Holden Efijy: Tasmánský čert se srdcem corvetty

  • 23
Vypadá spíše jako americký hot rod a také mluví anglicky, přijíždí ale ze země klokanů. Na základě Corvetty C6 postavili australští automobiloví romantici se značkou Holden na montérkách a bílých pláštích auto, které vzpomíná na léta padesátá, kdy praktičnost a umírněnost byla až na posledním místě. Autosalonový unikát s osmiválcem pod kapotou se jmenuje Efijy.

Ohromujících 654 koní výkonu ale pravděpodobně nikdy nevyužije. Je totiž jediný na světě a raději se předvádí na autosalonech.

V Evropě víceméně neznámá odnož amerického gigantu General Motors má na australském trhu silnou pozici. Na autosalon do Sydney tedy musel Holden přivézt něco speciálního.

Pětimetrový „bourák“ s výraznýma očima světel a nenasytnou tlamou plnou zubů rámečku chladiče připomíná jedno z aut, které postavilo Austrálii na kola: Holden FJ, představený v roce 1953. Designér Holdenu Richard Ferlazzo načrtnul první skici efijy už v roce 1989, konečná podoba se tak představuje po dlouhých šestnácti letech.

Tmavěfialový přízrak s karoserií vyrobenou ze skelných vláken si libuje v oblinách a rozmáchlých křivkách. Efijy využívá klasické designérské prvky korábů silnic zlatého věku automobilismu - 50. a 60. let. Předlouhý čumák ukrývající nenasytný velkoobjemový motor pod výrazným nosem kapoty. Nízká kabina s okénky redukovanými na minimální únosnou mez auto přibližují hot rodům. Modernu pak zastupují LED diody světel.

Do nekonečna protáhlá zašpičatělá záď a malé oválné zadní okénko impozantní vzhled podtrhují. Kapitolou samou pro sebe jsou obrovitánské svaly blatníků jakoby přilepené ke hmotě karoserie. Dnešní auta jsou proti Holdenu Efijy nudná a krabicovitá...

Obrovské kupé přetéká chromem. Zajímavým detailem je dělené přední okno a absence druhého (B) sloupku. Chybět nesmí obrovské koncovky výfuku, u holdenu je designéři zakomponovali do zádi pod víko kufru. A samozřejmě obrovská hliníková kola, ta vpředu s dvaceti a vzadu s dvaadvacetipalcovým průměrem (pneumatiky 255/35 a 285/30).

Interiér se nese ve stejném retro stylu. Mnoho detailů je vyvedeno v laku barvy karoserie, nechybí samozřejmě leštěný kov a chrom. Pod volantem s klasickým designem trůní obří kruhový displej sdružující rychloměr, otáčkoměr a další provozní ukazatele. Uprostřed se skví velké číslo 53, které vzpomíná na předchůdce z roku 1953. Za pozornost stojí oválné pedály.

Modernu 21. století zastupuje dotykový displej, který se vyklápí uprostřed přístrojové desky, nebo startovací tlačítko namísto přežitých klíčků. Dveře se otevírají samy, stačí se k autu jen přiblížit.

Jemná kůže, bez které se autosalonoví šviháci nemohou na veřejnosti ukázat, pokrývá celý interiér. Zajímavému tvarování sedaček s integrovanými opěrkami hlavy říkají u Holdenu „tombstone“, neboli náhrobní kámen.

Praktičnost se nenosí, pět metrů a 162 milimetrů dlouhé auto dostalo vzduchové pérování, umožňující měnit světlou výšku. Při vyjížďkách je minimální výška podvozku od asfaltového koberce 139 milimetrů. Při parkování auto téměř leží na zemi (27 milimetrů světlé výšky). Do šířky zabírá efijy 1999 milimetrů.

Osmiválcový motor s objemem šest litrů dopuje turbodmychadlo. Čtyřstupňová automatická převodovka přenáší na diferenciál se zvýšenou svorností 775 newtonmetrů maximálního kroutícího momentu. Maximálního výkonu 645 koní (480 kW) motor dosahuje při 6 400 otáčkách. Oproti 60 koním (45 kW) Holdenu FJ z roku 53 má tak australský hot rod ve stádu jedenactinásobně více koní.

Autosalonový unikát Holdenu s osmiválcem pod kapotou se jmenuje Efijy, disponuje výkonem 654 koní.Osmiválcový motor s objemem šest litrů dopuje turbodmychadlo. Čtyřstupňová automatická převodovka přenáší na diferenciál se zvýšenou svorností 775 newtonmetrů maximálního kroutícího momentu.Jemná kůže, bez které se autosalonoví šviháci nemohou na veřejnosti ukázat pokrývá celý interiérPod volantem s klasickým designem truní obří kruhový displej sdružující rychloměr, otáčkoměr a další provozní ukazatele. Uprostřed se skví velké číslo 53, které vzpomíná na předchůdce z roku 1953. Zajímavému tvarování sedaček s integrovanými opěrkami hlavy říkají u Holdenu „tombstone“, neboli náhrobní kámen.Modernu 21. století zastupuje startovací tlačítko namísto přežitých klíčků. Dveře se otevírají samy, stačí se k autu jen přiblížit.Stylové zpětné zrcátkoZa pozornost stojí oválné pedály.Pět metrů a 162 milimetrů dlouhé auto dostalo vzduchové pérování, umožňující měnit světlou výšku. Při vyjížďkách je minimální výška podvozku od asfaltového koberce 139 milimetrů. Při parkování auto téměř leží na zemi (27 milimetrů světlé výšky). Podvozek se ovládá přes dotykový displej na přístrojové desce.Pětimetrový „bourák“ s výraznýma očima světel a nenasytnou tlamou plnou zubů rámečku chladiče pripomíná jedno z aut, které postavilo Austálii na kola: Holden FJ, představený v roce 1953.Původní Holden FJ z roku 1953Tmavěfialový přízrak s karoserií vyrobenou ze skelných vláken si libuje v oblinách a rozmáchlých křivkách.Do nekonečna protáhlá zašpičatělá záď a malé oválné zadní okénko impozantní vzhled podtrhují. Kapitolou samou pro sebe jsou obrovitánské svaly blatníků jakoby přilepené ke hmotě karoserie.Zajímavým detailem je dělené přední okno a absence druhého (B) sloupku.

,