Horko v autě vyvolává stres

  • 27
Horké počasí dokáže na silnice přivést podobnou úroveň rizika jako náhlé sněžení. "Máme třeba pěkný sluneční den a na silnicích je i pět šest mrtvých lidí," konstatuje šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

Lékaři, policisté i sami řidiči se shodují, že vedro za volantem hodně ovlivňuje psychiku řidičů.

Ačkoliv velká část nových vozů má klimatizaci už jako samozřejmou součást výbavy, většina z celkového počtu aut na českých silnicích ji dosud postrádá.

Podle výsledků výzkumu mladoboleslavské Škody dokonce vyplývá, že na slunci zaparkované auto může mít vrchní část kapoty ohřátou i přes bod varu. Hodně řidičů při tropických vedrech velmi trpí.

"Když jedu sám, zapnu klimatizaci. Pokud vezu manželku, která chlazení v autě zdravotně nesnáší, připnu na boční skla sluneční clony a ještě velmi mírně větrám oběma předními okny," říká velmi zkušený profesionální řidič Miroslav Šmíd.

Před lety, když jezdil ještě s autobusem, prý neváhal i s lidmi v horkých dnech každých 70 až 100 kilometrů zastavit u benzinové pumpy, aby si omyl tvář studenou vodou. Policie nevede statistiku, ze které by vyplývalo, zda ve dnech s vysokými teplotami dochází častěji k nehodám.

Sami policisté však ze zkušenosti přiznávají, že vedro dokáže nehodovost zvýšit. "Horko řidiče hodně stresuje. A to má bezprostřední dopad na styl jízdy," konstatuje Stanislav Huml. Zatímco varování před náhlým sněžením nebo ledovkou se do dopravního zpravodajství dostávají spolehlivě ve všech médiích, informace o blížícím se vedru nemají zdaleka takový důraz.

Český hydrometeorologický ústav přitom vydává upozornění, nebo dokonce varování. "Přímo varování vydáváme, když má teplota stoupat přes pětatřicet stupňů," říká Barbora Tobolová z oddělení prognózy Českého hydrometeorologického ústavu. "Zprávy o blížícím se horkém počasí by měli sledovat řidiči hodně pozorně. Zvláště ti, kteří mají například nemocné srdce," nabádá lékař Jan Škoula.

Zaparkované auto na slunci - Při pokusech dosáhla teplota černé karoserie až 95 °C, u bílé karoserie byla o pár stupňů nižší. Obložení dveří 95 až 100 °C, přístrojová deska 102 až 105 °C, sloupky 65 °C, opěrky hlavy 65 až 68 °C, volant 75 až 80 °C. Výsledky testů prokázaly, že tónovaná skla sníží teplotu v kabině jen o několik málo stupňů.