Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cesta Hondy: od falešného razítka a ukradené spojky Jawy k titulu F1

aktualizováno 
Život zakladatele firmy Honda je typickou ukázkou toho, jak se dá od nuly vypracovat až na vrchol. Začínal tak, že pozoroval skromnou živnost svého otce, a zažil, jak se jeho firma stala největším výrobcem motocyklů a ovládla šampionát formule 1.

Soichiro Honda | foto: autowp.ru

Soichiro Honda se narodil do rodiny kováře v japonském městě Hamamatsu nedaleko hory Fuji přesně před 110 lety, 17. listopadu 1906. Není bez zajímavosti, že o tři roky později byla ve stejném městě založena firma Suzuki, která se o řadu desetiletí později stala jedním z hlavních konkurentů Hondy, především v oblasti motocyklů.

Fotogalerie

Soichiro však šel vždy vlastní cestou. Jako dítě pomáhal svému otci v dílně, která se specializovala na opravy bicyklů. V dětství také prokázal podnikatelského ducha, když vymyslel způsob, jak falšovat potvrzení rodičů v žákovské knížce. Z gumy vyráběl razítka, která zanechávala stejné otisky jako pečeti používané rodiči, a prodával je svým spolužákům. Na podvod se však rychle přišlo, protože si malý Honda neuvědomil, že je potřeba razítko vyřezat zrcadlově proti otisku. V útlém věku se také zamiloval do automobilů a letadel. Tím vším se jasně vymezily podmínky pro budoucí Hondovo působení.

V roce 1922, ve věku 15 let, opustil školu i domov a vyrazil do Tokia. V hlavním městě se šest let učil v dílně Art Shokai na automechanika. Byly to skromné časy, v té době učni v Japonsku nedostávali mzdu, pracovali za byt a stravu a k tomu dostávali jen drobné kapesné. Honda zde získal zkušenosti a technické znalosti, které v budoucnu bohatě využil. Navíc přičichnul ke světu závodních aut a motorek.

Poté, co byl kvůli barvosleposti osvobozen od vojenské služby a následně úspěšně završil své vyučení, se Soichiro Honda v roce 1928 vrátil do Hamamatsu. Zde založil novou pobočku Art Shokai. Na začátku byl jediným pracovníkem, během osmi let ale počet zaměstnanců vzrostl na třicet. Firma se nezabývala jen opravou aut, ale i úpravami nákladních vozů – například na hasičské speciály. Honda také postavil vlastní závodní auto nazvané Hamamatsu. Po nehodě z října 1936, kdy se vážně zranil jeho mladší bratr, se však na nátlak rodiny rozhodl vzdát závodní kariéry.

Honda S500
Honda N600

Rok 1936 byl přelomový i v dalším ohledu. Honda se rozhodl založit vlastní firmu a specializovat se na výrobu pístních kroužků. Začátky však nebyly jednoduché a vývoj pístních kroužků ve volných chvílích musel Honda vzdát. Místo toho se zapsal na dálkové studium metalurgie a původní provoz nechal řídit své stávající podřízené, zatímco připravoval zahájení činnosti nové společnosti Tokai Seiki. Tato firma se v roce 1939 stala dodavatelem Toyoty a výrobce leteckých motorů Nakajima Aircraft, ale v počátcích se potýkala s nízkou kvalitou výrobků.

Během válečných let došlo k restrukturalizaci. Toyota v roce 1942 převzala 40% podíl a Seichiro Honda se z šéfa celé firmy stal „jen“ provozním ředitelem. Postupně ubývalo zaměstnanců mužského pohlaví a jejich náhrada ženami přiměla Hondu k tomu, aby se zabýval bezpečností práce – a také snahami o automatizaci výroby. Výsledky byly velkolepé, ve spolupráci se společností, z níž později vzešla konkurenční Yamaha, Soichiro optimalizoval výrobu hřídelí do leteckých motorů tak důkladně, že se čas na jejich sestavení zkrátil z týdne na pouhou půlhodinu.

Americké nálety na konci války zničily hlavní továrnu Tokai Seiki, druhou poškodilo v roce 1945 zemětřesení. Mohlo by se zdát, že pro Hondu bylo najednou vše ztraceno, ale stal se pravý opak. Použitelná aktiva odprodal Toyotě a s nově nabytým kapitálem založil další podnik.

Honda se zaměřil na motocykly, tedy to, co jej ze všech aktivit proslavilo nejvíce. První model A-Type z roku 1948 byl ještě motorizovaným bicyklem, v roce 1949 se pak představila první opravdová motorka D-Type, poháněná dvoutaktním jednoválcem vlastní konstrukce o objemu 100 cm³. Cesta k úspěchu se konečně otevřela. Honda měl vysoké ambice a jeho představy se nakonec staly skutečností – během pouhých 15 let se z Honda Motor Company stal největší výrobce motorek na světě. Navíc začal dodávat spalovací motory do lodí, sekaček a dalších zařízení.

Během pouhých 15 let se z Honda Motor Company stal největší výrobce motorek na...
Honda začínal s bicykly osazenými motorem.
Honda A-Type

Okopírovaná spojka Jawy

U začátku veleúspěšného tažení motorek japonské značky světem stála kdysi také Jawa. Ale ne dobrovolně. Byly z toho opletačky a právní tahanice.

V šedesátých letech v Jawě vymysleli převratný vynález v podobě odstředivé automatické spojky. To byla zlatá éra československé značky, díky Františkovi Šťastnému proslavená po celém světě.

Jawa měla spojku patentovanou všude, kam vyvážela své motorky, včetně Japonska. Jawáckým konstruktérům se dostal do ruky italský časopis Motociclismo, který popisoval mimo jiné japonskou novinku v podobě malé Hondy 50 Cub s automatickou převodovkou. Když se začali o motorku blíže zajímat, prostudovali katalog náhradních dílů a jednu motorku dokonce Jawa koupila, aby zjistili, že Honda jejich řešení bezezbytku okopírovala.

Japonci se nejdříve bránili, ale Jawa trvala na svém, na základě právního sporu donutili Hondu zaplatit pokutu a následně licenční poplatky z každého stroje s okopírovanou spojkou.

První auto

Mezitím ale Hondovi konstruktéři už od roku 1958 pracovali na vývoji čtyřkolových vozidel. Poněkud v předstihu, protože až v roce 1961 japonská vláda schválila zákon, který zmírnil podmínky pro výrobce aut a otevřel trh většímu počtu firem. Značka Honda ale byla připravená – v roce 1962 svým dealerům na továrním okruhu Suzuki představila hned dvě novinky: roadster S360 a malý náklaďáček T360.

V obou nových modelech poháněl zadní kola malý čtyřválec o objemu pouhých 360 cm³, aby splnily soudobé podmínky daňově zvýhodněné třídy miniaut „kei cars“. Nákladní vůz šel do výroby ihned, roadster o rok později pod názvem S500, jeho motor se totiž zvětšil na objem půl litru. Sice vypadl z třídy kei cars, ale získal výkon 44 koní při šílených osmi tisících otáčkách. Ve své době to při hmotnosti 680 kg představovalo slušný potenciál.

Novinky měly úspěch, a tak Honda rychle rozšiřoval pole působnosti. V roce 1965 představil třídveřové kombi, oficiálně nákladní vůz, L700. S délkou 3,7 metru a sedmistovkou o výkonu 52 koní už byl tento vůz velmi blízko zámořským představám o kompaktním, praktickém autě. A o dva roky později přichází opravdový milník – první ryze osobní model N360.

Honda T360
Honda N360

Zbrusu nová konstrukce přinesla příčně uložený motor a pohon předních kol po vzoru Mini. Ostatně britskou legendu trochu připomíná i design a také typ karoserie – dvoudveřová se svislou zádí, která má siluetu jako hatchback. Výrazně se také rozšířilo portfolio: pro Japonsko vzniká verze s automatickou převodovkou, vůbec první auto svého druhu bez ručního řazení, pro USA zase exportní varianta N600 s šestistovkou pod kapotou.

Legendy civic a accord

Honda s řadou N nabrala dech. Následoval nepříliš úspěšný model 1300 s třináctistovkou a 3,8 metru dlouhou karoserií, ale zkušenosti konstruktérů se zužitkovaly při návrhu první generace Civicu (legendárního kočkolapu doktora Blažeje z Nemocnice na kraji města), která v roce 1972 nahradila N600. A o čtyři roky později se objevuje další legendární jméno – Accord, jakožto nástupce Hondy 1300.

To už byl ale zakladatel firmy v důchodu. V roce 1973 odešel z vedení podniku a přijal roli poradce. V této roli zažil útok na evropské trhy i etablování značky v Americe.

Závodní monopost Hondy pro F1

A také mimořádně úspěšné působení v královně motorsportu – zatímco tovární tým v letech 1964 až 1968 spíše paběrkoval, jako dodavatel motorů sbírala Honda koncem osmdesátých let jeden titul za druhým. Týmy Williams a McLaren triumfovaly v letech 1986 až 1991 šestkrát v řadě a piloti Piquet, Senna a Prost vybojovali mezi lety 1987 až 1991 pět jezdeckých titulů za sebou.

Soichiro Honda se také dožil uvedení do automobilové síně slávy v roce 1989 a o rok později premiéry supersportu NSX. Když 5. srpna 1991 ve věku 84 zemřel, měl splněny téměř všechny své sny. Pouze do světa letectví společnost Honda pronikla až poté, první letadlo této značky vylétlo v roce 1993.

Autoři:




Nejčtenější

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

UrSaab - Saab 92
Před 70 lety se představil první saab, byl to zelený dvoutakt

Svenska Aeroplan Aktiebolaget, tedy Švédská letecká akciová společnost vznikla před osmdesáti lety, roku 1937. Deset let na to představila svoje první auto....  celý článek

Vůz prošel náročnou několikaměsíční renovací, během které získal úplně stejnou...
VIDEO: První dakarskou tatru obnovili v Kopřivnici do posledního šroubku

Celkem 270 dní a více než 2 800 hodin práce stálo vrátit první dakarskou tatrovku do podoby, v jaké v roce 1986 vyjížděla na slavnou africkou rally. Vůz se...  celý článek

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.