Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hondisté chystají chrom a třásně, přijíždí nový chopper

aktualizováno 
Honda představila velkého choppera pro Evropu. Novinka VT1300CX je odvozena od Hondy Fury pro severoamerický trh, má objem 1 312 ccm a je určena fanouškům customů.

Honda VT1300CX | foto: Honda

Honda jako největší světový výrobce motocyklů má možná nejširší sortiment nabízených strojů. A proto je s podivem, že už půldruhého roku nenabízela evropským zákazníkům žádný stroj kategorie chopper/cruiser s objemem přes jeden litr.

Dvojice cruiserů VTX (s objemem 1 795 ccm) a VTX1300S skončila kvůli emisím v roce 2007 a od té doby tu byla pro příznivce chromu, třásní a amerického stylu jen menší VT750 ve dvou provedeních: Shadow Spirit (styl chopper) a VT750C Shadow (cruiser).

Honda VT1300CX

Volání prodejců i zákazníků po větším objemu bylo právě vyslyšeno - na evropském trhu se představuje VT1300CX, která by se měla dostat do prodeje začátkem dalšího roku. V podstatě je to model totožný s chopperem Honda Fury, který byl uveden v USA před rokem a na jehož návrhu se zásadní měrou podílela tamní vývojová pobočka.

Není tajemstvím, že značná část kupců těchto motorek bere sériový model jako začátek dalších individuálních a zkrášlovacích úprav. Tvůrci Fury/VT1300CX si toho všimli a připravili stroj, který má už v základu některé nejčastější úpravy: pěkné ráfky, pořádnou zadní gumu nebo protáhlou kapkovitou nádrž.

Celek je stylově i v detailech čistá práce - pod nádrží dominují dva velké válce do V v úhlu 52 stupňů, vše kolem je pečlivě schováno pod chromovanými kryty. Mohutné válce mají žebrování a tváří se, jako by byly chlazeny vzduchem. Ale je to jen domluvená hra - jako snad všechny japonské konstrukce chopperů/cruiserů v posledních deseti letech spoléhají na kapalinové chlazení.

Nechybí ani další "povinné" atributy této kategorie, třeba dlouhá a nízká stavba. Rozvor je skoro o půl metru delší než u "normálních" motorek a měří 1 805 mm, celková délka přesahuje dva a půl metru, sedlo je jen 678 mm nad zemí, a tak se na něj vyškrábou i ti menší "odpadlíci". Přestože VT1300CX váží s plnou nádrží 303 kg (verze s ABS 309 kg), díky nízkému těžišti by nemělo být ovládání obtížné.

Zajímavé přitom je, že vpředu Honda použila pouze jeden brzdový kotouč. Ten má zato nezvykle velký průměr 336 mm a spolu s jen o málo menším zadním (296 mm) by na zastavení měl stačit. Kdo by si nebyl jistý, může zvolit verzi s ABS, které je zde použito poprvé u tohoto typu stroje.

Pravidla žánru splňuje VT1300CX i v dalších parametrech. Přední kolo má požadovaných 21 palců, jak se na chopper sluší a patří, vidlice je "předkopnutá" tak, aby se pod ní s klidným svědomím, že se s ní ještě dá zatočit, mohli podepsat konstruktéři (úhel 38 stupňů).

Dvouválcový motor, mimochodem stejného objemu jako starší VTX1300S, sice neoslní maximálním výkonem (58 koní), zato disponuje dostatečným točivým momentem 107 Nm při nízkých 2 250 otáčkách, což je u chopperů opět povinnost.

Přenos síly na mohutnou zadní, 200 mm širokou pneumatiku na 18palcovém ráfku zajišťuje kardan, převodovka má 5 stupňů. Honda udává, že její třináctistovka spotřebuje průměrně 5 litrů na 100 km, což v dnešní době potěší. Budoucí majitele o to víc, že se do stylové kapkovité nádrže vejde jen 12,8 litru, ale toto množství by na ujetí 200 km mělo stačit.

I když se minimalistický design tváří, jako by zadek nebyl odpružen (hardtail), opak je pravdou. Schovaná zadní jednotka má pružinu, kterou lze nastavit do 35 různých poloh, a pro větší komfort posádky lze regulovat i tlumení.

Honda také připravuje sadu originálních doplňků, kde nechybí opěrka pro spolujezdce, plexi štítek "boulevard", spojler pod motor nebo chromovaná ozdoba zadního blatníku.

Honda VT1300CX

Na evropském trhu bude VT1300CX nabízena ve dvou barvách: v černé a modré metalíze. Cena pro náš trh ještě není určena. Ve Spojených státech je Fury prodávána za 12 999 USD, ale je jisté, že na starém kontinentu bude o něco dražší. O kolik, by mělo být jasné nejpozději do začátku roku 2010, kdy se dostane do nabídky místních prodejců.

Uvedením stylové třináctistovky v Evropě se Hondě podaří zacelit citelnou díru ve svém repertoáru. Řada zájemců o velký custom, kterým byla přece jen spíše začátečnická VT750 malá, se totiž musela obrátit jinam. K tomu, aby její sortiment byl kompletní, jí stejně ještě chybí nějaký velký stroj s objemem ke dvěma litrům. Pravda, nepočítáme-li šestiválcového Gold Winga, ale to je jiná soutěž.

Ostatní japonští konkurenti je mají, o Triumphu nebo Harleyi nemluvě. V tomto směru se však dosud neobjevily ani spekulace, a tak si na těžkotonážního cruisera od Hondy budeme muset ještě nějakou dobu počkat.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Gin The Archaeologist
Autofotka týdne: Ohnivá voda s vačkou, to je gin pro motorkáře

Alkohol nepatří za volant ani za řidítka, stavitelé motorek ovšem často oplývají neuvěřitelnou fantazií. Jeden z nich, hamburský Ehinger Kraftrad je podle...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.