Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Honda FCX Clarity: na vodík už můžete jezdit i vy...

aktualizováno 
Vaše zelené já se tváří kysele jako manchesterský kyselý déšť při návštěvě benzinky? Konečně máte možnost přesedlat na vodík a naftě či benzinu dát sbohem. Honda začíná pronajímat ve velkém nový převratný model FCX Clarity. Za šetřením ovzduší je ale třeba vyrazit do Ameriky.

Honda FCX Clarity | foto: Honda

Zatímco vodíková BMW již nějakou dobu dokazují opodstatněnost nové technologie, Honda se na losangeleském autosalonu pochlubila se sériovou podobou prakticky použitelného vodíkového automobilu, postaveného na základě několika konceptů FCX, už několik let vystavovaných po celém světě.

Ačkoliv sériová FCX (Fuell Cell eXperimental) z konceptu vychází na první pohled, výrobce na ní uplatnil několik významných technických novinek, dokumentujících, jak rychle jde kupředu vývoj palivových článků i automobilů jimi poháněných.

Především samotný palivový článek "V Flow“, umístěný uprostřed vozu, se zmenšil o podstatných 65 % při vyšším výkonu.

Konkrétně je nyní schopen při chemické reakci vyprodukovat 100 kW, tedy o 14 kilowattů více než původní FCX. A navíc zaručuje bezpečné oživení i při teplotách -30 stupňů Celsia.

Na jedné straně je nádrž na 171 litrů stlačeného vodíku, na straně druhé pokročilá regulační elektronika a silové prvky, které rozdělují energii mezi trakční synchronní elektromotor o výkonu 100 kW a 256 Nm a lithium-iontové akumulátory, do nichž se rekuperuje energie při brzdění.

Proti konceptu, jehož přední kola poháněl hlavní 80kW elektromotor a každé zadní kolo jeden pomocný 25kW, byla tedy konstrukce zásadně zjednodušena.

A co je vlastně FCX Clarity za model? Narozdíl od původní studie FCX v podobě spartánského vozíku se jedná o velký a pohodlný sedan s veškerým komfortem, na jaký jsou zejména Američané zvyklí.

Délkou 4,84, šířkou 1,85 a výškou 1,47 m a pohotovostní hmotností 1 625 kg zapadá do mezery mezi (na americké poměry) malým accordem a legendem a čtyřem cestujícím poskytuje skutečně pohodlné svezení.

Výkonný elektromotor rozjede clarity až na 160 km/h a je přitom úsporný, jako by spotřebovával 3,46 l benzinu na 100 km.

Stejně jako ostatní vodíkové automobily, ani FCX zatím nelze koupit. Honda je začne v malých sériích vyrábět a pronajímat za 600 dolarů měsíčně na dobu tří let, tedy na jakýsi operativní leasing.

Honda s takovýmito pronájmy začala již v polovině roku 2005, kdy první vodíkový automobil na světě (samozřejmě Honda) našel soukromého uživatele ve městě Redondo Beach.

V Kalifornii, kde už je díky aktivitám guvernéra Arnolda Schwarzeneggera vybudována síť vodíkových čerpacích stanic, se bude jednat o velice zajímavou alternativu. Normální prodej vodíkových aut už je totiž za dveřmi.

Protože alternativní paliva tvoří spojitou nádobu, řeší se samozřejmě i původ spalovaného vodíku. Jeho tradiční výroba elektrolýzou vody je totiž tak energeticky náročná, že popírá veškerý ekologický přínos.

Na to Honda také myslela a v médiích tvrdí, že její vozidla spalují vodík získaný z perspektivního zemního plynu. Pokud prý dojde na elektrolýzu, bude k ní použita výhradně energie ze slunečních, větrných a vodních elektráren.

Jistě, i tohle tvrzení je napadnutelné, protože skutečnou ekologickou výhodnost těchto zdrojů zatím nikdo nepotvrdil, ale přinejmenším to zní lépe než energie získaná ze spalování hnědého uhlí.

Konstruktéři došli ještě o krok dál ve vyrovnávání bilance skleníkových plynů a na vnitřní čalounění použili materiál rostlinného původu, o němž tvrdí, že má srovnatelnou mechanickou odolnost jako syntetické tkaniny. Kolik energie ovšem stála jejich výroba, se již konstruktéři nezmínili.

Autoři:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.