Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hračky pro velké kluky: Monkey a Dax

aktualizováno 
Monkey a Dax patří k nejmenším motorkám nejen na českém trhu, přesto vám mohou být těmi největšími pomocníky.

JC 90 - Monkey Replika (vpředu) a Dax | foto: Petr LemberkMF DNES

Na našich silnicích je zatím vídáme jen zřídka, ve světě však jsou doslova kultovní záležitostí.

První Honda Monkey sjela pod označením Z 50 z výrobního pásu právě před čtyřiceti lety, v sedmdesátých letech se zrodil její bratr, dvoumístný motocykl Dax.

Několik kusů Hondy Monkey se počátkem sedmdesátých let dostalo prostřednictvím Tuzexu i do České republiky, byly také hlavní cenou v loterii MON, ze které si ji mnozí lidé dodnes pamatují.

Honda letos ukončila produkci limitovanou výroční edicí. Testované motorky pocházejí z licenční výroby čínské společnosti Jincheng, která se jimi zabývá již dvacet let a její motocykly jsou jedinou celosvětově uznávanou replikou. A na našem trhu jsou běžně k dostání za příznivou cenu.

JC 90 - Monkey
Monkey znamená v překladu opice, ne že by tak vypadal sám motocykl, spíše posaz jezdce připomíná opičku. Ale i přes malé rozměry je posaz vcelku pohodlný, připadala jsem si jako na židli, a to i při mé výšce 180 cm.

JC 90 - Monkey Replika

Řídítka jsou také dostatečně široká a vysoká, takže nebolí ani ruce.
K mému překvapení se motocykl velmi dobře ovládal a neměla jsem žádné problémy na silnici ani mimo ni.

Monkey bez problému zvládne i těžší terén a kde neprojedete, tam ho prostě přenesete. Nemusíte se ani obávat, že vás zezadu přehlédne nějaký nepozorný řidič, protože světlá výška sedla je 68 cm, což je stejné jako například u Harley Davidson Sportster.

Malý motor umí zabrat
JC 90 - Monkey Replika je osazen čtyřtaktním motorem s horizontálně položeným válcem a výkonem asi šesti koní. Motor je potřeba nechat zahřát, teprve potom vyrazit.

A musíte být poměrně opatrní, protože i motocykl s tak "malým“ výkonem dokáže být pořádný divoch a zvedne vás bez problému na zadní kolo.

Nutné je také využívat všechny čtyři převodové stupně, ale když jsem motor trošku vytočila, vyvezl mě na čtyřku celkem rychle i do prudkých kopců. Spotřeba se pohybovala do dvou litrů na 100 km.

Překvapivě slušné dílenské zpracování kazí místy nedokonalá povrchová úprava, což je slabostí všech čínských motocyklů.

Také zadní tlumiče, respektive péra nejsou žádnou výhrou, prodejce však za celkem rozumné peníze nabízí kvalitní plnohodnotné tlumiče.

JC 90 - Dax
Dax pohání úplně stejný motor jako Monkey, podvozek však tvoří svařené plechové výlisky. Nádrž je integrovaná v rámu, a má tak obsah pouze 2,4 litru, což stačí na dojezd asi 100 km.

JC 90 - Dax

Dax je osazen desetipalcovými koly a homologován pro dvě osoby. Na místě spolujezdce však nehledejte velké pohodlí, i když na jízdu po městě či po lese to stačí.

Výfuk je také nebezpečně blízko spolujezdcovy nohy a trošku hřeje i přes ochranný kryt. Ocenila jsem výkonnou přední kotoučovou brzdu. A stejně jako Monkey i Dax výborně jezdí nejen po silnici.

Nespornou výhodou obou motocyklů jsou sklopná řídítka, motorky tak pohodlně naložíte do kufru auta a můžete si je s sebou vzít třeba na chalupu nebo na dovolenou.

Překvapilo mě také množství tuningových dílů, které jsou k motocyklu k dostání. Je jich plný šestisetstránkový katalog. Oba typy motocyklů se vyrábějí i s motorem o obsahu 50 ccm. Monkey a Dax jsou prostě hračky pro velké kluky.

JC 90 - Monkey
Replika
JC 90 - Dax
Replika
motor čtyřtaktní vzduchem
chlazený jednoválec OHC
čtyřtaktní vzduchem
chlazený jednoválec OHC
převodovka čtyřstupňová čtyřstupňová
objem 85,7 ccm 85,7 ccm
výkon 4 kW 4 kW
startér nožní nožní
nádrž 4,5 l 2,5 l
spotřeba 2 l/100km 2 l/100km
hmotnost 68 kg 67 kg
základní cena 29 900 Kč 29 990 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Další z rubriky

Kaskadér projel celý Masarykův okruh na zadním kole
VIDEO: Kaskadér projel okruh na motorce po zadním kole

Málokdo může říct, že svedl něco, co nikdo před ním. Motocyklový kaskadér Adam Peschel se takovým kouskem pochlubit může - jako první projel závodní Masarykův...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Moto Morini Corsaro Veloce 1200
Nic pro slečinky: italský korzár je posel pekla

Na konci 50. let minulého věku opustil dílny italského konstruktéra Alfonsa Moriniho první stroj nesoucí drsné označení Corsaro. Tehdy to byl scrambler s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.