Přeplňované motory jsou dnes, zdá se, naprostou nutností. A tak i firmy, jež prosluly svou „atmosférickou vysotootáčkovou“ motorářskou školou, která produkovala jeden dechberoucí agregát za druhým, dnes přechází na přeplňování. BMW už žádný atmosférický motor nemá a teď to vypadá, že i japonské „pily“ od Hondy se definitivně stanou minulostí. Alespoň v Evropě, kde točivý charakter motorů této značky vydržel nejdéle, ale kde v poslední době i její agregáty přece jen trochu zkrotly.
Za všechno mohou emisní předpisy, které jsou čím dál přísnější a automobilkám se je daří plnit právě jen za pomoci přeplňování. Na druhou stranu si na turbomotory zvykají i zákazníci a často je začínají vyžadovat. Kroku Hondy se tedy nelze divit, jde o zcela racionální rozhodnutí, které není nijak překvapivé. Vývoj přeplňovaných motorů ohlásila Honda už v roce 2013, teď jen potvrdila některé základní parametry a informace.
Je tedy jisté, že po dvoulitrovém turbomotoru v Civicu Type-R přijdou další agregáty. Evropský Civic desáté generace tak dostane motory, o kterých se hovořilo už před více než dvěma lety. Budou mít objem 1,0 a 1,5 litru. Menší agregát bude tříválec, i když to oficiální zpráva zatím nepotvrdila. Nicméně s prototypem litrového agregátu se už v hatchbacku současné generace svezli například redaktoři z redakce magazínu Top Gear. Podle nich má mít tříválec výkon 127 koní, tedy asi necelých 94 kW. Výkonově tak bude někde mezi dnešní základní čtrnáctistovkou se 74 kW a osmnácitstovkou se 104 kW, té bude z hlediska jízdních parametrů nejspíš bližší.
Větší z dvojice motorů bude čtyřválec a Honda o něm opět více detailů neprozradila. Jenže tento motor vlastně není velkým tajemstvím, protože přeplňovanou patnáctistovku má pod kapotou už desátá generace Civicu v USA, která se začne za oceánem brzy prodávat. Tam dává výkon 174 koní (128 kW) a točivý moment asi 220 Nm. Evropské parametry by mohly být ještě o něco lepší.
Na konkrétní parametry motorů si budeme muset počkat nejspíš do podzimu příštího roku. Evropská varianta Hondy Civic desáté generace se totiž představí v září na autosalonu ve Frankfurtu, prodej by pak měl odstartovat počátkem roku 2017. Tehdy se také definitivně dozvíme, jestli toho budou mít evropská a americká Honda Civic společného více než jen nový přeplňovaný motor.
Jisté je, že na nových agregátech si dává Honda záležet. Motory dostanou variabilní řízení ventilů VTEC a přímý vstřik paliva, takže by měly být dynamické i úsporné. Jen tak mimochodem, americký sedan Civic desáté generace s motorem 1,5 litru a bezestupňovou CVT převodovkou zrychlí z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 6,8 sekundy. Podle amerických norem slibuje motor spotřebu 7,6 litru na 100 kilometrů v městském a 5,6 litru v „dálničním“ režimu.
Jednou z dalších technických novinek Hondy by měla být desetistupňová automatická převodovka. Tu firma vyvíjí primárně pro své největší modely, a tak se nejprve dostane třeba do amerických sedanů značky, ale časem by se převodovka mohla objevit i v menších autech. Desetistupňový planetový automat má řadit o 30 % rychleji než stávající šestistupňová převodovka, sníží otáčky motory asi o 26 %, akceleraci zrychlí o 14 % a spotřebu srazí o šest procent. Ale evropský Civic tuto převodovku s největší pravděpodobností nedostane, Evropané v této třídě automatům moc neholdují. U něj budou hlavní turbomotory.
Ty tak začínají v nabídce Hondy získávat silnou pozici. V Civicu byl prvním turbomotorem dvoulitr v současném modelu Type-R, u kterého bylo nasazení turba vzhledem k výkonu konkurence na poli hot-hatchů asi nevyhnutelné. Přeplňování bude mít i šestiválec v nové hybridní Hondě NSX. Točivé atmosférické benzinové motory jsou tak i u této značky nejspíš definitivní minulosti.