Honda Civic

Honda Civic | foto: Honda, Roman Švidrnoch,  MF DNES

Honda Civic 2012: méně kosmologie, více praktičnosti

  • 116
Honda Civic vjede na český trh až v únoru 2012, my se s ní už ale svezli. Vypadá jinak, ale zůstal sportovní podvozek i cena. Ta základní je o 20 tisíc nižší než u současného civicu: 380 tisíc Kč.

Je to auto, nebo vznášedlo? ptala se spousta lidí nad minulou generací hondího modelu Civic. V roce 2006 totiž přišel s tak neotřelým designem přední a zadní části, že šokoval všechny, kteří do té doby vnímali Hondu jako sice velmi spolehlivé a technicky výborné auto nižší střední třídy, ovšem vzhledově nudné, uvnitř i navenek.

Civic osmé generace tehdy přišel s revoluční jednolitou přední maskou, futuristickým kokpitem, bohužel však také třeba s miniaturním zadním oknem, skrz nějž při couvání nebylo skoro vidět nebo s podivným neergonomickým startováním: pravou rukou bylo nutné otočit klíčkem, tou levou pak stisknout startovací tlačítko...

Honda Civic

Ale předchozí model chtěli lidé hlavně kvůli zajímavému designu. Na něm teď výrobce ubral, ale přidal výrazně na kvalitě zpracování, hlavně v interiéru. Úplně nové, deváté generaci civicu, představené v září ve Frankfurtu, zachovali designéři kus "kosmického" vzhledu, pozměnili ale spoustu věcí, které řidičům vadily.

"Sbírali a vyhodnocovali jsme postřehy i výhrady zákazníků, a tak jsme věděli, co se jim na minulé generaci líbí a co můžeme zlepšit," shrnul při jízdní prezentaci auta vedoucí projektu Civic Mitsuru Kariya.

Jeho nejvyšší šéf, prezident celé společnosti Honda Takanobu Ito, pak tvrdil, že "nový Civic je výsledkem revoluční evoluce, který oproti současné generaci dosáhl pokroku o dvě generace".

Výhled dozadu je lepší

Pojďme se na ten pokrok podívat podrobněji. Co je lepší? Třeba výhled z auta dozadu: zadní okno bylo sníženo, níže jsou i světla, takže zadní spojler už tolik nevadí při couvání. A všechny výbavy mají nově i stěrač zadního okna.

Nezměnila se zajímavě zvláštní palubní deska – přímo před očima řidiče je digitální tachometr, níže budík otáčkoměru. Displej palubního počítače je jen lehce vpravo, pořád téměř v hlavním v zorném poli, a na jeho okraji zabudovaná navigace. Takhle pohromadě a ergonomicky to nemá téměř nikdo.

Ve své třídě je civic premiantem ve velikosti kufru – na 477 litrů stačí jen octavia, která je ale o 25 cm delší. Jinak všechny válcuje o 100 i více litrů. Navíc, variabilita je výtečná, sedadla se dají složit do úplné roviny; lze také překlopit sedáky nahoru k opěradlům a využít tak prostor vzadu.

Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic

 

Dva benziny, jeden diesel

V české nabídce budou dva benzinové motory i-VTEC 1,4 a 1,8 litru a jeden diesel i-DTEC 2,2 litru.

Honda Civic deváté generace v číslech

motory:
benzin 1.4 i-VTEC" 73 kW/6 000 ot., prům. spotřeba 5,5 l/100 km

benzin 1.8 i-VTEC: 104 kW/6 500 ot., prům. spotřeba 6 l/100 km

nafta 2.2 i-DTEC: 110 kW/4 000 ot., prům. spotřeba 4,4 l/100 km

rozměry:
délka/šířka/výška/rozvor: 4 300/1 770/1 470/2 595 mm

základní cena 379 900 Kč (1.4 S)
základní cena diesel 499 000 Kč (2.2 S)

Nová "1,4" je o 12 kW silnější než současná, ­má jich 73. Pořád ale ožívá až ve vysokých otáčkách. Jinak působí trochu letargicky, alespoň pokud chcete autu dopřávat rychlou jízdu, na jakou je stavěný podvozek. Totéž platí o osmnáctistovce, která posílila o jediný kilowattík na 104. Při snaze o velmi dynamickou jízdu nám počítač ukázal spotřebu  8,2 litru na 100 km, při klidné o litr méně, což není špatné. Nafťák o obsahu 2,2 litru je nově o 7 kW silnější, spotřeba paliva má být nižší o 20 procent – nám vypil průměrně 6,6 litru, a to jsme ho pořádně honili po horských silničkách. A to je také solidní výsledek.

Podvozek: tužší, stabilnější

Protože si majitelé civicu stěžovali na odskakování zadní nápravy, má novinka tužší zadní silentbloky a vyztužená zadní ramena, takže jeho chování je znatelně lepší. Víceprvkové nápravy, jaká byla u civicu VII. jsme se ovšem nedočkali, výrobce míní, že to takhle stačí. A skutečně, i razantnější jízdu civic zvládá s přehledem; přilnavost k vozovce je velmi slušná. Malinko horší je to s komfortem – tahle honda je prostě pro lidi, pro něž pohodlí není hlavním důvodem pro koupi auta.

Dilematem je, jestli kvůli jízdním vlastnostem zvolit benzin nebo diesel. Ten první je pohodlnější a plavnější, těžší a tvrdší naftová verze si tolik nerozumí s retardéry a krátkými příčnými nerovnostmi.  Ovšem velké "hupy", koleje a propadlé krajnice podvozek tlumí dobře, pružiny i tlumiče mají poměrně vysoký zdvih. Ověřili jsme si to v horách na tak špatných cestách, jaké nám většinou organizátoři akci nepřichystávají. Až pak jsme zjistili, že jedeme po úplně jiné silnici...

Prodá Honda v ČR 840 aut?

Hlavní devizou značky je neprůstřelná spolehlivost, však také dopadá výborně ve všech žebříčcích spolehlivosti a také zákaznické spokojenosti. Za to si Honda vždycky nechávala dobře zaplatit,  v poslední době to už ale přestává být pravda. Nejenže vlajková loď, model Accord, vychází díky solidní výbavě podobně jako konkurence, ale i civic se díky aktuální slevě 70 tisíc korun dostal na hranici 330 tisíc, což je srovnatelné s předními evropskými konkurenty.

Novinka startuje na 380 000 Kč, ale pokud bude k mání nějaká podobná zaváděcí sleva, mohl by se civic prodávat stejně dobře jako jeho předchůdce. V celé Evropě Honda plánuje prodat v příštím roce 100 tisíc, v Česku pak 840 kusů – naprostou většinu (760) s benzinovým motorem. Čeští šéfové značky věří, že prodej bude mít stejnou dynamiku jako u předchozího modelu. Když v roce 2007 přišel na trh, koupilo si ho 1 400 lidí, o rok později 1 170 a křivka plynule klesala až k letošním dosud 512 kusům. 

Honda Civic

Výbavy a motorizace

Civic se bude v Česku nabízet ve čtyřech výbavách: S, Comfort, Sport a Executive.

Už v základní výbavě je plná bezpečnostní výbava se šesticí airbagů, ABS, ESP (zde nazvaného VSA), imobilizéru a dálkového centrálu. Chybí ovšem  klimatizace, tu lze získat až při koupi vyšší výbavy Comfort, což přijde na dalších 20 tisíc korun.

Kromě toho má každý civic kompletní "ekologickou" výbavu: start-stop systém, indikátor přeřazení, barevný informační displej s palubním počítačem. Novinkou u všech výbav je denní svícení pomocí LED diod a funkce časového spínání světel coming/leaving home a také asistent pro rozjezd v kopci. Podobně jako u hondích hybridů lze i u civicu dosáhnout nižší spotřeby pomocí spínače ekonomického režimu Econ.

Ve výbavě Sport se nově objevuje zadní parkovací kamera, duální klimatizace (není jen u 1,4), tempomat, sklápění zrcátek a ovládání oken pomocí dálkového ovládání. Ještě vyšší Executive navíc přidává bezklíčkový vstup a zapalování, bi-xenonové světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel. Za příplatek 65 tisíc korun získáte adaptivní tempomat ACC a systém pro zmírnění následků nehody.