Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hranatá legenda končí. VW Golf I jede do důchodu

  10:00aktualizováno  10:00
Co má společného dodnes vyráběný Volkswagen Golf první generace s předchozí Škodou Fabií? Přístrojovku. Kultovní auto přežilo ve výrobě do dneška, konec je ale blízko.

Volkswagen CitiGolf | foto: Volkswagen

Nejgolfovatější golf, který maloval italský génius Giugiaro, se vyrábí už pětatřicet let. Jeho výroba v Jihoafrické republice skončí.

Volkswagen Golf se představil před pětatřiceti lety a kromě moderního designu, jehož hlavní rysy (třeba tlustý prohnutý zadní sloupek) mají golfy dodnes, přivezl třeba ve své době neobvyklý motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol. První generace byla v Evropě v prodeji do roku 1983, kabriolet se vyráběl o devět let déle. Od loňska se prodává jeho šestá generace.

Po nekonečném množství úprav se dodnes vyrábí a prodává v jižní Africe jako CitiGolf a má motor 1,4 (výkon 55 nebo 62 kW). Seženete ho tam ale i ve stokoňové verzi CitiSport (74 kW).

Od zahájení výroby v Jihoafrické republice v roce 1978 se vyrobilo přes 517 tisíc "jedničkových" golfů. Posledních 1000 exemplářů vznikne ve speciální číslované edici, plaketa s pořadovým číslem bude na přístrojovce před spolujezdcem (tedy po jihoafricku nalevo).

A právě ta přistrojovka by měla být českým řidičům velmi povědomá. Při Xtém faceliftu v rámci racionalizace nákladů totiž dostal tenhle jihoafrický golf přístrojovku z fabie. Pasuje tam skvěle a ušetřily se tak náklady na vývoj nového dílu. Zároveň je vidět, jak auta v průběhu let narostla. Golf patří o kategorii výš než fabia.

Konec výroby si vyžádaly klesající prodeje. Ještě v roce 2006 se prodalo téměř 27 tisíc citigolfů, letos mají prodejci v jeho kolonce pouhých 1690 čárek. Podle propočtů výrobce je prý výroba rentabilní od 20 až 25 tisíc kusů ročně.

Dalším důvodem byla bezpečnost. Platforma A1 nebyla podle VW schopna dostát stávajícím bezpečnostním standardům. Šéf jihoafrického Volkswagenu David Powels tedy začátkem listopadu oznámil, že jeho výrobu ukončí,

Továrna v Uitenhage už se tedy chystá na nový lidový model jehož výroba odstartuje příští rok.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.