Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švédský hřbitov aut. V magickém lese odpočívá i embéčko

aktualizováno 
Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrz podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Båstnäs, obří lesní hřbitov aut.

Auta pokrývá mech, kopřivy a tráva. Skrze podlahu volkswagenu prorůstá břízka, z masky mercedesu se dere plevel a v přihrádce volva bydlí pták. To je švédský Bastnäs, obří lesní hřbitov aut. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Do Švédska jezdí turisté především za krásnou krajinou, takzvaní urbexeři (zkratka pro urban exploration) však míří do Båstnäsu. Jejich koníčkem je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých lidskou činností.

Magický les na jihozápadě Švédska ukrývá na ploše jednoho kilometru čtverečního stovky opuštěných vozů. Převahu mají staré saaby, volva či brouci od Volkswagenu. Sem tam opel nebo ford. A našli jsme i jedno červené embéčko.

SUPERGALERIE

Švédský hřbitov aut Bastnäs

V galerii 137 snímků od fotografa iDNES.cz Lukáše Hrona ZDE

Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat.
Bastnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří...
Bastnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří...
Koníčkem urbexerů je zvěčňování opuštěných a chátrajících míst vzniklých...
Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky
Některé kousky pokrývá mech kompletně.

Båstnäs je jedním z mála míst svého druhu, která jsou veřejně známá. Jedním z pravidel Urbexu je totiž držet takové lokality v tajnosti. To je však v tomto případě vzhledem k ploše hřbitova a množství vraků prakticky nemožné.

Hrobové ticho

Může se hodit

Vaše auto dosloužilo?Hledáte nový nebo ojetý vůz? Vybírejte v pohodlí domova z bohaté nabídky osobních aut k prodeji na Automodul.cz.

Vycházející slunce zalilo krajinu a kýčovité probuzení ještě vyšperkoval mlžný opar nad jezerem, které cestou do Båstnäsu míjíme. Poslední dvě zatáčky po lesní cestě a z lesa vykukuje vrak náklaďáku. Hrobové ticho člověka automaticky naladí na šepot.

Velká louka plná torz je jen začátek. Převážnou většinu vraků ukrývá přilehlý les. K některým se ani nedostaneme. Přes popadané stromy a hustá křoviska jen odhadujeme, co za auto se za neprostupnou stěnou zeleně ukrývá.

A do toho to fascinující ticho. Slyšet je jen kdesi opodál tekoucí potůček. Ztroskotat tu v noci, bál bych se více než na hřbitově.

Některá místa jsou zaplněná téměř výhradně brouky

Mrtvá auta tu důstojně odpočívají. A rozpadají se. Porůstají je lišejníky, prorůstají jimi stromy. Někde jsou vyšlapané cestičky od předchozích návštěvníků, jinde jsou auta tak natěsno, že se k nim nedostanu. Jsou tu jen tak odložená v lese, ale také vyskládaná na sobě. Míjíme automobilové hradby i brouky sešikované v řadě jako na přehlídce. Některé kousky by měl sběratel nutkání zachraňovat, třeba Fantomasův citroën nebo slavnou zakulacenou dodávku hipíků od Volkswagenu.

S rezavějícími auty tu žijí v symbióze i živočichové. Ve vracích se zabydleli ptáci a další zvířata. Ekologové jsou navzdory snahám o likvidaci autohřbitova překvapivě pro jeho zachování.

Švédský hřbitov aut Bastnäs

Zavírejte dveře

Båstnäs zůstává jedním z posledních hřbitovů aut v Evropě poté, co belgické úřady v roce 2010 dosáhly likvidace toto nejznámějšího v lesích u města Châtillon, plného vozidel po amerických vojácích. Z areálu ve švýcarském Kaufdorfu pak vraky zmizely v roce 2013.

Båstnäs je pozůstatkem poválečného vrakovištního podnikání dvou bratrů, kteří pozemky a vše, co na nich bylo, opustili zhruba před čtvrt stoletím. Dnes na parkovišti visí jakýsi provozní řád psaný rukou včetně informace o soukromém pozemku.

„Procházení mezi vozy a focení je povoleno. Nic se nesmí rozebírat ani odnášet.“ I otevírání vozů, pokud to jejich stav umožní, je dovoleno, avšak měli byste vždy zase zavřít. Vstup do opuštěných budov je na vlastní nebezpečí. Podle upozornění jsou v nich nastražené pasti. „Pokud se zraníte, nebo zemřete, je mi to jedno,“ píše se tu.

Hlouběji v lese jsou vraky aut vyskládány na sobě až ve třech vrstvách, často...
Autor:




Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Volkswagen Karmann Ghia, Oldtimer Bohemia Rally 2017
OBRAZEM: Bugatka, carevna a felicie na prestižní veteránské rally

Třídenní Oldtimer Bohemia Rally 2017 odstartovala ve čtvrtek v podvečer. Je to nejprestižnější tuzemská veteránská soutěž zařazená do kategorie FIVA. Na start...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Suzuki Grand Vitara 1,6 3dv. 4x4
Suzuki Grand Vitara 1,6 3dv. 4x4

r.v. 2014, naj. 18 000 km, benzín
369 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.