Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko v autě zvyšuje únavu řidiče

  8:41aktualizováno  8:41
Případ smrti dvou malých dětí v Americe, které jejich matka nechala tři hodiny v zaparkovaném autě na sluníčku, je jen smutným koncem jevu, který zažívá mnohý motorista: vedro v autě. Automobiloví odborníci i lékaři se shodují na tom, že nejlepší protizbraní je klimatizace. Je však třeba s ní umět zacházet.

"Znám případ, kdy na jednom parkovišti vystoupil elegantní mladý muž z pěkného auta venku tou dobou bylo přes třicet stupňů - a po pár krocích se skácel jako podťatý. Křísili ho pěknou chvíli," vzpomíná ředitel jihlavské záchranné služby Jan Sedlák. Vysvětlení tohoto konkrétního případu bylo velmi prosté, onen muž měl v autě nastavenou klimatizaci na osmnáct stupňů a po vystoupení jeho tělo zažilo tepelný šok. Řidič, je-li vystaven teplu nad 25 stupňů, stává se malátným a má tendenci usínat za volantem.

Tím je horko na silnicích, a zvlášť na delších cestách hodně nebezpečné. "Je třeba se bránit častějšími zastávkami a pít víc tekutin. Ale ne nějaké hodně sladké limonády, nejlepší je studený čaj," radí Jan Sedlák. Za nejlepší považuje přes poledne auto odstavit do stínu a počkat. Ale sám přitom přiznává, že něco takového nedělá ani on sám kvůli nedostatku času.

Dost rezignovaně se k letním pařákům v kabině staví řidič avie Martin Zelner, který v sezoně jezdí i čtyřikrát týdně se zeleninou na Slovensko: "Když je opravdu horko, pověsím si mokrý ručník za krk a občas si otřu tvář. V náklaďáku klimatizaci nemám a jet musím." Podle výzkumů dosáhnou černé plastové části interiéru na slunci zaparkovaného auta až 60 stupňů.

Zprvu hasly motory

"Když se začaly objevovat první klimatizace, měly tak velký energetický příkon, že mohl motor v okamžiku zapnutí klimatizace zhasnout," vzpomíná technický inspektor Peugeotu Pavel Cigánik. Dnes je realita úplně jiná. Klimatizace jsou už méně energeticky náročné a potom - pokud jsou instalovány automobilkou - jsou zapojovány jako součást elektroniky vozu podléhající řídící počítačové jednotce. "Takže když počítač v autě zapne klimatizaci, zároveň přidá na přívodu paliva.

Běžný řidič okamžik spuštění kompresoru klimatizace na chodu motoru ani nepozná," míní Pavel Cigánik. Přes všechny modernizace zůstává air-condition systém v autě velmi podstatným spotřebičem. Obecně odebírá zhruba 5 až 6 koní z celkového výkonu motoru. U turbodieselů s vysokým kroutícím momentem je to úbytek sotva rozpoznatelný, u nižších benzinových kubatur je i pět koní dost, takže jejich majitelé si už zvykli před těžším stoupáním klimatizační jednotku vypínat.

Dva druhy zimy

Dnes instalované air-condition systémy jsou navzájem už dost podobné a v zásadě jsou v nabídce dva: manuální (na ovladači teploty bývají rozlišené teploty jen červeným a modrým polem) a digitální (automatický). Samozřejmě dokonalejší a dražší je klimatizace automatická - umožňuje zvolit teplotu a pomocí tepelného čidla v interiéru vozu systém sám podle

JÍZDA V KABRIOLETU JE ZÁŽITEK
Kabriolety, zvláště ty moderní, jsou jak stvořené pro letní cesty ve dvojici. Rozpálenou hlavu ochlazuje namísto klimazizace proudící vzduch. Kabriolety má ve svém výrobním programu většina světových automobilek, ten na snímku je z produkce Mazdy.
potřeby buď spouští chlazení, nebo naopak mírně přitopí.

Výsledkem je požadovaná teplotní pohoda. "Když běží klimatizace, je důležité mít otevřené všechny výdechy. To proto, že čidlo je třeba v úrovni kolen a studený vzduch by byl přitom vedený jenom na nohy. A systém by tak chladil a chladil a v kokpitu by byla dvě rozdílná teplotní pole a to není pro zdraví dobré," varuje Pavel Cigánik.

A/C pro všechny

Tlačítko A/C, kterým obvykle bývá označeno ovládání klimatizace na středové konzoli, je dnes možné nalézt téměř ve všech modelech všech automobilek. "Pro značku Škoda platí, že klimatizaci můžete obdržet do každého objednaného auta. Jedinou výjimkou je model Fabia junior," říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení mladoboleslavské továrny. Zároveň upozorňuje na fakt, že dodatečná instalace klimatizace do jejich vozů není možná.

Na druhou stranu upozorňuje na časté zvýhodňovací akce: "Třeba v této době prodáváme Fabii Ice edition s klimatizací v ceně modelu." Mimo prodejní akce je klimatizační jednotka pro fabii zhruba za 35 tisíc korun. "Skutečně je možné pozorovat, že výrobci oslovují klimatizací zájemce o auta i v těch nejnižších cenových relacích. Z air-condition je prostě standardní prodejní nástroj," konstatuje technický inspektor zastoupení Peugeot Pavel Cigánik.

Nejvíc o deset

Časté angíny a neustálá rýma postihovaly v počátcích bohatší motoristy, kteří si ke svým luxusním modelům vozů poručili i klimatizaci. Mít něco nového bylo jistě příjemné, ale bylo třeba učit se s tepelným pohodlím také zacházet. "Platí pravidlo, že snižovat v autě teplotu můžu tak maximálně o deset stupňů, ale to je opravdu maximum," varuje ředitel záchranky v Jihlavě Jan Sedlák. A pro cestu na letní dovolenou doporučuje začít před koncem jízdy zvyšovat teplotu. "Při prudkém přechodu ze zimy do tepla může tepelný šok zvlášť kardiakům způsobit kolaps, odkrvení mozku a v extrémním případě i smrt," vypočítává rizika Jan Sedlák.





Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.