Max Mosley, předseda mezinárodní automobilové federace FIA a předseda Euro NCAP říká: "Jsme nesmírně potěšeni tím, že Renault Laguna jako první vůz vůbec dostal pětihvězdičkové ohodnocení. Některé automobilky přitom dříve tvrdily, že žádné vozidlo nemá šanci na pět hvězdiček dosáhnout."
O rostoucí bezpečnosti automobilů hovoří skutečnost, že zatímco výrobky z doby před pěti lety dostávaly často jen jednu nebo dvě hvězdičky, dnes je nižší než čtyřhvězdičkové hodnocení bráno jako nepřijatelné. "Ve střední třídě, kam Renault Laguna patří, jsou dnes čtyři hvězdičky standardem.
Nyní však nepochybujeme, že i další auta mohou dosáhnout na pět hvězdiček, a právě tato úroveň bezpečnosti se stane standardem novým," míní Guido Adriaenssens z organizace ICRT, která zastupuje instituce chránící zájmy spotřebitelů po celé Evropě. "V posledních testech nás zklamaly například výsledky minivanů Oplu Zafira a Fiatu Multipla. Oba dostaly jen tři hvězdičky."
V západní Evropě zažívá třída minivanů ohromný boom. Proto Euro NCAP zařadila do letošních zkoušek i sedm zástupců této kategorie. Za nejbezpečnější označila trojici Renault Scénic, Citroën Picasso a Nissan Tino. Právě japonský vůz dosáhl v této kategorii vůbec nejlepších výsledků.
Další zástupce země vycházejícího slunce, Honda Civic, sklidila chválu v testech s chodci. Zkoušky Euro NCAP totiž už několik let dokazují, že na chodce výrobci automobilů při jejich tvarování příliš nemyslí. Hondu Civic organizace Euro NCAP ohodnotila jako první vůz, který vyváženě chrání posádku a zároveň neohrožuje chodce tolik jako ostatní vozy.
Zásluhu na tom má příď japonského auta. "Orgány Evropské unie nedávno diskutovaly o tom, zda výrobcům aut nepřikázat, aby vozy tvarovaly vzhledem k chodcům bezpečněji. Honda nyní dokázala, že by takové opatření mohlo mít smysl," uvádí Menno Olman z nizozemského ministerstva dopravy. "Doufáme, že ostatní výrobci nyní budou Hondu následovat," doplňuje Chris Patience z britského autoklubu.
Výsledky zkoušek devíti desítek aut mohou motoristům pomoci při výběru auta nového i jetého. V tuzemsku nejprodávanější Škoda Fabia dostala při loňských zkouškách jedno z nejlepších hodnocení mezi malými vozy. Se čtyřmi hvězdičkami nabízí bezpečnost srovnatelnou i s auty mnohem většími. Nelze však zapomínat, že těžké automobily těží při střetu s lehčími právě ze své hmotnosti.
Škodu Octavia organizace Euro NCAP zatím netestovala. Její technicky spříznění koncernoví bratři postavení na shodné platformě, kterými jsou Audi A3, Volkswagen Golf a New Beetle, však dostali v nárazových testech shodné, tříhvězdičkové ocenění.
Američané kritizují terénní vozy
Ve Spojených státech se offroady těší velkému zájmu motoristů, a proto se tamní nezávislé organizace zaměřují na jejich crash-testy. Programem NCAP (New Cars Assesment Program) se v Americe zabývá Institut pro silniční bezpečnost, který v posledních zkouškách prokázal malou bezpečnost Fordu Maverick a Mazdy Tribute při čelním nárazu. Jedná se o shodné automobily, z nichž japonský Tribute prodávají prodejci Mazdy i v Česku. Za špatným hodnocením těchto americko-japonských dvojčat stojí nedobrá ochrana řidičových dolních končetin. Stejně nedostatečné hodnoceni si mezi terénními vozy už v dřívějších testech americké organizace vysloužily vozy Kia Sportage, Honda CR-V, první verze Toyoty RAV 4 a Jeep Cherokee. Za akceptovatelné americká organizace označila výsledky zkoušek Suzuki Vitara, Jeepu Wrangler a nové verze Toyoty RAV 4. Vůbec nejlepších výsledků zatím dosáhly Subaru Forester a Hyundai Santa Fe. Mezi dražšími a luxusnějšími off-roady má v USA výborné hodnocení BMW X5, Mercedes M a Lexus RX 300. O stupínek níže skončil v hodnocení Ford Explorer, ale Jeep Grand Cherokee ochrání posádku špatně. Zajímavostí amerických testů jsou zkoušky odolnosti nárazníků. V hustém americkém provozu je totiž oťukávání nárazníků na denním pořádku.
Nový golf těžce pokořil staršího bratra
Cestující v moderních automobilech mají mnohem větší šanci na přežití než posádka vozu vyrobeného před deseti lety. Potvrzuje to také Alexander Berg, šéf výzkumu nehod německé společnosti DEKRA, která provozuje zkušebny automobilů. Jeho slova podpořil test, který DEKRA nedávno uspořádala v německém Neumünsteru. V rychlost 55 kilometrů v hodině do sebe narazil Golf druhé generace roku výroby 1987 a Volkswagen Golf čtvrté generace, který továrnu opustil v roce 1998. Výsledky prokazují posun v bezpečnosti během posledních let. Zatímco karoserii staršího golfu náraz rozmačkal jako krabičku od sardinek, odolnější Golf IV byl poškozen mnohem méně. Kdyby ve starém golfu seděli lidé, stěží by nehodu přežili, zato z nového by vystoupili bez vážných zranění. Během zkoušky byli lidé samozřejmě zastoupeni figurínami. Odborníci DEKRY tvrdí, že lepší bezpečnost vozů potvrzují i policejní statistický. Zatímco aut v západní Evropě neustále přibývá, počet lidí usmrcených při nehodách klesá. Petr Rücker z DEKRY radí: "Motoristé by při výběru vozu rozhodně měli dbát na výsledky nezávislých nárazových zkoušek.
Figuríny za miliony
Zhruba šest milionů korun stojí jedna figurína, která při nárazových testech nahrazuje člověka- Anglicky se těmto drahým panákům říká Crash Test Dummies. Stejný název používá i v Evropě známá kanadská rocková kapela- Při testech sedí na předních sedadlech dvojice umělých dospělých, vzadu se do dětských sedaček uvelebí figuríny zastupující osmnáctiměsíční až tříleté děti. Panáci sdílejí se svými živými předlohami rozměry i hmotnosti, místo kůže slouží guma, kosti nahrazuje ocel. Figuríny pro čelní a boční náraz se liší počtem a umístění čidel. Nárazové zkoušky Euro NCAP mají čtyři části. Auto nejdříve narazí v rychlosti 64 kilometrů v hodině přídí do překážky. Boční nárazy jsou dokonce dva. Jednou testované auto stojí a narážející překážka simuluje střet s jiným vozidlem v padesátikilometrové rychlosti. Druhý náraz z boku probíhá tak, že zkoušené vozidlo v rychlosti 29 kilometrů v hodině narazí do sloupu. Poslední test sehrává situaci, kdy se auto střetává s dospělým chodcem a dítětem.
Výsledky crash testů Euro NCAP
Malé a minivozy
Vůz Boční a čelní náraz Srážka z chodci Rok testu Citroen Saxo ** ** 2000 Daewoo Matiz SE *** ** 1999,2000 Fiat Punto 5.5 ** * 1996 Fiat Punto 1.2 **** ** 1999 Fiat Seicento 1.1 **1) ** 2000 Ford Fiesta 1.25 *** * 1996,2000 Ford Ka 1.3 *** * 2000 Hyundai Atos *** ** 1999 MCC Smart *** ** 1999,2000 Nissan Micra 1.0 ** ** 1996,2000 Opel Corsa 1.2 ** * 1996 Opel Corsa 1.0 *** ** 1999 Peugeot 206 1.3 **** ** 2000 Renault Clio 1.2 ** * 1996 Renault Clio 1.2 **** ** 2000 Seat Ibiza 1.4 *** ** 2000 Škoda Fabia 1.4 **** ** 2000 Toyota Yaris 1.0 **** ** 2000 VW Lupo 1.0 **** ** 1999 VW Polo 1.4 *** * 1996 VW Polo 1.4 **** * 2000 Vůz Boční a čelní náraz Srážka z chodci Rok testu Audi A3 1.6 **** ** 1997 Citroen Xsara 1.4 *** ** 1998 Daewoo Lanos 1.4 ***1) ** 1998 Fiat Brava 1.4 ** ** 1998 Ford Escort 1.6 ** ** 1999 Ford Focus 1.6 **** ** 1999 Honda Civic ***1) ** 1998 Honda Civic **** *** 2001 Hyundai Accent 1.3 ** 1) ** 1998 Mercedes A **** nehodnoceno 1999 Mitsubishi Lancer ** 1) ** 1997 Nissan Almera 1.4 ** 1) * 1999 Nissan Almera **** ** 2001 Opel Astra 1.6 **** * 1999 Peugeot 306 1.3 *** * 1997 Renault Mégane 1.6 **** * 1998,1999 Suzuki Baleno 1.6 ** 1) ** 1998 Toyota Corolla 1.3 *** ** 1998 VW Golf **** ** 1998 Vůz Boční a čelní náraz Srážka z chodci Rok testu Audi A4 *** 1) ** 1997 Audi A4 **** * 2001 BMW 3 ** 1) ** 1997 Citroen Xantia ** 1) * 1997 Ford Mondeo *** 1) ** 1997 Honda Accord 1.8 **** ** 1999 Mercedes C ** ** 1997 Mercedes C **** ** 2001 Mitsubishi Carisma *** ** 2001 Nissan Primera *** ** 1997 Opel Vectra *** 1) ** 1997 Peugeot 406 ** ** 1997 Renault Laguna *** 1) ** 1997 Renault Laguna ***** ** 2001 Rover 600 ** 1) ** 1997 Rover 75 **** ** 2000,2001 Saab 9-3 **** * 1999 Saab 900 ** 1) ** 1997 Volvo S40 **** ** 1997 Vůz Boční a čelní náraz Srážka z chodci Rok testu Audi A6 *** ** 1998 BMW 5 **** * 1998 Mercedes E **** ** 1998 Opel Omega *** ** 1998 Saab 9-5 **** ** 1998 Toyota Camry **** ** 1998 Volvo S70 **** ** 1998 Volvo S80 **** ** 2000 Vůz Boční a čelní náraz Srážka z chodci Rok testu Chrysler Voyager ** * 1999 Mitsubishi Space Wagon *** ** 1999 Nissan Serena 1.6 *** ** 1999 Opel Sintra ***1) * 1998 Peugeot 806 2,0 *** * 1998 Renault Espace 2.0 **** ** 1998,1999 Toyota Picnic 2.0 **** ** 1999 VW Sharan *** ** 1999 Vůz Boční a čelní náraz Srážka z chodci Rok testu Citroen Picasso **** ** 2001 Fiat Multipla *** ** 2001 Mazda Premacy *** *** 2001 Mitsubishi Space Star *** ** 2001 Opel Zafira *** ** 2001 Nissan Almera Tino **** ** 2001 Renault Scénic **** ** 2001
Nižší střední třída
Střední třída
Vyšší třída
Velkoprostorové vozy
Minivany
Poznámka: podle roku testu lze určit, který model prošel zkouškou, testují se nová auta.
1) u těchto vozů testy zjistily nebezpečí vážného poranění posádky
Pramen: Euro NCAP (Evropský program posuzování bezpečnosti aut)
Renault Laguna je prvním vozem, který v nárazových testech Euro NCAP obstál na výbornou. |
Audi prodělává náraz z boku |
Bezpečnost se zjišťuje i na zadních sedadlech |
Zklamáním v nárazových testech byl i minivan Opel Zafira |
Nová Honda Civic se čelně potkala s překážkou |
Zklamáním v nárazových testech byl i minivan Fiat Multipla |