Světová premiéra: český hot rod Škoda

  • 93
„Už se definitivně zbláznil,“ to byla první reakce většiny z těch, kterým Petr ukázal výsledek své roční práce. Škodu 1202 přestavěl na hot rod, hrál si hodiny a hodiny s detaily. Nakonec má stroj, se kterým sice na silnici nemůže, ale budí pořádné pozdvižení.

„Krabice na baterii je z domácí vinotéky, panel s přepínači z kávovaru, tlakoměr oleje taky, znak na chladiči z atomového reaktoru, budík na druhé straně z domácího kotle a brašna na zádi z choppera,“ vypočítává.

Stres v práci si Petr vybíjí dlouhými hodinami v garáži. Aut postavil a zrenovoval už nepočítaně, ale hot rod postavený na základech stařičké škodovky je jeho majstrštyk.

Hot rod Škoda

„Sám jsem zvědavý, co na něj řeknou škodovkáři. Byl jsem s ním zatím jen na jednom tuningovém srazu,“ přiznává, že sám má trochu ostych vyrazit na sraz škodovek. „Původní auto bylo sice na vyhození, ale tohle na ně bude moc,“ chechtá se majitel.

Hot rod

Hot Rod vznikl ve Spojených státech v 50. letech 20. století. Vysloužilí vojáci si začali upravovat stará auta z 30. a 40. let. Objemné motory upravovali, aby jim zvedli výkon, přidali velká kola a soutěžili ve sprintech na rovné trati.

Vrak za pět tisíc

„Chtěl jsem Škodu 1202 pick-up, to je dost raritní kousek. Z auta v inzerátu se vyklubala sanitka s uříznutou střechou v bídném stavu. Ale nakonec jsem ji koupil.“ Když zjistil, jak moc je sežraná rzí, vymýšlel, co s ní udělá. „Když lidi viděli výsledek, říkali mi, že raději nechtějí vědět, co se mi honí hlavou,“ líčí pobaveně stále dobře naložený stavitel bláznivého českého hot-rodu.

Zbídačenou sanitku s uříznutou střechou a přelakovanou na zeleno koupil za pět tisíc. Tipuje, že celkem ho to stálo do sta tisíc. Hodiny nepočítá, unikátní český hot-rod stavěl rok.

Hot rod Škoda

Z původního užitkového kombíku zbyly jen základní páteřový rám, čelo kabiny a motor. Ale ani ten není úplně původní. „Je to raritní kus, stál mě osmnáct tisíc,“ popisuje. Původní dvanáctistovkový čtyřválec přestavěl na jedna-šestku známou z dvanáctsettrojky. Má z ní hlavu motoru, klikovou hřídel a další komponenty. „Jaký je výkon, nevím, ale jede to strašně,“ popisuje. Na tachometr a další zbytečnosti nebylo v „saních“, jak svému výtvoru Petr říká, místo. Na kost odstrojený stroj váží pár set kilogramů, vždyť má také jen to nejnutnější.

Učebnice automechaniky

„Pustil, jsem se do toho kvůli té mechanice,“ přiznává Petr. Nejvíc unesený je ze soustavy táhel vedoucí od plynového pedálu ke karburátoru, tak je nechal hezky na očích. Toto auto je totiž hlavně skvělá učebnice toho, jak auto funguje. Všechno je odhalené, rovnou vidíte, kudy teče benzin, jak se točí kloub kardanu a jak vše funguje.

Původní příšerně orezlé šasi nechal opískovat. „Nádrž stylově zašpuntovanou korkem vyrobil a vyleštil kamarád. Kupoval jsem ale třeba brzdy.“ Vepředu nechal původní „stejšnové“ (tak se Škodě 1202 také říká) bubnové, jak se na správný steampunkový stroj sluší. Sedačky jsou z Fordu Granada, chlupatina čalounící kabinu z výprodeje z Ikey a celá kabina je plechová, žádný laminát. K tomu spousta vtipných detailů a hodiny a dny práce. Obrovskou práci dala kola. Ráfky různě převařoval a upravoval, aby pasovaly na náboj škodovky. Hodiny vyráběl ohrádku pro ložnou plochu.

Hot rod Škoda
Hot rod Škoda

Hot-rod

Ještě laboruje s dobíjením. Takže zatím jezdí od jedné nabité autobaterky k další dobité. Ale to není na škodu. Čtrvrtmíli, na kterou závodí opravdové hot rody, ujede, až se točí hlava. Stodesetikoňovému namachrovanému modernímu peugeotu ujel jako nic.

„Kam s ním jezdím? Nikam. Je to prostě věc pro radost,“ říká usměvavý chlapík. Na silnici by ho sebrala první policejní hlídka. Už proto, že v první zatáčce vytrousí spolujezdce, který se nemůže držet volantu. Pásy samozřejmě chybí. 

Je to nádherná hračka, která by místo sochy parádně vyzdobila obývák autofila. Ale není jisté, jestli Petra přesvědčíte k prodeji. Spíš ne.

Říkali jí stejšna

Vozila lidi do nemocnice, vozila lidi na hřbitov, vozila příslušníky ve službě, vozila pytle s cementem, vozila pytle s brambory, zkrátka vozila všechno, co uvezla.

Škoda 1202

Prodávala se ve Velké Británii, montovali je i v Turecku. Celkem jich vzniklo kolem 60 tisíc.

Životopis Škody 1202 čtěte zde