Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Civic přepřáhne na turbobenziny. Honda pracuje na automatu s 10 stupni

aktualizováno 
I japonská Honda podlehne aktuální módě downsizingu. Firma představila litrový tříválec a 1,5litrový čtyřválec, který se dostane nejprve pod kapotu desáté generace kompaktního modelu Civic modelového roku 2017. Jinak než s turbem pak v Evropě Civic nejspíš koupit nepůjde.

Evropská Honda Civic desáté generace dostane přeplňované motory 1.0 a 1.5 litru | foto: Honda

Přeplňované motory jsou dnes, zdá se, naprostou nutností. A tak i firmy, jež prosluly svou „atmosférickou vysotootáčkovou“ motorářskou školou, která produkovala jeden dechberoucí agregát za druhým, dnes přechází na přeplňování. BMW už žádný atmosférický motor nemá a teď to vypadá, že i japonské „pily“ od Hondy se definitivně stanou minulostí. Alespoň v Evropě, kde točivý charakter motorů této značky vydržel nejdéle, ale kde v poslední době i její agregáty přece jen trochu zkrotly.

Fotogalerie

Za všechno mohou emisní předpisy, které jsou čím dál přísnější a automobilkám se je daří plnit právě jen za pomoci přeplňování. Na druhou stranu si na turbomotory zvykají i zákazníci a často je začínají vyžadovat. Kroku Hondy se tedy nelze divit, jde o zcela racionální rozhodnutí, které není nijak překvapivé. Vývoj přeplňovaných motorů ohlásila Honda už v roce 2013, teď jen potvrdila některé základní parametry a informace.

Je tedy jisté, že po dvoulitrovém turbomotoru v Civicu Type-R přijdou další agregáty. Evropský Civic desáté generace tak dostane motory, o kterých se hovořilo už před více než dvěma lety. Budou mít objem 1,0 a 1,5 litru. Menší agregát bude tříválec, i když to oficiální zpráva zatím nepotvrdila. Nicméně s prototypem litrového agregátu se už v hatchbacku současné generace svezli například redaktoři z redakce magazínu Top Gear. Podle nich má mít tříválec výkon 127 koní, tedy asi necelých 94 kW. Výkonově tak bude někde mezi dnešní základní čtrnáctistovkou se 74 kW a osmnácitstovkou se 104 kW, té bude z hlediska jízdních parametrů nejspíš bližší.

Větší z dvojice motorů bude čtyřválec a Honda o něm opět více detailů neprozradila. Jenže tento motor vlastně není velkým tajemstvím, protože přeplňovanou patnáctistovku má pod kapotou už desátá generace Civicu v USA, která se začne za oceánem brzy prodávat. Tam dává výkon 174 koní (128 kW) a točivý moment asi 220 Nm. Evropské parametry by mohly být ještě o něco lepší.

Může se hodit

Honda Civic 1.8 2006

Honda Civic 1.8 2006

Cena 151.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Na konkrétní parametry motorů si budeme muset počkat nejspíš do podzimu příštího roku. Evropská varianta Hondy Civic desáté generace se totiž představí v září na autosalonu ve Frankfurtu, prodej by pak měl odstartovat počátkem roku 2017. Tehdy se také definitivně dozvíme, jestli toho budou mít evropská a americká Honda Civic společného více než jen nový přeplňovaný motor.

Jisté je, že na nových agregátech si dává Honda záležet. Motory dostanou variabilní řízení ventilů VTEC a přímý vstřik paliva, takže by měly být dynamické i úsporné. Jen tak mimochodem, americký sedan Civic desáté generace s motorem 1,5 litru a bezestupňovou CVT převodovkou zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 6,8 sekundy. Podle amerických norem slibuje motor spotřebu 7,6 litru na 100 kilometrů v městském a 5,6 litru v „dálničním“ režimu.

Jednou z dalších technických novinek Hondy by měla být desetistupňová automatická převodovka. Tu firma vyvíjí primárně pro své největší modely, a tak se nejprve dostane třeba do amerických sedanů značky, ale časem by se převodovka mohla objevit i v menších autech. Desetistupňový planetový automat má řadit o 30 % rychleji než stávající šestistupňová převodovka, sníží otáčky motory asi o 26 %, akceleraci zrychlí o 14 % a spotřebu srazí o šest procent. Ale evropský Civic tuto převodovku s největší pravděpodobností nedostane, Evropané v této třídě automatům moc neholdují. U něj budou hlavní turbomotory.

Ty tak začínají v nabídce Hondy získávat silnou pozici. V Civicu byl prvním turbomotorem dvoulitr v současném modelu Type-R, u kterého bylo nasazení turba vzhledem k výkonu konkurence na poli hot-hatchů asi nevyhnutelné. Přeplňování bude mít i šestiválec v nové hybridní Hondě NSX. Točivé atmosférické benzinové motory jsou tak i u této značky nejspíš definitivní minulosti.



Témata: Honda


Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.