Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hodně přes dvě stě v městě

aktualizováno 
Závodníci na motocyklech, kteří v zatáčkách škrtají nejen koleny o zem, ale i rameny a snad i helmami o svodidla. Riskování bez únikových zón, průměr skoro 150 km/h a mrazivé divácké zážitky – tak vypadá GP v Macau.

Závody motocyklů na městském okruhu v Macau | foto: Macau GP

Doba přírodních a městských okruhů patří minulosti, závodníci dneška si to rozdávají na umělých okruzích s únikovými zónami.

K několika málo výjimkám patří závody v Macau, pravidelně probíhající v druhé půli listopadu.

Spolu se závodem Tourist Trophy na ostrově Man patří Velká cena Macaa k nejnebezpečnějším a zároveň nejvíce vzrušujícím motocyklovým závodům vůbec.

Součástí letošního 54. ročníku Macau Grand Prix je i motocyklová GP, která se pojede pojedenačtyřicáté.
Podnik se koná na městském okruhu Guia, měřícím 6,118 km (3,8 anglické míle).

Trať má v nejužším místě 7 metrů a trochu překvapivě poměrně hodně dlouhých rovinek. Motocyklový závod je vypsán na 15 kol, s kterými jsou jezdci hotovi za necelých 40 minut.

Rekord okruhu v závodě pochází z minulého roku, kdy jej Michael Rutter zajel na Hondě Fireblade za 2:27,588 (průměrná rychlost 149,2 km/h), což opravdu není špatné – pro srovnání rekord formule 3 tamtéž má hodnotu 2:11,929…

Trať je vytyčena v ulicích bývalé portugalské městské enklávy Macao a nenajdete zde žádné únikové zóny, celá trasa je lemována plechovými svodidly, případně kamennými nebo betonovými zdmi.

Prostor na chybu zde opravdu není – však také historie závodu obsahuje i několik smutných kapitol. Dějinám závodu dominují jezdci britské národnosti, pro jejichž buldočí povahy je závod odpovídající výzvou.

K legendám závodu patří Ron Haslam se šesti vítězstvími a stejného počtu úspěchů dosáhl i stále aktivní Michael Rutter, loni druhý.

Loňské prvenství bude obhajovat Steve Plater. Všichni jsou z Velké Británie, stejně jako šest prvních jezdců loňského ročníku.

Vedle motocyklů se během závodního víkendu představí i různé automobily – asi nejvýznamnější je závod formule 3, dále podnik FIA World Touring Car Championship (WTCC), nebo třeba asijský Porsche Carrera Cup atd.

Mezi jezdci F3 se v minulých ročnících objevily téměř dvě desítky pilotů F1 – Juan Pablo Montoya, Jacques Villeneuve, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher a mnozí další.

Závody motocyklů na městském okruhu v Macau

Letos se pátým rokem pojede i závod skútrů, který je vypsán na 5 kol a kterého se účastní dvoutaktní skútry s objemem 50 a 70 ccm nebo čtyřtakty s objemem 125 ccm.

Motocykly jedou hromadně, ale hodnoceny jsou dvě kategorie: v té hlavní soutěží čtyřdobé stroje bez omezení objemu (většinou superbiky jako Yamaha R1, Honda Fireblade apod.), druhou jsou supersporty do 600 ccm.

Bez zajímavosti není, o co se jede. Vítězný skútrista dostane 2 000 hongkongských dolarů (1 HK$ = 2,5 Kč), vítěz supersportů 3 000 HK$.

V hlavní kategorii je cenou pro vítěze 16 000 HK$, druhý bere 12 000, třetí 10 000 a odměny jsou odstupňovány až po 15. místo (1 000 HK$).

Jistou možnost přivýdělku pro rychlé jezdce skýtá zajetí nejrychlejšího kola v tréninku a závodě (po 2 500 HK$).

GP Macau se koná od 15. do 18. listopadu. Čtvrtek a pátek je vyhrazen tréninkům a kvalifikacím, závod motocyklů se pak jede v sobotu 17. 11. odpoledne tamějšího času.

Reportáž ze závodů obvykle vysílá televizní stanice Eurosport a tyto záběry patří k tomu nejděsivějšímu legálně povolenému, co lze vůbec vidět.

Kdybyste se náhodou potulovali po této části Asie, asi byste neměli minout Hongkong, od kterého je Macao vzdáleno pár desítek kilometrů.

Cesta lodí trvá 1–2 hodiny. Na samotný podnik se prodávají lístky, ty nejdražší sobotní mezi místní honoraci stojí 800 HK$, nejlevnější studentské desetinu.

Další informace najdete ZDE 

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.