Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský hřbitov aut. V magickém lese odpočívá i embéčko

aktualizováno 
Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrz podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Båstnäs, obří lesní hřbitov aut.

Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrze podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Bastnäs, obří lesní hřbitov aut. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Do Švédska jezdí turisté především za krásnou krajinou, takzvaní urbexeři (zkratka pro urban exploration) však míří do Båstnäsu. Jejich koníčkem je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých lidskou činností.

Magický les na jihozápadě Švédska ukrývá na ploše jednoho kilometru čtverečního stovky opuštěných vozů. Převahu mají staré saaby, volva či brouci od Volkswagenu. Sem tam opel nebo ford. A našli jsme i jedno červené embéčko.

SUPERGALERIE

Švédský hřbitov aut Bastnäs

V galerii 137 snímků od fotografa iDNES.cz Lukáše Hrona ZDE

Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat.
Båstnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří pozemky a vše, co na nich bylo, opustili zhruba před čtvrt stoletím.
Båstnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří pozemky a vše, co na nich bylo, opustili zhruba před čtvrt stoletím.
Koníčkem urbexerů je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých lidskou činností.
Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky
Některé kousky pokrývá mech kompletně.

Båstnäs je jedním z mála míst svého druhu, která jsou veřejně známá. Jedním z pravidel Urbexu je totiž držet takové lokality v tajnosti. To je však v tomto případě vzhledem k ploše hřbitova a množství vraků prakticky nemožné.

Hrobové ticho

Může se hodit

Vaše auto dosloužilo?Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

Vycházející slunce zalilo krajinu a kýčovité probuzení ještě vyšperkoval mlžný opar nad jezerem, které cestou do Båstnäsu míjíme. Poslední dvě zatáčky po lesní cestě a z lesa vykukuje vrak náklaďáku. Hrobové ticho člověka automaticky naladí na šepot.

Velká louka plná torz je jen začátek. Převážnou většinu vraků ukrývá přilehlý les. K některým se ani nedostaneme. Přes popadané stromy a hustá křoviska jen odhadujeme, co za auto se za neprostupnou stěnou zeleně ukrývá.

A do toho to fascinující ticho. Slyšet je jen kdesi opodál tekoucí potůček. Ztroskotat tu v noci, bál bych se více než na hřbitově.

Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky

Mrtvá auta tu důstojně odpočívají. A rozpadají se. Porůstají je lišejníky, prorůstají jimi stromy. Někde jsou vyšlapané cestičky od předchozích návštěvníků, jinde jsou auta tak natěsno, že se k nim nedostanu. Jsou tu jen tak odložená v lese, ale také vyskládaná na sobě. Míjíme automobilové hradby i brouky sešikované v řadě jako na přehlídce. Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat, třeba Fantomasův citroën nebo slavnou zakulacenou dodávku hipíků od Volkswagenu.

S rezavějícími auty tu žijí v symbióze i živočichové. Ve vracích se zabydleli ptáci a další zvířata. Ekologové jsou navzdory snahám o likvidaci autohřbitova překvapivě pro jeho zachování.

Švédský hřbitov aut Båstnäs

Zavírejte dveře

Båstnäs zůstává jedním z posledních hřbitovů aut v Evropě poté, co belgické úřady v roce 2010 dosáhly likvidace toto nejznámějšího v lesích u města Châtillon, plného vozidel po amerických vojácích. Z areálu ve švýcarském Kaufdorfu pak vraky zmizely v roce 2013.

Båstnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří pozemky a vše, co na nich bylo, opustili zhruba před čtvrt stoletím. Dnes na parkovišti visí jakýsi provozní řád psaný rukou včetně informace o soukromém pozemku.

„Procházení mezi vozy a focení je povoleno. Nic se nesmí rozebírat ani odnášet.“ I otevírání vozů, pokud to jejich stav umožní, je dovoleno, avšak měli byste vždy zase zavřít. Vstup do opuštěných budov je na vlastní nebezpečí. Podle upozornění jsou v nich nastražené pasti. „Pokud se zraníte, nebo zemřete, je mi to jedno,“ píše se tu.

Švédský hřbitov aut  Båstnäs
Autor:




Nejčtenější

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Test letních pneumatik
Vzniká nová česká značka pneumatik. Zakládá ji největší e-shop s gumami

Česko bude mít nového výrobce pneumatik a s ním i novou značku. Radek Grill, zakladatel největšího českého e-shopu s pneumatikami, rozjíždí vlastní značku gum....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.