Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda Civic Type R: Zuřivý sršeň

  12:24aktualizováno  12:24
Již druhá generace kompaktního civicu se zlověstným přídomkem Type R se chystá na závodní dráhu, konkurovat těžkým evropským gétéíčkům, eresům, ópécéčkům, estéčkům a Sportům. Opět nabídne lehkonohý podvozek, působivé sportovní úpravy a zejména extrémně točivý atmosférický motor s vysokým litrovým výkonem. Typická Honda...

Honda Civic Type R | foto: Honda

První Civic Type R
přišel na svět na ženevském autosalonu v roce 2001, aby rozšířil řady "tajpárů“, tehdy tvořené vrcholnou verzí ostrého malého kupé integra a okořeněnou verzí sedanu střední třídy accord.

V tehdejší "autobusovité“ generaci civicu se octl mimořádný dvoulitrový čtyřválec, jehož výkony byly sice jen stínem astronomického roadsteru S2000 se stejným objemem, ovšem i tak stačily pokořit kompletní dvoulitrovou atmosférickou konkurenci.

200 koní a sílu použitelnou i jinde, než jen v nejvyšších otáčkách, totiž tehdy v dvoulitrové třídě poskytovaly jen některé turbomotory.

Honda přidala ještě nadprůměrné jízdní vlastnosti, solidní vnitřní prostor a velmi netradiční design; denní sen mezi osmisettisícovými auty byl na světě...

Druhý Civic Type R
se představil přesně o pět let později, na stejném místě – nad ženevským jezerem. Tehdy ještě jako efektní, zářivě žlutý koncept.

S obvyklým půlročním odstupem se v Paříži můžeme těšit na oficiální premiéru legendami opředené sériové verze, o níž byly zveřejněny první informace. Do prodejen se první kusy dostanou zkraje roku 2007, v ČR si patrně počkáme o něco déle.

Již první pohled
prozradí, že křivky původní pětidveřové verze dosud považují designéři za natolik působivé, že je prakticky beze změny použili znovu.

Takřka se nezměnily ani proporce dveří – u třídveřové verze jsou o kousek delší, avšak změněný tvar C-sloupku tento fakt úspěšně maskuje.

Type R se dále liší pozměněnými spoilery, které jsou tentokrát v barvě karoserie, novými sedmipaprskovými 18“ koly 225/40 a sníženou světlou výškou o 15 mm. Lom v horizontální polovině zadního okna ozdobilo křidélko.

Nejvýraznějším identifikátorem je ale maska, která odložila futuristické prosklení a nahradila jej tradičnějšími a sportovněji působícími černými voštinami.

Uvnitř
se neměnilo, pouze zdobilo. Čalounění, koberce a obšívací nit sedadel a koženého potahu volantu a řadicí páky jsou nyní červené, stejně jako podsvětlení přístrojové desky - dříve modré.

Nová je hliníková hlavice řadicí páky a její kožená manžeta. Marginálním, ale efektním detailem je začátek červeného pole otáčkoměru na hodnotě 8.000 a taktéž červená kontrolka přečasování vačkových hřídelí do sportovní polohy.

Mimo jiné nabobtnal seznam luxusní výbavy, kromě jiného o okenní airbagy, duální klimatizaci, dešťový a světelný senzor, tempomat a navigaci.

Technika
je tradičně tím nejzajímavějším. Poněkud jednoduchý podvozek stávajícího civicu byl shledán dostatečným pro použití ve vrcholné verzi Type R, naděje skalních hondařů, že dojde na čtyřprvek z nového sedanu, se tedy nesplnily.

Odškodněním je o 20 mm zvětšený zadní rozchod a také kompletně přepracovaná charakteristika pružin, tlumičů a stabilizátorů.

Vhod přijde tužší řízení se strmějším převodovým poměrem a také uprostřed pod podlahou umístěná palivová nádrž pro co nejnižší těžiště.

Motor
opět ukazuje konkurenci, co všechno je možné. Ač se výjimečně nejedná o žádnou revoluční novinku, ale mírně modifikovaný agregát ze stávajícího CTR, stále udává tón mezi nepřeplňovanou konkurencí.

Dvoulitrový čtyřválec i-VTEC DOHC s variabilním časováním a zdvihem ventilů dostal nové vyvažovací hřídele, elektronický pedál plynu a několik dalších detailních vylepšení, díky nimž se o něco zlepšily jeho beztak skvělé parametry.

Zajímavější, než nárůst výkonu (201 místo 200 koní) je posunutí jmenovitých otáček na vynikající hodnotu 8.000/min. (dříve 7.400) a zejména dřívější sepnutí sportovní polohy vačkové hřídele – již při 5.200 ot./min. (dříve 6.000).

Výsledkem je ještě lepší rozložení síly, které se spolu s kratšími převody šestistupňové mechanické skříně postará o udržení jízdních výkonů na stejné úrovni, ačkoliv pohotovostní hmotnost mírně stoupla – očekávat tedy lze 0 – 100 km/h za přibližně 6,6 s a nejvyšší rychlost cca 235 km/h; důstojná konkurence pro mnohem ambicióznější evropské hot-hatche.

Komu se to všechno zdá pořád málo, může zvolit o 40 kg lehčí verzi bez rádia, zadního plata, spodního krytu motoru a se slabší protihlukovou izolací, která poslouží také jako základ pro homologaci závodních aut FIA Group A a N a později nové skupiny R.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O HONDÁCH 

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.