Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta na dietě: speciální materiály šetří kila a litry paliva

aktualizováno 
Zatímco lidé začínají hubnout po Vánocích nebo do plavek, auta shazují pořád. Nižší hmotnost je totiž jednou z cest k menší spotřebě, která je dnes hlavním motorem vývoje nových aut.

Složení materiálů karoserie Audi | foto: Audi

Lehčí auto rovná se menší spotřeba paliva. A na tu zákazníci slyší. Automobilkám ovšem stojí v cestě ke štíhlé linii řada překážek – zpřísňující se bezpečnostní předpisy, nové prvky komfortní výbavy – to vše hmotnost zvyšuje. Takže kilogramy se „škrtají“ třeba lehčí konstrukcí sedaček či používáním motorů s menším objemem.

Například motor 1.0 TSI ve Škodě Octavia, který nahradil 1.2 TSI, je mimo jiné díky menšímu zdvihovému objemu cca o 8 kg lehčí. Hlavní místo, kde se shazují kila, je však karoserie a vše, co s ní souvisí. Jaké materiály se používají a čemu patří budoucnost?

Přísady do oceli srazí váhu karoserie i o 70 kg

Řada ocelářských firem dlouhodobě vyvíjí nové druhy oceli, které by si při
menší hmotnosti a tloušťce zachovaly pevnost. Dosahuje se toho různými
přísadami – křemíku, molybdenu nebo vanadu – a novými technikami kalení.

Jak zhublo Audi Q7

Srovnání s předchůdcem

  • o 71 kg karoserie
  • o 40 kg zadní náprava
  • o 24 kg hliníkové vnější panely včetně dveří
  • o 20 kg přední náprava
  • o 20 kg konstrukce poháněcího ústrojí
  • o 19 kg výfuková soustava
  • o 19 kg sedadla
  • o 8,7 kg chladicí soustava motoru
  • o 8,5 kg brzdy
  • o 4,2 kg kabelové svazky
  • o 4 kg podlaha zavazadlového prostoru
  • o 3,5 kg motor 3.0 TDI
  • o 1 kg brzdový pedál

Audi Q7

Audi Q7

Použitím vysokopevnostních ocelí je možné dosáhnout úspory asi 50 – 70 kg na karoserii, ale potenciál už je dnes prakticky vyčerpaný – další významné úspory hmotnosti se s ní už dosáhnout nedá.

Podíl lehkého hliníku roste, s ním i cena auta

Hliník se na konstrukci aut používal už před první světovou válkou. „V roce 1913 vyrobila značka NSU model označený jako 8/24, který měl karoserii kompletně z hliníku. Pak se ale dlouhá léta používala téměř výhradně ocel, protože byla podstatně levnější. Až v roce 1994 začala v závodě Neckarsulm sériová výroba modelové řady Audi A8, prvního velkosériového vozu na světě s celohliníkovou karoserií,“ vysvětluje Pavel Kolařík, technický trenér Audi.

Použitím hliníku je možné dosáhnout úspory až 150 kg na karoserii. Jeho nevýhodou je ale stále vysoká cena (za materiál samotný, ale i za jeho zpracování), rovněž opravy hliníkových dílů jsou dražší. Přesto se ale očekává, že jejich podíl se bude v autech stále zvyšovat, a to nejen v luxusních třídách.

Už i ve vozech Škoda najdete hliníkové prvky podvozku, hlavy kol, nápravnice nebo příčná ramena. Pro vyvážení rozumného poměru cena, váha a bezpečnost se používají různé kombinace oceli a hliníku.

Když zůstaneme u Audi, tak například karoserie modelu Q7 je mixem komponentů z oceli tvářené za tepla a z hliníku. Základem je extrémně pevná ocel. Rozměrné části podlahy a zavazadlového prostoru, zadních podběhů kol, střechy nebo dveří jsou z hliníkových plechů.

Plasty, které na první pohled nepoznáte

Ne, nebudeme vzpomínat na trabanta. Dnes různé druhy plastů používají automobilky tak, že to na první pohled nepoznáte. Například Peugeot 308 má z termoplastu vyrobené víko zavazadlového prostoru. „V současné době je nejvíce zastoupeným materiálem ocel, která se podílí na použitých materiálech hlavních částí vozidla z asi 60 %,“ říká Jan Matoušek, technický školitel českého importéra značky Peugeot.

„Druhým nejvíce použitým materiálem jsou plasty s podílem asi 20 procent, dále slitiny hliníku s deseti procenty, následují ostatní materiály. V nejbližších letech se odhaduje, že poměr se změní na asi 40 procent oceli,
30 % plastů a 20 % slitin hliníku.“

Kombinování různých materiálů má v případě aut několik podob, nejčastější je použití uhlíku. Kvůli pevnosti se u dražších aut v případě některých dílů vyztužuje plast uhlíkovými vlákny. Třeba u modelu Audi R8 se i díky tomu snížila hmotnost karoserie na pouhých 200 kg. Komponenty z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny tvoří střešní sloupky B, středový tunel a zadní stěnu.

Lehkým materiálem s velkou budoucností je hořčík, jehož slitiny se uplatňují při konstrukci modelů Audi A8 a R8.

Výrobci hledí s nadějí i k takzvaným nanomateriálům. Technologie pracující s objekty o tloušťce tisíciny lidského vlasu slibují třeba samoopravitelné laky odolné proti poškrábání, čelní skla aut, která budou odpuzovat vodu, ale i velmi tenké a přitom pevné materiály pro samotnou konstrukci aut. Jde třeba o plazmové nanášení kovových povrchů či různé polymerní vrstvy.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari LeFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Další z rubriky

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.