Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedra se mohou podílet až na pětině dopravních nehod

  10:40aktualizováno  10:40
Současná vedra jsou podle dopravních odborníků v tyto dny zprostředkovaně viníkem až dvaceti procent nehod. Únava na řidiče doléhá hlavně mezi druhou a čtvrtou v noci a odpoledne.

Hráč amerického fotbalu Tyrann Mathieu se „vaří“ v autě postaveném na přímém slunci. Teplota uvnitř dosáhla téměř 45 stupňů Celsia. | foto: PETA

Ústřední automotoklub (ÚAMK) přidal několik doporučení, která by motoristům měla pomoci horka lépe zvládnout. Před jízdou by se měli dostatečně napít minerálky, slabého čaje, nebo iontového nápoje a vychlazené tekutiny by si měli vzít také s sebou do vozu.

„Pokud cestujete s malými dětmi, dělejte časté přestávky. Nenechávejte děti v zaparkovaném vozidle,“ radí mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Horké počasí má totiž zásadní vliv na únavu řidiče. Právě ta je podle některých odborníků příčinou až 10 % nehod na silnicích a až 20 % na dálnicích.

„Samozřejmě, že jsou známy i hodiny, které jsou považovány za ty nejriskantnější, tedy kdy únava doléhá na řidiče nejvíce,“ uvádí Vomáčka. „Hovoříme jak o nočních hodinách v rozmezí dvou až čtyř hodin ráno, tak ve stejné době, tedy od 14 do 16 hodin odpoledne. V velmi horkém létě, jako je letos i v Čechách, se k tomu přidává ještě pozdně odpolední chvíle asi v rozmezí 17 až 19 hodin, kdy je po celodenním žáru vše doslova rozpáleno.“

Teplota ve vozidle v oblasti palubní desky, kam dopadají sluneční paprsky, může dosahovat 60 i více stupňů Celsia.

Nizozemští specialisté podle automotoklubu zjistili, že nejnebezpečnější je únava pro profesionální řidiče, kteří jezdí na dlouhých trasách, pro ty, kdo v běžném životě pracují na směny, pro lidi trpící poruchami spánku a pro mladé řidiče do 25 let.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.