Škoda HOMEless

Škoda HOMEless | foto: iDNES.cz

HOMEless oficiálně: nová škodovka pro horaly

  • 37
Na počátku týdne se v italských sdělovacích prostředcích objevily špionážní fotografie nového vozu z Mladé Boleslavi, který se intenzívně testuje na severu země. Aby zamezila možným spekulacím, představila dnes mladoboleslavská automobilka oficiálně - o několik měsíců dříve oproti původním plánům - model HOMEless.

VELKÁ FOTOGRAFIE ...zde

Právě před týdnem Škoda oznámila, že intenzivně pracuje na dalších modelech s pohonem všech kol. HOMEless je tedy jakýmsi předvojem terénní ofenzívy z Mladé Boleslavi.

V úterním vydání deníku Pesce d'Aprile byly kromě snímků sedmi spoře maskovaných vozů přistižených při testování v okolí Lago di Garda zveřejněny také první informace o chystané novince.

Má jít o lehké SUV postavené na základě současné generace Octavie. List dále uvádí, že česká automobilka s tímto modelem hodlá posílit svoji pozici na trzích alpských zemí, kde se již úspěšně etablovala octavia v provedení 4x4.

K tomuto tématu se o dva dny později vyjádřil i německý motoristický magazín Autovitz. Podle jeho informací se nejedná o žádné překvapení v produkci Škody, ale o model s pracovním názvem Yeti, který je zahalený do karosérie současné oktávie.

S nečekaným rozřešením přišla přímo mladoboleslavská automobilka, která kromě jedné fotografie zveřejnila i řadu zajímavých informací.

Škoda ve zprávě uvádí, že HOMEless:"...je koncept luxusního, praktického a všestranně využitelného vozu." Nejnovější variace na téma "škoda pro volný čas" bude naživo představena v rámci podzimního pařížského autosalonu, špionážní snímky z testování ovšem jasně naznačují, že k sériové produkci nemá nový model daleko.

Nekonvenčně pojmenovaný model je postavený na základě kombi varianty současné Octavie. Výraznou odlišnost od základní verze mu propůjčuje optický paket, který zahrnuje nové nárazníky, prahové nástavce, ochranné lemy blatníků a mohutné lišty dveří. Stylistické změny se viditelně dotkly i světlometů.

Přední sdružené světlomety vycházejí z klasického modelu, v jejich spodní části jsou však velmi svérázným způsobem integrovány rozměrné mlhové světlomety kruhového tvaru. Jak je z oficiální fotografie patrné, beze změn nezůstala ani koncová světla. O jejich tvarování lze prozatím jen spekulovat. Rozhodně nelze vyloučit ani užití diodové technologie. 

Neoficiální prameny říkají, že pokud dojde k sériové výrobě, objeví se pod kapotou octavie vůbec poprvé šestiválcové motory. Nabídka bude zahrnovat šestici moderních agregátů, stejným dílem budou o přízeň zákazníků bojovat vznětové i zážehové agregáty.

Základní pohonnou jednotkou bude atmosférický čtyřválec 2,0 FSI, dále jeho přeplňovaná varianta 2,0 TFSI s výkonem sníženým na 185 koní. Vrcholem nabídky bude šestiválec 3,2 FSI.

Základním vznětovým motorem bude čtyřválcový dvoulitr se systémem čerpadlo tryska, další nabídku budou pokrývat common-railové šestiválce o objemech 2,7 a 3,0 litru. Odhaduje se, že nejsilnější šestiválce pokoří stovku přibližně za 6 vteřin a jejich maximální rychlost bude elektronicky omezena na 250 km/h.

Světlá výška vozu se v porovnání s octavií 4x4 zvýšila o 40 mm, oproti standardní pak o celých 65 mm. S adaptivním vzduchovým podvozkem výrobce nepočítá, stejně jako s trvalým pohonem všech kol. Mladoboleslavská novinka tak patrně od své starší sestry zdědí pohon 4x4 využívající systém Haldex. Standardní obutí bude mít rozměr 17 palců.

Automobilka uvádí, že HOMEless má větší užitnou hodnotu, danou zvětšeným zavazadlovým prostorem a variabilním uspořádáním zadních sedadel, která lze díky inteligentnímu způsobu uchycení sklápět posouvat, nebo zcela vyjmout. Neověřené prameny mluví dokonce o třetí vyjímatelné řadě sedadel, umístěné v kufru.

Škoda Auto prozatím uveřejnila jedinou fotografii. Dobře informovaný zdroj z automobilky říká, že klasické páté dveře byly nahrazeny dvoudílnými. Jejich prosklená část se otevírá tradičně vzhůru, spodní plechový díl se vyklápí podobně jako u pick-upů. Specialitou má být příplatkové plnohodnotné rezervní kolo umístěné ve stylu velkých off-roadů na zadních dveřích.

Ze zdrojů blízkých automobilce se podařilo zjistit, že sériová výroba by měla být zahájena koncem října ve zmodernizovaném závodě ve Vrchlabí. Plánovaná roční produkce je plánována na 10 000 vozů. S největším odbytem se počítá na trzích v Německu, Rakousku, v Itálii a ve Švýcarsku.

Cenová politika je prozatím velkou neznámou. Pokud výrobce vyjde z ceníků octavie 4x4 mohla by se základní cena pohybovat okolo osmi set tisíc korun, ceny vozů s šestiválcovou motorizací a bohatou výbavou pak patrně budou přesahovat jeden a čtvrt milionu.

 

Vážení čtenáři, dnes je 1. dubna, tedy APRÍL. Berte, prosím, tento článek jako aprílový žertík! Hezký zbytek dne přeje redakce iDNES.