Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Horko z auta vyžene klimatizace. Naučte se ji ale používat

  12:00aktualizováno  12:00
Nastavit teplotu na minimum a nastavit výdechy na obličej, do kterého vám paří slunce. To je nejlepší recept, jak si pořídit nachlazení. Klimatizace totiž umí nejen pomoci, ale i uškodit. A málokdo ji umí používat správně.

Dnes už si málokdo dovede představit jízdu letním horkem bez zapnuté klimatizace. Před sezonou ji nechte překontrolovat a vyčistit, hodně servisů má v čase před letními dovolenými na její údržbu speciální akce. Něco zvládnete i sami.

servis klimatizace

zatuchlinu vyžene sprej - čtěte ZDE

Hlavní je dezinfekce, na kterou seženete v autopotřebách speciální spreje. V klimatizaci se zachytávají prachové částice a mikroby. "Zachytávání mikroorganismů je nejnebezpečnějším zdravotním úskalím," říká lékařka Bohumila Svačinová. "Zachytávání prachových částic může dráždit rovněž alergiky," dodává.

"Plísně a bakterie ovšem nejsou jediným problémem, který může nastat," pokračuje Magda Pančochová ze sítě servisů BestDrive. Mezi nejčastější závady podle ní patří úniky chladicího média z okruhu klimatizace.

Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný. "Proto k drobným únikům chladiva dochází u každého vozidla. Většina výrobců automobilů uvádí jako přijatelný únik asi 15 % hmotnosti chladiva za rok," vysvětluje Magda Pančochová.

Další významnou kategorií poruch jsou závady kompresoru, u kterého dochází k opotřebení vlivem tření. "Nesprávné množství nebo viskozita speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje," varuje Pančochová.

Neklimatizujte moc

Nejzrádnější na klimatizaci je její používání. Dejte si pozor na střídání teplot, na přechody z horkého prostředí do studeného. Střídání teplot vede často k nachlazení. Vyvarujte se také příliš dlouhého pobytu v klimatizovaném prostředí. Rozhodně si nenastavujte klimatizaci na příliš chladnou teplotu.

Klimatizace také vysušuje sliznice, často se objevuje chrapot a kašel. Je-li klimatizace nastavena často o hodně níž než venkovní teplota, může se podle lékařů vyvinout i revma. Také může docházet vlivem chladu k zatuhnutí trapézových svalů, bolestem krční páteře a hlavy. Může dojít i k zablokování páteře.

jak správně používat klimatizaci

  • před jízdou v interiéru důkladně vyvětrejte
  • lidský organismus nejlépe snáší teplotu mezi 21°C a 23°C
  • rozdíl venkovní a vnitřní teploty by neměl přesáhnout 5°C
  • u manuální klimatizace pro rychlé vychlazení interiéru zapněte větrák naplno a na první minutu zapněte vnitřní cirkulaci vzduchu
  • po dosažení příjemné teploty zapínejte a vypínejte klimatizaci podle potřeby, je možné také přimíchat trochu teplého vzduchu
  • před koncem cesty je dobré klimatizaci, dříve než auto zastaví, vypnout, aby se ze systému dostala ven vlhkost. Její zbytky jsou příčinou vzniku nepříjemného zápachu ve voze.
  • postupným srovnáváním teplot mezi interiérem a venkovními podmínkami předejdete před cílem jízdy teplotnímu šoku organismu.

Zdroj: BestDrive

Autor:




Nejčtenější

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Další z rubriky

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...
Evropská komise vyšetřuje Fiat a Itálii za fígl na emisní testy

Evropská komise vyšetřuje automobilku Fiat Chrysler a italskou vládu v souvislosti s nezákonnými systémy pro manipulaci s emisemi naftových vozů. Komise se...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.