Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský hřbitov aut. V magickém lese odpočívá i embéčko

aktualizováno 
Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrz podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Båstnäs, obří lesní hřbitov aut.

Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrze podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Bastnäs, obří lesní hřbitov aut. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Do Švédska jezdí turisté především za krásnou krajinou, takzvaní urbexeři (zkratka pro urban exploration) však míří do Båstnäsu. Jejich koníčkem je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých lidskou činností.

Magický les na jihozápadě Švédska ukrývá na ploše jednoho kilometru čtverečního stovky opuštěných vozů. Převahu mají staré saaby, volva či brouci od Volkswagenu. Sem tam opel nebo ford. A našli jsme i jedno červené embéčko.

SUPERGALERIE

Švédský hřbitov aut Bastnäs

V galerii 137 snímků od fotografa iDNES.cz Lukáše Hrona ZDE

Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat.
Bastnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří...
Bastnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří...
Koníčkem urbexerů je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých...
Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky
Některé kousky pokrývá mech kompletně.

Båstnäs je jedním z mála míst svého druhu, která jsou veřejně známá. Jedním z pravidel Urbexu je totiž držet takové lokality v tajnosti. To je však v tomto případě vzhledem k ploše hřbitova a množství vraků prakticky nemožné.

Hrobové ticho

Může se hodit

Vaše auto dosloužilo?Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

Vycházející slunce zalilo krajinu a kýčovité probuzení ještě vyšperkoval mlžný opar nad jezerem, které cestou do Båstnäsu míjíme. Poslední dvě zatáčky po lesní cestě a z lesa vykukuje vrak náklaďáku. Hrobové ticho člověka automaticky naladí na šepot.

Velká louka plná torz je jen začátek. Převážnou většinu vraků ukrývá přilehlý les. K některým se ani nedostaneme. Přes popadané stromy a hustá křoviska jen odhadujeme, co za auto se za neprostupnou stěnou zeleně ukrývá.

A do toho to fascinující ticho. Slyšet je jen kdesi opodál tekoucí potůček. Ztroskotat tu v noci, bál bych se více než na hřbitově.

Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky

Mrtvá auta tu důstojně odpočívají. A rozpadají se. Porůstají je lišejníky, prorůstají jimi stromy. Někde jsou vyšlapané cestičky od předchozích návštěvníků, jinde jsou auta tak natěsno, že se k nim nedostanu. Jsou tu jen tak odložená v lese, ale také vyskládaná na sobě. Míjíme automobilové hradby i brouky sešikované v řadě jako na přehlídce. Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat, třeba Fantomasův citroën nebo slavnou zakulacenou dodávku hipíků od Volkswagenu.

S rezavějícími auty tu žijí v symbióze i živočichové. Ve vracích se zabydleli ptáci a další zvířata. Ekologové jsou navzdory snahám o likvidaci autohřbitova překvapivě pro jeho zachování.

Švédský hřbitov aut Bastnäs

Zavírejte dveře

Båstnäs zůstává jedním z posledních hřbitovů aut v Evropě poté, co belgické úřady v roce 2010 dosáhly likvidace toto nejznámějšího v lesích u města Châtillon, plného vozidel po amerických vojácích. Z areálu ve švýcarském Kaufdorfu pak vraky zmizely v roce 2013.

Båstnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří pozemky a vše, co na nich bylo, opustili zhruba před čtvrt stoletím. Dnes na parkovišti visí jakýsi provozní řád psaný rukou včetně informace o soukromém pozemku.

„Procházení mezi vozy a focení je povoleno. Nic se nesmí rozebírat ani odnášet.“ I otevírání vozů, pokud to jejich stav umožní, je dovoleno, avšak měli byste vždy zase zavřít. Vstup do opuštěných budov je na vlastní nebezpečí. Podle upozornění jsou v nich nastražené pasti. „Pokud se zraníte, nebo zemřete, je mi to jedno,“ píše se tu.

Hlouběji v lese jsou vraky aut vyskládány na sobě až ve třech vrstvách, často...
Autor:




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Další z rubriky

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Fiat 500
Všechno nejlepší! Nejitalštějšímu autu je šedesát let

„Fiat 500 byl první auto, které jsem řídil, první auto, které si koupil, a první auto, díky kterému jsem si vyzkoušel snad všechny polohy kamasutry,“ popsal...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.