Hřbitov aut

Hřbitov aut | foto: autofriedhof.ch

Hřbitov aut končí. Nebožtíci jdou do aukce, včetně tatraplanu

  • 39
Těžko říct, jak nazvat to, co je k vidění v jedné bernské zahradě. Bezmála osm stovek vozů, z nichž nejstarším už je přes 70 let, může být stejně tak dobře nejstarším vrakovištěm v Evropě, nebo muzeum aut ve volné přírodě.

Za vším překvapivým hledejme Cimrmana. V tomto případě však Zimmermanna, což je německé označení pro tesaře.

Vyučený tesař Walter Messerli skoncoval v roce 1933 se dřevem a zamiloval se do plechových aut. Na dvoře domu svých rodičů ve švýcarském městečku Kaufdorf nedaleko Bernu začal shromažďovat stará auta a obchodoval s jejich díly. Kšeft s náhradními součástkami převzal jeho syn. Napadlo ho udělat z rostoucí sbírky starých vozů muzeum, ale nakonec jeho záměr nevyšel.

Skoro osm stovek starých aut pochází většinou ze 40. a 50. let. Najdou se i vozy z 30. a 70. let. Stromy mezitím srostly se starým železem a v nejrůznějších dutinách se uhnízdila zvěř.

Kdo chce unikátní sbírku vozů volně umístěných v přírodě vidět, musí vyrazit do Švýcarska co nejdřív. Úřady totiž rozhodly, že auta zmizí. Zákony pro provozování vrakovišť jsou přísné a tento hřbitov aut jim samozřejmě neodpovídá.

Hřbitov aut

Nevyšel tak ani nový pokus o zachování unikátní kolekce vozů obrostlých mechem. Před pár lety vznikla iniciativa za zachování tohoto jedinečného místa. Stoupenci horovali za objevený industriální skvost. Auta učarovala mimo jiné také odborníkům, kteří se zabývají restaurováním a konzervací starých předmětů. Veřejnosti se pak hřbitov otevřel před více než rokem a za tu dobu ho vidělo 30 tisíc návštěvníků. Mnozí odborníci ho považují za umělecké dílo, kde se pojí rez se zelení.

Kde je

Hřbitov aut najdete v městečku Kaufdorf ZDE

Koncem září však auta mají z místa svého posledního odpočinku zmizet. Nepojedou na vrakoviště, ale do aukční síně. Katalog osmi stovek vozů zahrnuje značky, které už dávno po silnicích nejezdí. Zájemci budou dražit například auta zaniklých automobilek Auto Union, Borgward, Humber či DKW, které už většině lidí dnes nic neříkají.

Mezi stovkami skvostů je i jedna Tatra 600 Tatraplan. Podle údajů v dražebním katalogu má motor, převodovku, významnou část podvozku, avšak chybí vnitřní vybavení a zadní sklo.

Už to vypadalo, že tatrovka a další stovky aut nadobro srostou s přírodou, ale nakonec se některé z nich zřejmě dočkají úplné renovace a opět vyjedou na silnice.

Hřbitov aut