Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Modelka, atletka, cestovatelka. Honda VFR je právem legendou

aktualizováno 
Délkou je to parník, zepředu zase štíhlá kráska a hmotností čtvrt tuny vyžaduje urostlého a zkušeného motorkáře. Na pohled je Honda VFR 800F sportovec, určením štrekař a nakonec je to GT mezi motorkami. Rychlé, silné, skvěle vybavené a pohodlné. A když vezmete za plyn, je to dravec.

Honda VFR 800F | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Osedlat Hondu VFR dnes znamená setkat se s legendou. První stroje s tímto označením opustily výrobní halu již v roce 1986. Vždy patřily k tomu nejdokonalejšímu, co Honda dokázala nabídnout, a byly výkladní skříní moderních technologií. Takové je i VFR-800F modelového roku 2014.

Znalci zavzpomínají

Může se hodit

Také byste chtěli mít doma takovou krásku? Vyberte si z naší nabídky motorek na Automodul.cz.

Změny se dotkly naprosto všeho. Na první pohled je jasně patrné umístění výfuku. Ten se zpod sedla přesunul (možná trochu v duchu probíhající retro vlny) zpět na pravou stranu pěkně vedle zadního kola. Kromě výrazné změny designu tím bylo uspořeno asi 5 kilogramů na celkové hmotnosti.

Honda VFR 800F

Přední světlomet vybavený dvojicí xenonových světel se opět spojil v jeden celek trochu v duchu modelu 1998 - 2001. Fanoušci starších verzí si prostě přijdou na své. Další, zejména při pohledu zepředu na první pohled patrná změna je úžasné zeštíhlení celé motorky. To je způsobeno přesunutím chladičů z boku do přední části.

Modelka

Vzhledu nového VFR dominuje kombinace zlaté, stříbrné a černé barvy. Okázale zlatě jsou lakována řidítka nebo loukoťová kola, jejichž paprsky rovněž zeštíhlily. Zadní kolo je samozřejmě letmo uložené v nové hliníkové a ještě tužší jednostranné kyvné vidlici.

Pod kapotou nalezneme zlatou povrchovou úpravu například na krytech ventilů nebo na bočních víkách motoru. V designu nalezneme paralelu s pečlivě propracovanými špičkovými outfity topmodelek. Vždy je vidět jen to, co být vidět má, avšak zároveň to podněcuje k hříšné představivosti, co se asi skrývá dále.

Honda VFR 800F

Kombinaci tří provokativních barev nalezneme i v naprostých detailech. Například výrobní štítek, vyvedený v jinak zcela obyčejné kombinaci černého písma a stříbrného podkladu, je k rámu připevněn dvojicí zlatě zářících nýtků. Za určitých světelných podmínek působí nazlátlým dojmem i údaje zobrazované na LCD štítech palubní desky.

Přístrojovka i ostatní ovládací prvky jsou přehledně uspořádány s důrazem na jednoduchost obsluhy. Tlačítkem „navíc“ na levé straně je pouze záměrně výrazně mimo obvyklý rozsah prstů jezdce umístěné vypínání kontroly trakce. Za normálních okolností se doporučuje jeho služeb nevyužívat a je pravda, že až na několik velmi razantních rozjezdů neměla tato funkce k jízdě sebemenších připomínek.

Fotogalerie

Miniaturním tlačítkem s červeným podsvícením na okraji levé rukojeti se aktivuje vyhřívání rukojetí, opakovaným stiskem pak jeho intenzita. Ta je spolu s dalšími užitečnými údaji (například teplota motoru, okolního vzduchu, hodiny nebo průměrná spotřeba) zobrazována v pravé části palubní desky. Levá část je věnována digitálnímu tachometru, palivoměru a ukazatelům celkové a dílčí ujeté vzdálenosti. Uprostřed dominuje analogový otáčkoměr, jehož rozsah končí vyzývavou rudou číslicí 13 a několika malými čárkami za ní. Nejsou tam nadarmo.

Spotřeba se v průběhu testu pohybovala okolo příjemné hodnoty 5,5 litrů, takže ke kladům lze tedy přidat ještě relativní spořivost.

Cestovatelka

Usedám do pohodlného cestovního sedla a mačkám tlačítko startéru. Motor V 4 VTEC se rozezní typickým hlubokým zvukem podkresleným příjemným sytým mechanickým hlukem. Kapalinou ovládaná spojka se obsluhuje s příjemnou lehkostí. Rozjíždím se a zaujímám typicky cestovní pozici. Navzdory drzému sportovnímu vzhledu nabízí Honda VFR  jezdci příjemný komfort pro ujetí dlouhých vzdáleností.

Honda VFR 800F

Nohy mám mírně pokrčené, tělo lehce vpřed. Mírně zvýšený tlak na zápěstí je způsoben zkrácením řídítek, ale neznamená, že na cestě na dovolenou budete dlouhé kilometry dělat kliky jako na supersportu. Pokud pozice za řídítky stále není ideální, je možné zkusit nastavit výšku sedla. Jsou tu dvě možnosti: 809, nebo 789 mm.

V hustém městském provozu se do skulin mezi auty nevejdete, nebo spíš neodvážíte. Zdání klame a i přes výraznou dietu je motorka stále ještě těžší, než vypadá, váží přes 240 kilogramů. Komfortní podvozek výtečně žehlí rozbitou městskou dlažbu.

Honda VFR-800F v číslech

  • zdvihový objem: 782 ccm
  • max. výkon: 77,9 kW (10 250 ot. za min)
  • max. kroutící moment: 75,1 Nm (8 500 ot. za min)
  • provozní hmotnost: 242 kg
  • výška sedla: 789 / 809 mm
  • cena: 319 900  Kč

Pro pohyb městem mám ještě jeden, respektive dva výrazné hendikepy. Můj stroj je vybaven dvojicí cestovních kufrů. Ty spadají do doplňkové výbavy a pochopitelně se dají sejmout. Mají objem 2 × 29 litrů. Pokud ani to není dost, je možné přidat ještě horní box s objemem 45 litrů a nosičem. Všechny jsou samozřejmě uzamykatelné. Na obsluhu všech zámků postačí jeden klíč, který pasuje i do spínací skříňky. Za luxus je však potřeba také zaplatit. V případě Hondy VFR je to 43 752 korun včetně DPH. To je sedmina ceny celé motorky, VFR startuje na 320 tisících korun. Pro cestování jsou kufry nenahraditelnými pomocníky, ale při parkování v centru s nastrojeným VFR zaberu místo pro osobák.

Ven z města

Cestou na periferii se motor nudí v rozsahu 3 až 4 tisíc otáček. Díky své konstrukci s válci umístěnými do V v úhlu 90° je i v tomto rozsahu pružný a poskytuje dostatek prostoru pro akceleraci při přejíždění mezi jízdními pruhy v provozu. Ten se zrychluje a blíží se dálniční přivaděč. Přidávám plyn a motor začíná příjemně zpívat. Otáčky se na čtyřku blíží k hodnotě 6 900 ot./min. V tu chvíli pošle systém VTEC do boje další čtveřici ventilů. Motor dává téměř neznatelným postrčením najevo, že jdeme na to, a vyrazí vpřed s obrovským nasazením. Otáčky letí nahoru a zvuk motoru se mění na brutální jekot, který se cpe ven výfukem. Mění se všechno. Z dosud poklidné jízdy se stává průlet tornádem.

Honda VFR 800F

Musím také řadit, pětka, otáčky neklesají pod 6 200 a tsunami žene hondu dál. Daleko za zády zůstal chumel očipovaných turbodieselů, kteří mi ozobávali zadní kolo při nájezdu na dálnici. 

Všechno však má svůj konec. Svázán dopravními předpisy řadím šestku a rychlost ustaluji na stotřicítce. Otáčky klesají na pět a půl tisíce. Velký větrný štítek příjemně rozráží vzduch a zbytek cesty po dálnici je příjemně nudný.

Atletka

Klikatá okreska se slušným povrchem a minimální provozem je splněným snem. Tady je VFR jako doma. Podřazuji a za mohutného zvukového doprovodu se vrhám do prvního oblouku. Motor je opět v plném nasazení a odvádí skvělou práci. V režimu šestnácti ventilů se jízda stává silně návykovou. Oči hypnotizují hranici minimálních otáček při kterých dojde k deaktivaci systému VTEC. Pokud k tomu dojde, hledíte se co nejrychleji vrátit do ráje.

Podvozek k tomu funguje perfektně. Přesto, že je plně seřiditelný, není třeba nic měnit. V zatáčkách se nic nekroutí a drobné nerovnosti si můžete dovolit ignorovat. Při rychlém střídání zatáček se stroj ochotně překlápí. Drobná neohrabanost připisovaná ve městě vyšší hmotnosti je pryč.

Honda VFR 800F

Pokud je to potřeba, postarají se o zpomalení bohatě dimenzované brzdy doplněné o ABS. Mimochodem, přední a zadní brzdy se na rozdíl od předchozího modelu, který byl vybaven systémem CBS brzdícím oběma koly současně, opět ovládají samostatně. Brzdová páčka, stejně jako spojková, je jemně seřiditelná, takže motorka doslova padne do ruky.

Spolujezdec netrpí

Navzdory hlasům, že spolujezdec na motocyklu reprezentuje vždy jen nouzové řešení, nabízí Honda VFR-800F dostatek pohodlí i pro cestování ve dvou. Sedlo pro spolujezdce je příjemně široké a dvojice robustních madel poskytuje dostatečnou oporu pro ruce. Pozice je stejně jako u řidiče cestovní. Vždyť VFR spadá do kategorie touring, ale nudné plutí krajinou na něm jezdce rozhodně nečeká.

Autoři:


Témata: Honda




Nejčtenější

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Porsche Macan Turbo
Úřady zkoumají, zda Porsche nepodvádělo s emisemi

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut Porsche nepoužíval software manipulující s výsledky měření emisí výfukových plynů. Oznámil to Spolkový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.