Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Africká královna se vrací v plné síle. První test Hondy Africa Twin

aktualizováno 
Představení letošní patrně nejžhavější novinky v segmentu adventure biků, česky cestovních endur, předcházelo hodně dlouhé čekání, které bylo náležitě přikrmováno napínavou kampaní. Nic naplat, jméno Africa Twin znamená živoucí legendu. Přesvědčili jsme se o tom na vlastní kůži.

Honda CRF 1000 L Africa Twin | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Přesně ve chvíli, když už se všem zvědavostí tajil dech a rodily se první legendy o tom, že tu i onde už ji někdo zahlédl, vytáhla Honda oponu a na veletrhu v Milánu nás nechala novou afriku nejenom osahat, ale i osedlat. Bohužel zatím jenom na stánku uprostřed veletržní haly.

Fotogalerie

I tak se ale dala vychutnat její štíhlá postava s vypracovanou muskulaturou, slibující, že tahle mašina se hned tak do úzkých nedostane.

Nový japonský adventure bike strávil mnoho času ve větrném tunelu, kde se vybrušovaly všechny detaily, včetně aerodynamického hluku. Díky tomu bylo dosaženo i velké porce pohodlí za strmým větrným štítkem.

Jak jsme měli příležitost zjistit, ani jízda ve sněžení není díky tomuto kousku plexi problém. Bohužel není nastavitelný, ale komu by ten sériový nestačil, může sáhnout po zvýšeném, který je v doplňkové výbavě. Najdete v ní třeba taky trojici kufrů s celkovým úctyhodným objemem sto pět litrů, přes snížené nebo naopak zvýšené sedlo až po technickou vychytávku v podobě nožního řazení pro dvouspojkový automat DCT.

Honda CRF 1000 L Africa Twin

Seznam volitelného příslušenství bohužel obsahuje i takové položky, jako vyhřívané rukojeti nebo 12voltovou zásuvku. Zejména zásuvka by ale u cestovatelského speciálu měla být samozřejmou položkou v základní výbavě.

Z pouště do sněhu

Afrika je k mání v několika barevných provedeních. Hodně dobře vypadá v bílém základu s červenými a modrými pruhy. Nejdravějším dojmem ale působí vášnivá červená s černobílými ostře řezanými pruhy. Motorka v tomto barevném provedení vypadá, jako by si právě na okamžik odskočila z pouštní rally.

Kompletní osvětlení mašiny bylo svěřeno ledkám. Přední blinkry stejně jako u několika dalších modelů od Hondy svítí trvale. Komu by nestačilo standardní osvětlení, může opět sáhnout do bohaté nabídky doplňkové výbavy pro přídavná mlhová světla. Samozřejmě také v LED technologii.

Dvojice radiálních čtyřpístů krotících zubaté kotouče o průměru 310 mm na předním kole dodává již na první pohled na jistotě. Brzdy jsou samozřejmě vybaveny systémem ABS.

Honda CRF 1000 L Africa Twin
Honda CRF 1000 L Africa Twin

Luxusní ráfky z lehkých slitin s drátěnými výplety a dvě štíhlé, nekonečně dlouhé zlaté nohy přední USD vidlice podtrhují sportovního ducha motorky. Mimochodem, kola také mají rozměry hodné plnokrevného soutěžáku. Na předku se otáčí 900 milimetrů široká jednadvacítka, vzadu sekunduje stopadesátka s průměrem osmnáct palců.

Perfektní těžiště do nepohody

Když nově, tak od základu, řekli si u Hondy a pro svůj nový cestovatelský speciál vyvinuli i zcela novou pohonnou jednotku. Řadový vodou chlazený dvouválec o objemu 998 kubických centimetrů má systém ovládání ventilů jednou vačkou s vahadly.

Tohle uspořádání se jmenuje Unicam a je známé zejména z motokrosových speciálů řady CRF-R. To dovoluje motoru dosáhnout úctyhodných 92 koní a krouťák 98 Nm při šesti tisících otáčkách. Nejzajímavějším jevem na tom ale je, že tím došlo k soustředění setrvačných hmot do centra motorky a vytvoření nízko uloženého těžiště. To přispívá k perfektní ovladatelnosti v každé situaci a za každých podmínek.

Honda CRF 1000 L Africa Twin

Svůj potenciál motor přenáší buďto na šestistupňovou manuální převodovku, nebo zcela nově pojatý dvouspojkový automat DCT. Kromě obvyklého jízdního režimu D zde také nalezneme třístupňový režim sport. Ten dokáže držet a pořádně roztočit všechny převodové stupně a dodat tak jízdě na pořádné dávce agresivity.

Převodovka nově používá systém kontroly otáček kol a pozice plynu. Díky tomu pozná, jestli mašina šplhá do kopce a roztočený kvalt pořádně přidrží, nebo jestli klesáme z prudkého svahu, kdy převodovka začne automaticky podřazovat. Pro docílení ještě přirozenějšího pocitu z přenosu síly z převodovky na zadní kolo je afrika s automatem vybavena tlačítkem s velkým G. To znamená gravel – v překladu štěrk – a při změně rychlostních stupňů eliminuje „díru“ mezi řazenými rychlostmi.

Nic pro sraby

Pro první metry strávené v sedle horké novinky padla volba na manuální převodovku. Po stisknutí tlačítka startéru se motor rozduní plným hlubokým hlasem. Ostře řezaná výfuková koncovka se dvěma vývody směřuje strmě vzhůru po vzoru dakarských soutěžáků.

Předpověď počasí hlásila slunečný víkend s příjemnými třinácti stupni. Sobotní ranní realita je od předpovědi mírně odlišná. V mrazivém vzduchu poletují drobné sněhové vločky. Ale byla by to pěkná zbabělost to vzdát. Oblékám o vrstvu navíc, volím silnější rukavice a vyrážím na sraz s fotografem. Později se zúročí i skutečnost, že na testovací motorce jsou obuty pořádně zubaté terénní gumy.

Honda CRF 1000 L Africa Twin

Manuál perfektně řadí a rychlosti přesně zapadají. Agresivnějším rozjezdům je připravena pomoci antihoppingová spojka. Motorka sedí jako přibitá a při průletu centrem Prahy se jen lehce pohupuji v místech, kde jindy drkotají zuby.

Hodně rychle se seznamujeme a troufám si pořád víc. Jen někde vzadu v hlavě pořád svítí oranžová kontrolka, která v autě signalizuje nebezpečí smyku v důsledku promrzlé vozovky. Na palubce hondy taková kontrolka samozřejmě není.

Zato je tady dvojice displejů uspořádaných do tvaru písmene T. Ten horní zobrazuje údaje související přímo s jízdou: aktuální rychlost, otáčky motoru a palivoměr. Na tom spodním se dozvídám, jaký je zařazený rychlostní stupeň, hodnoty stupně nastavení kontroly trakce, údaje o spotřebě a teplotě chladící kapaliny. A pro větší pocit trýzně i hodnotu okolního vzduchu. Na palubním štítu je také místo pro klasické barevné kontrolky. Například blinkry, mazání, dobíjení, ABS nebo dálková světla.

Honda CRF 1000 L Africa Twin
Honda CRF 1000 L Africa Twin

Sněží stále hustěji, ale ani to mě nedokáže odradit od úmyslu opustit relativní bezpečí asfaltky a uspořádat výlet do terénu. Na hraně polňačky ukazovákem levé ruky dvakrát klepnu do malé páčky na řídítkách. Tím stáhnu třístupňovou kontrolu trakce na minimum a můžu si dopřát brutální akcelerační smyk. Kdybych tutéž páčku přidržel déle, kontrolu trakce vyřadím úplně.

Podařený comeback

Rozčvachtaná travnatá cesta mi ale připomíná slib, že motorku vrátím nepoškozenou. Z téhož důvodu také nechám v činnosti kompletní systém ABS. Pro to správné řádění v písečných dunách lze systém kontroly brzd stisknutím tlačítka zcela vyřadit na zadním kole.

Podvozek odvádí perfektní práci a do krize se ani na okamžik nedostávám. Ani při razantním brzdění se přední vidlice nijak dramaticky nepotápí. Kdyby snad ano, je možné nastavit její předpětí. Podvozek afriky reprezentuje dobrý kompromis mezi použitím na silnici i v terénu. Vlastnost, kterou aby pro cestovatelský speciál pohledal. Terénem se tahle velká mašina nese s lehkostí a manévrovatelností šestistovky.

Také na motor zejména ve spodním rozsahu otáček se mohu spolehnout. Litr je bezvadným kompromisem mezi dvanáctistovkovými koráby z produkce BMW a rychlonohými tříválcovými Tigery 800 od Triumphu. Klidně ho nechám motat kolem třech tisíc, abych ten samý kvalt během chvilky roztočil na hranici sedmi tisíc otáček, kdy honda lehounce upaluje zasněženou krajinou.

Honda CRF 1000 L Africa Twin

Honda v průběhu masivní kampaně v souvislosti s novou afrikou slibovala hodně. Až se zdálo, že všechny ty sliby půjdou jen těžko splnit. Výsledek ale předčil veškerá očekávání. Podařilo se vytvořit perfektní cestovatelský stroj, který nerozhodí žádný terén.

Její první testy probíhaly v horkém pouštním písku, náš zimní test ale prokázal, že je stejně dobře použitelná i v sibiřské tundře. Na hladkém asfaltu bude díky rozdílu ve výkonu za velkými cestovatelskými speciály možná trochu zaostávat, ale v okamžiku, kdy se pod jejími koly objeví první kamínky, vám všechno vrátí i s úroky.

Závěr? Po několika stech kilometrech strávených v sedle nové africké královny nelze než konstatovat, že velký comeback se do puntíku vydařil.

Honda CRF 1000 L Africa Twin

Motor
Vrtání × zdvih: 92 x 75,1 mm
Zdvihový objem motoru: 998 cm3
Motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec s 8 ventily, přesazenými ojničními čepy na klikové hřídeli o 270° a rozvodem uni-cam
Max. výkon: 70 kW při 7 500 ot./min. (95/1/ES)
Max. točivý moment: 98 Nm při 6 000 ot./min. (95/1/ES)

Rozměry a hmotnost
Rozměry (D × Š × V): 2 335 x 875 x 1 475 mm
Typ rámu: částečně dvojitý kolébkový z ocelových trubek s podsedlovým rámem
Objem palivové nádrže: 18,8 l
Světlá výška: 250 mm
Pohotovostní hmotnost: 228 kg
Výška sedla: 870/850 mm
Rozvor: 1 575 mm

Převodovka
Spojka: v olejové lázni, vícelamelová s vinutými pružinami, antihoppingová
Stálý převod: řetěz s těsnicími O-kroužky
Převodovka: 6stupňová manuální se stálým záběrem

Kola
Přední brzdy: hydraulické, dva 310 mm vlnovité kotouče s plovoucími třmeny, hliníkovou hlavou a radiálními 4pístovými třmeny se sintrovanými destičkami
Zadní brzda: hydraulická, 256mm kotouč s jednopístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu
Přední pneumatiky: 90/90-R21 dušová
Zadní pneumatiky: 150/70-R18 dušová

Cena: 329 900 Kč (včetně DPH)

Autoři:




Nejčtenější

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Další z rubriky

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými.
Motorkářům jde o emoce, ne o ekologii, říká úspěšný výrobce elektromotorek

Původně chtěl Michal Kubánek koupit motorku pro svou tříletou dceru. Když na trhu žádný vhodný stroj nenašel, rozhodl se zkonstruovat vlastní. Po více než...  celý článek

Yamaha XSR900 Abarth
Dvoukolový Abarth je v podání Yamahy parádní neo-retro

Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů. Pro zasvěcené se nejedná o tak velké překvapení, protože...  celý článek

Arctic Cat M8000 153
Arctic Cat M8000 153

r.v. 2017, naj. 0 km
429 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.