Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Honda Legend: Nadpozemská technika o milion levněji

  19:02
První setkání s velkou Hondou Legend proběhlo v prostorách mosteckého výukového polygonu. Je kratší a levnější, ovšem širší, vyšší, těžší, rychlejší a lépe vybavený, než předchůdce.

Honda Legend | foto: Honda

Znovu vsadil na strategii "all inclusive", paletu špičkových technologií a napříč uložený vidlicový třiapůllitr, tentokrát ale pohánějící všechna kola. S tím souvisí největší zajímavost nové pětimetrové hondy – k pohonu všech kol jí stačí jediný diferenciál!

Po deseti letech výroby přichází konečně i na starý kontinent modifikovaná verze čtvrté generace pětimetrové limuzíny, kterou si už Američané a Japonci užívají rok a půl. Chybějící prestiž chce dohnat výborným poměrem cena/výbava, propracovanou bezpečnou konstrukcí a moderními technologiemi.

Začala dobře – cenou, která je o milion níže, než u konkurence a revolučním elektronickým pohonem všech kol, technicky překonávajícím všechny konkurenční systémy.

Americko-japonský vzhled  nehýří extravagancí, legend je spíše důstojným zralým pánem, než mladým floutkem, sledujícím poslední trendy. Odvážné lomené plochy a UFO-detaily nového civicu ani hranatost accordu na legendu nenacházíme.

Výsledkem je spíše nevýrazný oblý design, který nechytne za srdce, ale ani neurazí. A přesně s takovými tvary slaví obvykle asijští výrobci v zámoří úspěch.

Oblá záď si moc nerozumí s ostře řezanou přídí. Boční silueta trpí stejným neduhem jako profil Peugeotu 407. Rozmáchlá linie vykreslí obří čumák, pak ale následuje už jen subtilní záď. Výsledkem je pocit nevyváženosti - auto jakoby přepadávalo dopředu.

Klasikou moderních hond jsou malá kola, všechny modely japonské automobilky vyžadují alespoň o dva palce větší ráfky, než používá srovnatelná konkurence.

Uvnitř se odehrávají pravé orgie okázalého luxusu, hraničícího až s nevkusem. Interiér je tak členitý, až skoro ztrácí vlastní tvář. Přesto je uvnitř útulno a pohodlně, na čemž se podílí špičková akustická izolace a také elektronický pohlcovač hluku – mikrofony snímají ruchy, pronikající zvenčí, a tlumí je vysíláním akustických protivln do reproduktorů.

O tepelnou pohodu se stará klimatizace, která se řídí nejen snímači dopadajících slunečních paprsků, ale také s pomocí GPS, která jí pomáhá předvídat, ze kterého směru budou dopadat.

Velkorysá kožená křesla poskytují rozměrné a měkké pohodlí, vpředu dokonce odsávají pot. Místa ovšem není tak nazbyt, jak by se mohlo při pohledu na celkové rozměry zdát; zejména vzadu je snadné zabořit hlavu do stropu, stačí k tomu měřit více než cca 175 cm. Uvnitř nechybí ani výkonná hudební aparatura s 10 reproduktory, či DVD-navigace, u nás bohužel zatím bez map.

Řízení dvoutunového mastodonta díky tradičně skvělému podvozku s dvojitými příčnými rameny a víceprvkovou zadní nápravou vůbec není obtížné – jeho agilita naopak udivuje. K tomu dopomáhá také moderní vidlicový šestiválec, který ze svých 3,5 l ždíme pěkných 217 kW a plochou křivku kroutícího momentu díky variabilnímu časování a zdvihu sacích ventilů, proměnné délce výfukového a sacího potrubí a velikosti sací komory.

Kompaktní agregát s pětistupňovým automatem pohání jako dříve přední kola, k nim ovšem nově i zadní, prostřednictvím systému SH-AWD. Ten k trvale poháněné zadní rozvodovce plynule připíná pomocí elektromagnetických vícelamelových spojek nezávisle na sobě obě zadní kola. Na každé je možné poslat 0 – 100 % síly, určené pro zadní nápravu. Ta činí 30 – 70 % veškerého kroutícího momentu, v závislosti na momentálních podmínkách.

Větší poloměr oblouku, který vykružují zadní kola, vyrovnává dvourychlostní planetová převodovka, přidávající zadní nápravě v zatáčce 5 % otáček. První výhodou je absence těžkého diferenciálu, tou druhou možnost podílet se na práci stabilizačního systému.

Soustava spojek umí zabrat vnějším zadním kolem a tím aktivně eliminovat nedotáčivý smyk, narozdíl od klasického ESP bez ztráty rychlosti.

Soustředěný trénink vyžaduje byť základní orientace v desítkách tlačítek, porůznu rozmístěných na dveřích, sedadlech, palubní desce, středové konzole a zejména volantu. Většina funkcí, včetně řazení, se dá například ovládat s rukama na volantu, ovšem zapamatovat si, co který z šestnácti spínačů ovládá, se nám nepodařilo ani po několika hodinách osobního seznamování s legendem.

Poněkud přetechnizovaný vůz ale poslouchá na slovo – jde za plynem s neznatelným zpožděním, poslechne prudký manévr i v napohled nesmyslné rychlosti a znamenitě brzdí. Soužití s vycizelovanou technikou je vždy příjemné, ať už je zabalena do jakkoliv fádního kabátu.

Na smykovém polygonu s proměnnou adhezí jsme se také přesvědčili, že sebevědomé proklamace o skvělých vlastnostech inovativního pohonu všech kol nelhaly. Dvě tuny oceli, ač oděné do hliníkového kabátu, se prakticky nedají utrhnout z daného směru.

O bezpečnost i komfort pečuje dlouhá řada špičkových technologií. Kromě samotné karoserie, poskytující komplexní ochranu nejen posádce, ale také okolí, mezi ně patří pyrotechnické nadzvedávače kapoty při střetu s chodcem, čidla polohy spolujezdce na sedadle, eventuálně zabraňující nebezpečné aktivaci bočního airbagu, či mikrovlnný radar v přídi, sloužící aktivnímu tempomatu a zároveň i systému CBMS, asistujícímu při prevenci a případném zmírňování následků nehody.

Ten varuje před rychle se blížící překážkou nejdříve akusticky, posléze poškubáváním bezpečnostního pásu a nakonec i samočinným přibrzděním.

Honda Legend přichází opět s nenápadnou, ale o to sytější porcí vyspělé techniky a moderních technologií a žádá za to více než přijatelnou sumu. Vytříbený vkus sice nenadchne, hledači solidní hodnoty za peníze a neokázalé vyspělosti jsou ovšem na správné adrese.

Prakticky vše, včetně nejdražších položek, je totiž v základní výbavě, dokoupit lze jen několik doplňků. Přizpůsobit osobnímu vkusu lze pět exteriérových a tři interiérové barvy, vše v základní ceně. Ta činí 1 499000 korun, což je mezi pětimetrovými eurojaponskými konkurenty téměř šok!

Honda Legend v číslech

délka x šířka x výška (mm)

4955 x 1845 x 1450

rozvor (mm)

2800

objem kufru (l)

452

pneumatiky

235/50 R17

objem (ccm)

3471

výkon (kW/k)

217/295 při 6200 ot.

maximální točivý moment (Nm)

351 při 5000 ot.

maximální rychlost (km/h)

250

zrychlení 0-100 km/h (s)

7,3

Cena (Kč)

1 499 000

Autor:
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Daytona je zpátky! Hi-tech fosílie Ferrari má 12 válců bez turba i elektřiny

9. května 2024

Novinka z Maranella nepokrytě křičí do světa: „Mám dvanáct válců!“ A navíc nemá žádné přeplňování...

Módu SUV odstartovala před 30 lety Toyota, dnes městské teréňáky frčí

11. května 2024

Japonská automobilka Toyota představila 10. května 1994 model RAV4. Tři písmena ve jménu jsou...

OBRAZEM: Plejáda superkár gaučových pilotů. Znáte speciály světa videoher?

11. května 2024

Virtuální závodiště jménem Gran Turismo, do kterého nově vyrazila i Škoda, umožňuje i bez řidičáku...

Piruety i slalom. Machři na policejních motorkách předvedli své umění

10. května 2024

Jako ladné akvabely se proplétali mezi sebou a kuželkami. Policisté z motocyklové jednotky na svých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...