Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko bývá v létě také automobilům

aktualizováno 
V parných dnech to mnozí řidiči zažívají: ručička ukazatele teploty chladicí kapaliny motoru jejich vozu míří neúprosně do červeného pole a po chvíli stoupá zpod kapoty pára. Automobil prostě "vaří". Co dělat, aby kvůli tomu vůz těžce neutrpěl? Neprodleně zastavit a počkat, až se teplota chladiva sníží. "Další kilometry s vozem, jehož teploměr značně přesahuje bod varu, jsou pro motor cestou do pekel. Rozhodně doporučuji v takovém případě návštěvu autoservisu. Teplota se totiž nezvýšila bez důvodu," říká automobilový soutěžní jezdec Marcel Tuček, který se déle než dvě desetiletí zabývá servisem osobních automobilů v Domažlicích a má bohaté zkušenosti s automobily porouchanými na frekventované trase k česko-německému hraničnímu přechodu Folmava.

Marcel Tuček konstatuje,že v turistické sezóně zajede kvůli nadměrně zahřátému motoru do jeho dílny alespoň jeden vůz denně. Většina řidičů zjistí závadu na chladicím systému při pomalém popojíždění před celní kontrolou. "Je to podobné jako jízda v nekonečné koloně ve městě. Až tady mnohý řidič zjistí, že ke chlazení motoru nestačí nápor proudícího vzduchu. Důvod závady je většinou primitivní - zkorodované kontakty tepelného spínače elektrického větráku. U vozů starších šesti až osmi let je to běžný problém. Přehřátý motor postihuje české řidiče stejně jako cizince, na značce jejich auta vůbec nezáleží," dělí se o zkušenosti Marcel Tuček. Ten míní, že závadě lze snadno předejít: "Stačí vždy na jaře důkladně vystříkat spodek auta, kde se většinou nijak zvlášť nechráněný spínač ventilátoru nachází. Kdo chce mít opravdovou jistotu, ten nechá spínač u autoelektrikáře vyčistit, zkontrolovat a případně opravit či vyměnit. Nestojí to víc než pár set korun." Automobilový závodník a zkušený mechanik je přesvědčen, že se investice vyplatí, neboť škoda na přehřátém motoru bývá mnohonásobně větší. "Může třeba prasknout hlava válců motoru. Její oprava nebo výměna stojí desítky tisíc korun," připomíná Marcel Tuček. "Navíc některé následky nadměrného ohřátí se neobjeví ihned. Příkladem jsou těsnicí kroužky okolo dříků ventilů. Ty teplem ztratí těsnicí vlastnosti a motor pak má nadměrnou spotřebu oleje." Samostatnou kapitolu tvoří nejrozšířenější vozy na českých silnicích - škodovky řady 105 až 130. "U těch se často přehřívají motory kvůli poškozenému těsnění pod hlavou válců či vadném u termostatu," informuje Jaroslav Myslík, který se opravám škodovek věnuje v Plzni už celé čtvrtstoletí. "Stačí ale také třeba jen netěsnost systému, ve němž se pak vytvoří vzduchová bublina, která nepustí chladicí médium z motoru do chladiče. Jinými slovy - vodní čerpadlo neprotlačí kapalinu ke chladiči. To se stává také po výměně náplně chladicí soustavy a jejím nedokonalém odvzdušnění." Jaroslav Myslík rovněž varuje před další jízdou s vařící kapalinou. Neohřívá se totiž jen voda, ale také olej v motoru. Nadměrně ohřátý olej postupně ztratí mazací schopnosti a na motoru vzniknou obrovské škody od poškození ložisek klikového hřídele až po přetržení ojnice a díru do bloku agregátu. U vozů off-road někdy způsobí přehřívání motoru čistě mechanická závada. "Stačí, když majitel terénního vozu jezdí v bahně či loužích, a pak aniž tlakovou vodou důkladně vyčistil chladič - vyjede do horka," sděluje Stanislav Mourek z plzeňského diesel servisu. Ale příčin přehřátých motorů je mnohem víc - od prasklé hadice chladicího systému přes prokluzující klínový řemen pohonu ventilátoru a čerpadla až po nedostatečné množství chladicí kapaliny v systému. "Někdy problémy začínají také u chemie," pokračuje Stanislav Mourek. "Stačí, když motorista do prosakujícího chladiče v zimě naleje přípravek zabraňující úniku chladiva. Chemie pro tu chvíli sice svou roli splní, ale v horku je kvůli tomu část chladiče nefunkční a teplota média pak rychle letí vzhůru," vysvětluje Stanislav Mourek. Podle jeho názoru však motor někdy "uvaří" sám řidič - stylem jízdy. "Zejména se starším vozem není dobré jet dlouho naplno," říká Stanislav Mourek. "Auto je totiž jako člověk. Ten v mládí uběhne kilometr v plném tempu bez potíží, ve třiceti se zadýchá a v padesáti to málem nepřežije."

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW X5 4.8 i 2008 · 4X4, Automat
BMW X5 4.8 i 2008 · 4X4, Automat

r.v. 2008, naj. 144 807 km, benzín
400 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.