Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko z auta vyžene klimatizace. Naučte se ji ale používat

  12:00aktualizováno  12:00
Nastavit teplotu na minimum a nastavit výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce. To je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně.

Dnes už si málokdo dovede představit jízdu letním horkem bez zapnuté klimatizace. Před sezonou ji nechte překontrolovat a vyčistit, hodně servisů má v čase před letními dovolenými na její údržbu speciální akce. Něco zvládnete i sami.

servis klimatizace

zatuchlinu vyžene sprej - čtěte ZDE

Hlavní je dezinfekce, na kterou seženete v autopotřebách speciální spreje. V klimatizaci se zachytávají prachové částice a mikroby. "Zachytávání mikroorganismů je nejnebezpečnějším zdravotním úskalím," říká lékařka Bohumila Svačinová. "Zachytávání prachových částic může dráždit rovněž alergiky," dodává.

"Plísně a bakterie ovšem nejsou jediným problémem, který může nastat," pokračuje Magda Pančochová ze sítě servisů BestDrive. Mezi nejčastější závady podle ní patří úniky chladicího média z okruhu klimatizace.

Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný. "Proto k drobným únikům chladiva dochází u každého vozidla. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 15 % hmotnosti chladiva za rok," vysvětluje Magda Pančochová.

Další významnou kategorií poruch jsou závady kompresoru, u kterého dochází k opotřebení vlivem tření. "Nesprávné množství nebo viskozita speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje," varuje Pančochová.

Neklimatizujte moc

Nejzrádnější na klimatizaci je její používání. Dejte si pozor na střídání teplot, na přechody z horkého prostředí do studeného. Střídání teplot vede často k nachlazení. Vyvarujte se také příliš dlouhého pobytu v klimatizovaném prostředí. Rozhodně si nenastavujte klimatizaci na příliš chladnou teplotu.

Klimatizace také vysušuje sliznice, často se objevuje chrapot a kašel. Je-li klimatizace nastavena často o hodně níž než venkovní teplota, může se podle lékařů vyvinout i revma. Také může docházet vlivem chladu k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře a hlavy. Může dojít i k zablokování páteře.

jak správně používat klimatizaci

  • před jízdou v interiéru důkladně vyvětrejte
  • lidský organismus nejlépe snáší teplotu mezi 21°C a 23°C
  • rozdíl venkovní a vnitřní teploty by neměl přesáhnout 5°C
  • u manuální klimatizace pro rychlé vychlazení interiéru zapněte větrák naplno a na první minutu zapněte vnitřní cirkulaci vzduchu
  • po dosažení příjemné teploty zapínejte a vypínejte klimatizaci podle potřeby, je možné také přimíchat trochu teplého vzduchu
  • před koncem cesty je dobré klimatizaci, dříve než auto zastaví, vypnout, aby se ze systému dostala ven vlhkost. Její zbytky jsou příčinou vzniku nepříjemného zápachu ve voze.
  • postupným srovnáváním teplot mezi interiérem a venkovními podmínkami předejdete před cílem jízdy teplotnímu šoku organismu.

Zdroj: BestDrive

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.