Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

aktualizováno 
Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi není lepší příležitost, jak sáhnout testovanému skútru až na dno jeho schopností. Novou Hondu SH 125 jsme proto otestovali právě tady.

První setkání s malou hondou - to totiž znamenají písmena SH (Small Honda) v jejím názvu - probíhá pózováním. Aby se nejmladší z rodu při své premiéře nestyděla, přišli ji podpořit všichni předchozí příbuzní, kterých je od roku 1984 již osm generací.

Tu první, která je tělem i duší skutečně malá, poháněla dvoutaktní padesátka. S postupem času se ale motor propracoval až k hodnotě objemu válce 300 cm³. Malé písmenko i, označující stroje vybavené elektronickým vstřikováním paliva, se za číslicí 125 objevilo u skútru vůbec poprvé v roce 2005. Modelový ročník 2009 se zase chlubil systémem kombinovaných brzd a jeho přední kolo zdobil brzdový třmen z jednoho z nejrychlejších sériově vyráběných biků své doby, Hondy CBR 1100XX Blackbird.

Fotogalerie

V roce 2012 byla u modelu SH kromě zvětšeného kufru pro plnohodnotnou integrální helmu poprvé použita funkce vypínání motoru Idle Stop, která při zastavení vypíná motor. K jeho bleskovému nahození stačí pouze otočit plynovou rukojetí. Motor reaguje okamžitě. Při každém zastavení se totiž píst přesune do polohy těsně před započetím sání. Automatický dekompresor zpočátku uleví motoru, aby se snáze rozběhl. Po rozeběhnutí motoru se startér změní na alternátor a zásobuje stroj elektrickou energií. Funkcí Idle Stop je vybaven i letošní model. Komu by automatický chcípák nevyhovoval, může jej vypnout mechanickým vypínačem na pravém řídítku.

Nový palubní štít i chytrý klíč

Jakkoli by se zdálo, že v této produktové kategorii již není mnoho prostoru pro vylepšení, přichází nové „esháčko“ s celou řadou milých novinek. Palubní štít je od letoška lemován dvojicí širokých plastových panelů lakovaných v barvě stroje. Z pohledu jezdce to skútru dodává na eleganci. Luxusním dojmem působí i červený metalický lak, který v nabídce doplňuje tradiční stříbrnou a bílou perleť.

Honda SH v číslech

MOTOR

Typ: Čtyřtaktní kapalinou chlazený jednoválec, ventilový rozvod SOHC
Zdvihový objem: 124,9 cm3
Počet ventilů na válec: 2
Vrtání/zdvih (mm): 52,4 x 57,9
Kompresní poměr: 11,0:1
Maximální výkon: 8,98 kW při 8 500 ot./min.
Max. točivý moment: 11,5 Nm při 7 000 ot./min.
Olejová náplň: 0,9 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

Karburace: Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže: 7,5 l
Spotřeba paliva: 2,1 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

Startování: elektrické
Kapacita baterie: YTZ8V 7Ah MF
Výkon alternátoru: 232 W / 5 000 ot./min.

HNACÍ ÚSTROJÍ

Typ spojky: Automatická, odstředivá
Typ převodovky: CVT
Stálý převod: Klínový řemen

RÁM

Typ: Rám z ocelových trubek

PODVOZEK

Rozměry (DxŠxV): 2 034 mm x 740 mm x 1 158 mm
Rozvor kol: 1 340 mm
Úhel přední vidlice: 26°
Závlek: 85,2 mm
Výška sedla: 799 mm
Světlá výška: 144 mm
Pohotovostní hmotnost: 136,9 kg
Poloměr otáčení: 2 m
Odpružení vpředu: Teleskopická vidlice, ⌀33
Odpružení vzadu: Kyvné rameno se dvěma tlumiči

KOLA

Velikost ráfku přední: 16M/C x MT2,50
Velikost ráfku uadní: 16M/C x MT2,75
Pneumatika vpředu: 100/80-16 palců
Pneumatika vzadu: 120/80-16 palců

BRZDY

Systém ABS, Typ 2-kanálový

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

Přístrojový panel: Inteligentní klíč, 12V zásuvka
Světlomet: LED
Zadní světlo: LED

Zdroj: Honda

Další novinkou je bezklíčkový přístup. Stačí mít kdekoli v kapse chytrý klíček a skútr pozná sám svého pána. Aby také pán poznal na přeplněném parkovišti svůj stroj, může si pomocí klíčku krátce bliknout všemi blinkry. Jak se později ukáže, tahle parádička, která u nás vyvolává spíš úsměv, přijde v ulicích italské Florencie skutečně k duhu. Blinkry, stejně jako zbytek osvětlení jsou již zcela pod taktovkou LED diod. Další příjemnou novinkou je například dvanáctivoltová zásuvka v odkládací přihrádce.

Beze změn naopak zůstal robustní rám z ocelových trubek a podvozek. Zadní tlumiče mají možnost nastavení předpětí pružin až v pěti polohách. Standardem u řady SH jsou již delší čas také šestnáctipalcové ráfky. Letošní model na ně obouvá pneumatiky City Grip od Michelinu. Nerovnosti, hrubou dlažbu, propadlé nebo naopak vystouplé kanály a obrubníky si můžete dovolit velkopansky přehlížet. Esháčko je polyká s naprostou samozřejmostí vycházející z letité praxe.

Široké sedlo umístěné ve výšce 799 mm nad vozovkou poskytuje dostatek pohodlí i pro cestování ve dvou. Zatímco řidič má pro své nohy dostatek prostoru na ploché podlaze bez středového „tunelu“, pro spolujezdce se dají vyklopit rozměrné hliníkové stupačky. Nouzí tedy rozhodně netrpí, a pokud je stroj vybaven kufrem instalovaným na zadním nosiči, může si díky polstrované opěrce užít pro skútr až nepatřičného komfortu.

Motorářům byl svěřen úkol v co možná největší míře eliminovat vnitřní odpory celého agregátu. Kde to šlo, byla kluzná ložiska nahrazena valivými. Vačková hřídel byla například uložena do jehličkových ložisek. Změny doznala také tři hlavní ložiska v převodovce. Přímo do tělesa motoru je zastavěn vodní chladič. Tahle vychytávka zase přispěla významnou měrou k centralizaci hmot a lepší ovladatelnosti. Kromě toho stačí k uchlazení motoru daleko menší a tím pádem i lehčí ventilátor, což mimochodem vede kromě eliminace vibrací i ke snížení spotřeby. SH 125 totiž na svou sedm a půl litrovou nádrž ujede až tři sta kilometrů. Za záminku pro častý návrat k půvabné obsluze čerpací stanice tak bude muset posloužit třeba podání sázkového tiketu.

Beru do kapsy klíček od stříbrného atleta s horním kufrem a jdu se seznámit se systémem startování. V místech, kde normálně bývá klíček, je otočný ovladač, který svým tvarem připomíná ten z plynového sporáku.

Může se hodit

Stačí jej mírně stisknout a jeho obruba se modře rozsvítí. Skútr tedy o mně ví. První poloha odemkne řízení, zatímco ta další umožňuje přístup pod sedlo a k nádrži. Třetí cvaknutí oživuje elektrické obvody. Ručka analogového rychloměru oběhne ciferník a skútr je připraven startovat. Dál už jde všechno jako obvykle.

Startuji motor, který se kdesi uvnitř kapotáží téměř bezhlučně rozeběhne. Ve fázi ohřívání a v případě poklesu napětí na baterii je automaticky vyřazena funkce chcípáku.

Florentský chaos je pro Idle Stop jako dělaný

Jsem kluk z města a hned tak nějaká dopravní špička mne nerozhodí, říkám si v duchu, když opouštím bezpečí hotelového dvorku. Vzápětí jsem ovšem vtažen do prudkého řečiště, kterým se řítí v jednom nekontrolovatelném chumlu auta, motorky, skútry i autobusy. Než se stačím pořádně rozkoukat, stojím na první křižovatce. V jedné řadě se mnou jsou připraveny vyrazit další tři skútry, dva osobáky a městské minivozítko. Pruhy pod koly jsou ovšem namalovány pouze dva. Až padne zelená, nebude čas na hrdinství.

Zapomněl jsem vyřadit Idle Stop a esháčko po třech vteřinách poslušně chcíplo. Jenomže padá žlutá a je čas skutečně jenom na to otočení rukojetí. Tahám a honda vystřeluje vpřed. Zjednávám si respekt a získávám právo výběru jízdního pruhu. Přeci jenom jsem ve Florencii hostem, a tak si říkám, že čtyřicetikilometrová rychlost mezi auty stojícími v zácpě by mohla stačit. Moje zadní kolo ovšem nervozně ozobává místní slečna jak jinak než na Hondě SH. Kavalírsky uhýbám a skútrařka mizí v ranní špičce.

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Blinkry, stejně jako zbytek osvětlení jsou již zcela pod taktovkou LED diod.

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Blinkry, stejně jako zbytek osvětlení jsou již zcela pod taktovkou LED diod.

Florencie nebyla pro test zvolena náhodně. Je to místo se snad největší koncentrací esháček všech generací na světě. Navzdory svému japonskému rodokmenu se tyhle šikovné skútry vyrábějí zhruba pět set kilometrů odtud ve městě Atessa. Prosadit se mezi všemi místními konkurenty jistě nebylo jednoduché, ale viditelně se to povedlo. V hromadě skútrů, která tady zdobí snad každé nároží, pak skutečně přijde vhod funkce vyhledávání.

Skupinu všech dvaceti strojů se kupodivu podařilo prosoukat centrem města a po krátké pauze míříme po okreskách na venkov. Ostře řezané výfuky se rozduní nečekaně hutným tónem. Zdálky to musí vypadat, jako když se řítí hejno vzteklých sršňů. Dlouhá liduprázdná rovinka je hozenou rukavicí. Plynové rukojeti letí nadoraz a na pořadu dne je maximálka. Oči většiny jezdců dotlačily ručičky tachometrů na hodnoty 115 – 116 kilometrů za hodinu. To vůbec není zlé. V příměstském provozu se italský Japonec jistě neztratí.

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Te nebyla pro první seznámení zvolena náhodně. Je to místo se snad největší koncentrací esháček všech generací na světě.

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Te nebyla pro první seznámení zvolena náhodně. Je to místo se snad největší koncentrací esháček všech generací na světě.

Aktuální model Hondy SH se vyrábí také v motorizaci 150 cm³. Větší objem motoru dodává skútru na dynamice a jezdci přidává sebevědomí ve chvílích, kdy je potřeba sáhnout až na dno možností například při bleskovém opuštění křižovatky. Bohužel stopadesátka se na českém trhu nabízet nebude. Stopětadvacítka bude zájemcům k dispozici za 87 900 korun. Ovšem ten zmiňovaný horní kufr v barvě skútru s luxusní opěrkou pro spolujezdce mají čeští zákazníci v ceně.

Poslední v řadě již osmá evoluce Hondy SH 125 dokazuje, že i v segmentu skútrů klasického vzhledu je možné přijít se zajímavými a příjemnými technickými novinkami a v teplých letních dnech se může stát zajímavou alternativou pro dopravu ve městě i jeho okolí.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Další z rubriky

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Redakční test čtyřkolek: nejprodávanější Journeyman Gladiator X8 si s pásy...
Čtyřkolková rolba vyřízne krásnou stopu, sněžné kyblíky jsou na nic

Když se v běžkařské stopě ozve burácení terénní čtyřkolky a z dálky jsou vidět gejzíry sněhu od pásů, většina běžkařů se pohoršeně ohlédne a začne hartusit,...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.