Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horký týden začíná. Z auta se stane pojízdná pec

  13:58aktualizováno  13:58
V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů. V zaparkovaném autě je to o život, ale za jízdy vás před horkem zachrání klimatizace. I do jejího používání je však třeba zapojit rozum. Nezapomínejte ani na pitný režim.

Infrakamera umí změřit teplotu jednotlivých částí interiéru. Stupnice v pravé části obrázku ukazuje škálu teplot, které naměřila na přístrojové desce. Prostor pro nohy se umí lehce rozpálit na víc než čtyřicet stupňů. Že klimatizace běží naplno, ukazuje modrá barva u výdechů na přístrojovce. V poledním žáru se vnitřek černého auta na slunci vyhřeje klidně na víc než 70 stupňů. | foto: ADAC

Zavřený v zaparkovaném autě nevydrží nikdo. V letních vedrech se interiér auta rozpaluje natolik, že v něm bez větrání posádka nevydrží. Hrozí jí úpal: dech a tep se zrychlí, přichází bolest hlavy a pocity závratě.
 
Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku, vyvolává stres a ohrožuje zvláště řidiče, kteří mají například nemocné srdce.
 
Podle statistik vedro může i za zvýšení počtu nehod. Řidičům se v pomalu popojíždějících kolonách může rychle přehřát organismus, což má vliv na koncentraci. Zvyšuje se podrážděnost a agresivita. V krajním případě může dojít až k dehydrataci a bezvědomí.

Je-li řidič vystaven teplu nad 25 stupňů, stává se malátným a má tendenci usínat za volantem. Tím je horko na silnicích, a zvlášť na delších cestách, hodně nebezpečné.

Horko vyžene klimatizace. Naučte se ji ale používat

Nastavit teplotu na minimum a výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce, je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně.
 
Dejte si pozor na střídání teplot, na přechody z horkého prostředí do studeného. Právě střídání teplot vede často k nachlazení. Vyvarujte se také příliš dlouhého pobytu v klimatizovaném prostředí. Rozhodně si nenastavujte klimatizaci na příliš chladnou teplotu. Při prudkém přechodu ze zimy do tepla může tepelný šok zvlášť kardiakům způsobit kolaps.

Obecně se doporučuje volit teplotu maximálně o pět až sedm stupňů nižší, než je venkovní. Jinak mohou velké změny teplot při vystupování způsobovat zdravotní komplikace. Německý autoklub ADAC radí nasměrovat proudění studeného vzduchu k vršku těla a nohy nechat v teple. Odborníci radí při cestě na letní dovolenou začít před koncem jízdy zvyšovat teplotu.

Klimatizace také vysušuje sliznice, často se objevuje chrapot a kašel. Je-li nastavena často o hodně níž než venkovní teplota, může se podle lékařů vyvinout i revma. Také může docházet vlivem chladu k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře a hlavy. Může dojít i k zablokování páteře.

Pijte co nejvíc a pravidelně

Nedostatek tekutin vede ke ztrátě pozornosti, prodloužení reakční doby, změnám v psychice až šokovému stavu. "Projevuje se také bolestmi hlavy, nesoustředěností a podrážděností, díky nimž schopnost kvalitně řídit výrazně klesá," upozorňuje Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy. Je tedy třeba dávat pozor na pravidelný přísun tekutin. Ideální je voda, vyhněte se sladkým limonádám.

S klimatizací pijte víc

"V teplém počasí by měl dospělý člověk vypít minimálně dva litry tekutin denně. Je-li při jízdě autem používána klimatizace, pak se ovšem toto množství ještě zvyšuje. Klimatizace totiž vysušuje vzduch a snižuje tak pocit, že se člověk potí. Tím nabývá falešného klidu a pohodlí, i když ve skutečnosti může výrazně dehydrovat," varuje Suchánek.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.