Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejúčinnější dieta je hořčíková, tvrdí General Motors

  17:03aktualizováno  17:03
Největší americká automobilka General Motors znovuobjevila hořčík. Použitím materiálu, který je lehčí než oblíbený hliník, chce snížit spotřebu svých aut.

Hořčíkové víko kufru od vývojářů GM | foto: GM

Hořčík je o 75 procent lehčí než ocel, o 60 procent lehčí než titan a o třetinu lehčí než hliník. "Hořčík nám umožní snížit hmotnost některých plechů, a zlepšit tak využití paliva i ovládání a výkon automobilů," vysvětlil vývojář General Motors Paul Krajewski. Ovšem dodává, že je mnohem problematičtější vytvořit díl z odlehčeného materiálu než z oceli.

Firma teď testuje novou technologii tváření hořčíku za tepla. Kromě možnosti vytvořit mnohem komplikovanější díl má nová technologie další výhodu: materiál pak odolává korozi. Lehký materiál by tak mohl nahradit nyní používanou ocel a hliník.

Výrobci dosud tváří hořčík tradičními postupy. Má dobrou tažnost, dá se tedy dobře válcovat, ale další tvarování je problematické. GM si ovšem nechalo patentovat postup, při kterém magnesium zahřejí na 450 stupňů Celsia. Tváření hořčíkových plátů je pak přesnější a umožňuje tvorbu ostrých hran.

Vývojáři už také pracují na postupu, při kterém bude možné tvářet hořčíkové pláty za nižších teplot.

Použitím této technologie už vyrobili vnitřní panel víka kufru, které pak testovali. Lehký kov odolal 77 tisícům zavření kufru, které simuloval speciální robot, a pak ještě zatížení závažím o hmotnosti 250 kilogramů. Použitím hořčíku se na takovém dílu oproti hliníku ušetří kilogram hmotnosti.

Výrobci se také potýkali s korozí hořčíku, ale zahřátí podle receptu GM lehký kov ochrání. Při testování odolal hořčíkový díl 10 týdnů nepřetržitému skrápění solným roztokem, stoprocentní vlhkosti a extrémním teplotám.

Odlévaný hořčík používají automobilky už dlouhé roky. Jsou z něj rámy volantů, bloky motorů, skříně převodovek. Na karoserii ho zatím nikoho použít nenapadlo.

"Použití vysokopevnostních lehkých materiálů, jako je hořčík a hliník, je jedna z nejefektivnějších cest, jak vylepšit ekonomii provozu a jízdní výkony," popisuje Jon Lauckner, šéf vývoje u GM. Už teď se však ví, že nebude lehké najít dodavatele, který zajistí přísun dostatečného množství materiálu.

Odborníci odhadují, že do roku 2020 nahradí 60 kilogramů hořčíku na každém autě 250 kilogramů oceli a 60 kilogramů hliníku. To povede k úspoře až 15 procent hmotnosti, a ušetří se tak 9 až 12 procent paliva.

Magazín Automotive News zjistil, že GM chystá výrobu padesáti aut s použitím hořčíkových dílů, které nabídne zákazníkům k otestování.

Tlak na nižší spotřebu

Americký automobilový průmysl nyní hledá cesty ke snižování spotřeby pohonných hmot. Podle nových norem administrativy prezidenta Baracka Obamy se bude muset spotřeba nových automobilů prodávaných ve Spojených státech do roku 2025 snížit téměř na polovinu.

Obamova vláda tvrdí, že díky její regulaci ušetří spotřebitelé za pohonné hmoty během životnosti nového vozu koupeného v roce 2025 v průměru 8 tisíc dolarů (154 tisíc korun). Kritici opatření, včetně republikánského prezidentského kandidáta Mitta Romneyho, naopak poukazují na to, že uměle urychlované zavádění nových technologií bude mít za následek takový růst cen nových vozů, že se tím smažou jakékoli úspory u pump.

Máte na autě elektrony?

Elektronová kola jsou pojmem, moc sluší starým sporťákům. Třeba i slavnému škodováckému "eRku".

Škoda 110R

Škoda 110R

Proč se tak jmenují? "Elektron je obchodní název slitiny nejméně 90 procent hořčíku a nanejvýše 10 procent hliníku, která se dříve používala v technice jako materiál pro přesné tlakové lití," píše internetová encyklopedie Wikipedia.

Dnes se na výrobu litých kol používá hliník, ale označení elektron jim zůstalo.

Elektron a hořčík mají totiž nectnost v malé odolnosti vůči korozi. Vyjet s nimi na prosolené silnice, byly na vyhození.





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.