Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedra se mohou podílet až na pětině dopravních nehod

  10:40aktualizováno  10:40
Současná vedra jsou podle dopravních odborníků v tyto dny zprostředkovaně viníkem až dvaceti procent nehod. Únava na řidiče doléhá hlavně mezi druhou a čtvrtou v noci a odpoledne.

Hráč amerického fotbalu Tyrann Mathieu se „vaří“ v autě postaveném na přímém slunci. Teplota uvnitř dosáhla téměř 45 stupňů Celsia. | foto: PETA

Ústřední automotoklub (ÚAMK) přidal několik doporučení, která by motoristům měla pomoci horka lépe zvládnout. Před jízdou by se měli dostatečně napít minerálky, slabého čaje, nebo iontového nápoje a vychlazené tekutiny by si měli vzít také s sebou do vozu.

„Pokud cestujete s malými dětmi, dělejte časté přestávky. Nenechávejte děti v zaparkovaném vozidle,“ radí mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Horké počasí má totiž zásadní vliv na únavu řidiče. Právě ta je podle některých odborníků příčinou až 10 % nehod na silnicích a až 20 % na dálnicích.

„Samozřejmě, že jsou známy i hodiny, které jsou považovány za ty nejriskantnější, tedy kdy únava doléhá na řidiče nejvíce,“ uvádí Vomáčka. „Hovoříme jak o nočních hodinách v rozmezí dvou až čtyř hodin ráno, tak ve stejné době, tedy od 14 do 16 hodin odpoledne. V velmi horkém létě, jako je letos i v Čechách, se k tomu přidává ještě pozdně odpolední chvíle asi v rozmezí 17 až 19 hodin, kdy je po celodenním žáru vše doslova rozpáleno.“

Teplota ve vozidle v oblasti palubní desky, kam dopadají sluneční paprsky, může dosahovat 60 i více stupňů Celsia.

Nizozemští specialisté podle automotoklubu zjistili, že nejnebezpečnější je únava pro profesionální řidiče, kteří jezdí na dlouhých trasách, pro ty, kdo v běžném životě pracují na směny, pro lidi trpící poruchami spánku a pro mladé řidiče do 25 let.





Nejčtenější

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Další z rubriky

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...
Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...

r.v. 2009, naj. 176 287 km, diesel
249 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.