubku dezénu gum pohmatem a mozkovým měřením

  13:42aktualizováno  13:42
Podle policistů z Holešova na Zlínsku je možné udělit pokutu po kontrole zrakem a pohmatem, zjistila Česká televize.

Pro zimní pneumatiky platí limit 4 mm, u letních pneumatik musí být drážky hluboké alespoň 1,6 mm. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Letos v březnu zastavili policisté v Holešově Ondřeje Adamce a podrobili kontrole hloubky dezénu pneumatik. „Jednu pneumatiku měl podle nich příliš opotřebenou, tedy pod zákonem přípustnou mez 1,6 milimetru. V důsledku toho udělili řidiči pokutu ve výši 500 korun,“ uvádí Česká televize.

Řidič odmítl pokutu zaplatit, protože policisté prý hloubku dezénu měřili pouze na okraji, navíc jen pohmatem. „Na základě policejního spisu pak úřednice vydala příkaz, že se pan Adamec dopustil přestupku a musí zaplatit 1 500 korun pokuty. Proti tomu ale Ondřej Adamec podal odpor a začalo správní řízení včetně výslechů policistů,“ líčí reportáž.

Hloubka dezénu

V létě minimálně 1,6 mm, v zimě aspoň 4 mm.

„Když jsem přes to přejel prstem a podíval jsem se na to zrakem, tak jsem zjistil, že těch 1,6 tam není. Tím pádem jsem mozkovým myšlením zjistil, že ta hranice tam není. To je ten selský rozum,“ uvedl jeden z policistů.

U výslechu policista potvrdil, že řešil pouze krajní část pneumatiky. „Hloubka dezénu se však podle metodického pokynu zjišťuje v hlavních drážkách uprostřed běhounu,“ uvádí ČT.

Pro objektivní měření je ovšem potřeba měřič hloubky dezénu. Policisté z Holešova však žádný takový přístroj neměli a nemají ho ani jejich kolegové. Podle vedení policie ho nepotřebují. „Skutečně pohledem se dá zjistit, že ta hloubka dezénu není taková, jaká by měla být,“ reagovala Lenka Javůrková z Krajského ředitelství police Zlínského kraje.

Řízení o přestupku úřad zastavil. Krajské ředitelství zlínské policie se proti rozhodnutí Městského úřadu v Holešově chce odvolat. Za postupem svých lidí si stojí a tvrdí, že přestupek má být potrestán.

Policista má měřit hlavní drážky

Metodika měření dezénových drážek pneumatik

Podle oficiální zprávy Policie České republiky z letošního ledna se hloubka dezénu měří takto:

Závazný pokyn policejního prezidenta č. 160/2009, kterým se upravuje postup na úseku bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a který byl vydán za účelem sjednocení postupu příslušníků Policie České republiky (dále jen „policisté“) při plnění úkolů vyplývajících z právních předpisů v souvislosti s dohledem na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, upravuje výkon služby při provádění kontrol, dopravně bezpečnostních opatření a akcí v obecné rovině.

Policie České republiky nemá žádnou speciální metodiku měření hloubky hlavních dezénových drážek pneumatik vozidla.

Ke kontrole stavu pneumatik policisté využívají přístroj k měření hloubky dezénu, tzv. hloubkoměr, anebo indikátory opotřebení hlavních dezénových drážek pneumatiky označované zkratkou TWI.

Měření se provádí v hlavních dezénových drážkách, kterými se rozumějí průběžné drážky opatřené indikátory opotřebení TWI. Správnost měření je podle § 5 odst. 6 zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 505/1990 Sb.“), zajišťována kalibrací měřidel, a to prvotní kalibrací nového měřidla, jejíž zajištění je zákonnou povinností výrobce, a následnou (případně periodickou) kalibrací měřidla, kterou zajišťuje jeho uživatel po uvedení měřidla do provozu. Povinnost zajistit jednotnost a správnost měřidel a měření ukládá uživateli ustanovení § 18 písm. b) zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

Kompletní znění zprávy ZDE

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.