Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

I Honda podlehla. Má nové přeplňované motory a dvouspojku

  7:06
Japonská Honda, známá vysokootáčkovými atmosférickými motory, podlehla módě downsizingu a přeplňování. Představila tři nové turbomotory, dva čtyřválce a jeden tříválec. Novinkou je také osmistupňová dvouspojková automatická převodovka s jednou speciální novinkou.

Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Honda o výkonu asi 280 koní má být určen pro nový Civic Type R | foto: Honda

Honda je svou špičkovou technikou známá, ovšem v poslední době se s technickými novinkami příliš nevytahovala, i když její nový malý turbodiesel s objemem 1,6 litru si v praxi vysloužil hodně pochval. Je to vlastně teprve druhý vznětový motor pro osobní modely. Honda teď přichází z dalšími motory, které reflektují aktuální trendy. Jde o downsizované přeplňované benzínové motory.

Pro nejrychlejší předokolku

Největší a nejvýkonnější z nových motorů se má zhostit výjimečného úkolu. Čtyřválec 2,0 litru s přeplňováním, přímým vstřikováním paliva a časováním ventilů VTEC se totiž stane pohonnou jednotkou připravovaného modelu Civic Type-R. Bude to vůbec poprvé, co sériový ostrý kompaktní hatchback Hondy dostane přeplňování.

Motor má mít podle všeho výkon přes 280 koní a Honda i s jeho pomocí chce udělat z Type-R nejrychlejší předokolku na slavném okruhu Nürburgring. Na to, jestli se to opravdu podaří, si budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Civic Type-R by se totiž měl začít prodávat až zhruba v polovině roku 2015.

Jen pro porovnání, aktuální Golf GTI má výkon 220 koní, takže Civic Type-R bude mít podle slibů Hondy minimálně 280.

Menší motory později

Další dva nové motory budou určeny pro běžné modely a měly by být oproti dvoulitru k dispozici ve větším množství vozů. Nová přeplňovaná patnáctistovka má být budoucí náhradou pro stávající atmosférický motor 1,8 litru. Spotřeba by měla být oproti němu o 15 procent nižší a točivý moment je o 45 procent vyšší. O konkrétním výkonu Honda nehovoří, avšak motor bude nejspíš o něco výkonnější něž atmosférická osmnáctistovka. Honda však bude motor ještě ladit.

Přeplňovaný litrový tříválec Honda

Na trh se dostane až někdy počátkem roku 2016 a představitelé automobilky hovoří o tom, že je určen pro trhy v Americe a Asii. Je však možné, že se motor dostane i do evropských modelů.

Jako poslední z nových agregátů se na trh (nejspíš opět v roce 2016) dostane přeplňovaný litrový tříválec. O ten by určitě evropští zákazníci přijít neměli, Honda zvažuje jeho použití i v USA a Asii (včetně Číny).

V porovnání se současnou osmnáctistovkou by měl přeplňovaný tříválec být o 20 procent úspornější a jeho točivý moment bude asi o 15 procent vyšší. Podobně jak oba předchozí turbomotory i tříválec dostane přímé vstřikování paliva a časování ventilů VTEC.

Dvouspojka s komfortem manuálů

Z hlediska automatických převodovek je Honda známá především bezestupňovými ústrojími CVT. I jim zůstane nadále věrná a mají tvořit pilíř nabídky u malých a středních vozů. U větších modelů s dvoulitrovými a většími motory mají mít hlavní slovo dvouspojkové převodovky. K současnému sedmistupňovému ústrojí, které Honda představila dříve, se přidá i nová osmistupňová převodovka.

Určena je pro modely s motory napříč a nejspíš bude hrát hlavní roli na americkém trhu. V Evropě totiž Honda nabízí jen málo modelů s objemnými motory, ale je samozřejmě možné, že se tu převodovka v některém z modelů objeví. Možná to však nebude typ Accord, jehož osud v Evropě je dost nejistý. Devátá generace se tu nejspíš prodávat nebude.

Ale zpět k převodovce. Osmistupňová dvouspojková převodovka má jednu zvláštnost. Její součástí je totiž i klasický hydrodynamický měnič točivého momentu, jaký mají klasické automaty. Tato neobvyklá konstrukce má za úkol zklidnit typický nervózní projev dvouspojkových převodovek v nízkých rychlostech.

Při pozvolné akceleraci v nízkých rychlostech, popojíždění nebo podřazování v nízkých rychlostech se totiž o regulaci musí starat výhradně prokluz spojky, což vede k mírnému cukání. U nové převodovky od Hondy se ovšem o pohlcení jakýchkoli nežádoucích výkyvů v přenosu točivého momentu postará právě hydrodynamický měnič. V nízkých rychlostech se tak nová převodovka Hondy chová komfortně jako klasické automaty, ve vyšších rychlostech pak řadí rychle a bez přerušení toku výkonu jako běžná dvouspojková převodovka.

V porovnání s klasickým pětistupňovým automatem má převodovka ušetřit 8 procent paliva a zrychlit akceleraci asi o 10 procent.

  • Nejčtenější

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...