Hrdinové nezávislých crash testů: Renault Laguna a Honda Civic

Celoevropsky uznávané nezávislé nárazové zkoušky organizace Euro NCAP vyhlásily své nové hrdiny. Renault Laguna v nich jako první vůz v historii obstál na výbornou v testech nárazů zepředu i ze strany, Honda Civic zase poprvé dostala velmi dobré hodnocení jako auto přívětivé k chodcům. Od roku 1996 Euro NCAP poslala do zkoušek na devět desítek automobilů. V loňských testech uspěla Škoda Fabia.

Max Mosley, předseda mezinárodní automobilové federace FIA a předseda Euro NCAP říká: "Jsme nesmírně potěšeni tím, že Renault Laguna jako první vůz vůbec dostal pětihvězdičkové ohodnocení. Některé automobilky přitom dříve tvrdily, že žádné vozidlo nemá šanci na pět hvězdiček dosáhnout."

O rostoucí bezpečnosti automobilů hovoří skutečnost, že zatímco výrobky z doby před pěti lety dostávaly často jen jednu nebo dvě hvězdičky, dnes je nižší než čtyřhvězdičkové hodnocení bráno jako nepřijatelné. "Ve střední třídě, kam Renault Laguna patří, jsou dnes čtyři hvězdičky standardem.

Nyní však nepochybujeme, že i další auta mohou dosáhnout na pět hvězdiček, a právě tato úroveň bezpečnosti se stane standardem novým," míní Guido Adriaenssens z organizace ICRT, která zastupuje instituce chránící zájmy spotřebitelů po celé Evropě. "V posledních testech nás zklamaly například výsledky minivanů Oplu Zafira a Fiatu Multipla. Oba dostaly jen tři hvězdičky."

V západní Evropě zažívá třída minivanů ohromný boom. Proto Euro NCAP zařadila do letošních zkoušek i sedm zástupců této kategorie. Za nejbezpečnější označila trojici Renault Scénic, Citroën Picasso a Nissan Tino. Právě japonský vůz dosáhl v této kategorii vůbec nejlepších výsledků.

Další zástupce země vycházejícího slunce, Honda Civic, sklidila chválu v testech s chodci. Zkoušky Euro NCAP totiž už několik let dokazují, že na chodce výrobci automobilů při jejich tvarování příliš nemyslí. Hondu Civic organizace Euro NCAP ohodnotila jako první vůz, který vyváženě chrání posádku a zároveň neohrožuje chodce tolik jako ostatní vozy.

Zásluhu na tom má příď japonského auta. "Orgány Evropské unie nedávno diskutovaly o tom, zda výrobcům aut nepřikázat, aby vozy tvarovaly vzhledem k chodcům bezpečněji. Honda nyní dokázala, že by takové opatření mohlo mít smysl," uvádí Menno Olman z nizozemského ministerstva dopravy. "Doufáme, že ostatní výrobci nyní budou Hondu následovat," doplňuje Chris Patience z britského autoklubu.

Výsledky zkoušek devíti desítek aut mohou motoristům pomoci při výběru auta nového i jetého. V tuzemsku nejprodávanější Škoda Fabia dostala při loňských zkouškách jedno z nejlepších hodnocení mezi malými vozy. Se čtyřmi hvězdičkami nabízí bezpečnost srovnatelnou i s auty mnohem většími. Nelze však zapomínat, že těžké automobily těží při střetu s lehčími právě ze své hmotnosti.

Škodu Octavia organizace Euro NCAP zatím netestovala. Její technicky spříznění koncernoví bratři postavení na shodné platformě, kterými jsou Audi A3, Volkswagen Golf a New Beetle, však dostali v nárazových testech shodné, tříhvězdičkové ocenění.


Američané kritizují terénní vozy

Ve Spojených státech se offroady těší velkému zájmu motoristů, a proto se tamní nezávislé organizace zaměřují na jejich crash-testy. Programem NCAP (New Cars Assesment Program) se v Americe zabývá Institut pro silniční bezpečnost, který v posledních zkouškách prokázal malou bezpečnost Fordu Maverick a Mazdy Tribute při čelním nárazu. Jedná se o shodné automobily, z nichž japonský Tribute prodávají prodejci Mazdy i v Česku. Za špatným hodnocením těchto americko-japonských dvojčat stojí nedobrá ochrana řidičových dolních končetin. Stejně nedostatečné hodnoceni si mezi terénními vozy už v dřívějších testech americké organizace vysloužily vozy Kia Sportage, Honda CR-V, první verze Toyoty RAV 4 a Jeep Cherokee. Za akceptovatelné americká organizace označila výsledky zkoušek Suzuki Vitara, Jeepu Wrangler a nové verze Toyoty RAV 4. Vůbec nejlepších výsledků zatím dosáhly Subaru Forester a Hyundai Santa Fe. Mezi dražšími a luxusnějšími off-roady má v USA výborné hodnocení BMW X5, Mercedes M a Lexus RX 300. O stupínek níže skončil v hodnocení Ford Explorer, ale Jeep Grand Cherokee ochrání posádku špatně. Zajímavostí amerických testů jsou zkoušky odolnosti nárazníků. V hustém americkém provozu je totiž oťukávání nárazníků na denním pořádku.

Nový golf těžce pokořil staršího bratra

Cestující v moderních automobilech mají mnohem větší šanci na přežití než posádka vozu vyrobeného před deseti lety. Potvrzuje to také Alexander Berg, šéf výzkumu nehod německé společnosti DEKRA, která provozuje zkušebny automobilů. Jeho slova podpořil test, který DEKRA nedávno uspořádala v německém Neumünsteru. V rychlost 55 kilometrů v hodině do sebe narazil Golf druhé generace roku výroby 1987 a Volkswagen Golf čtvrté generace, který továrnu opustil v roce 1998. Výsledky prokazují posun v bezpečnosti během posledních let. Zatímco karoserii staršího golfu náraz rozmačkal jako krabičku od sardinek, odolnější Golf IV byl poškozen mnohem méně. Kdyby ve starém golfu seděli lidé, stěží by nehodu přežili, zato z nového by vystoupili bez vážných zranění. Během zkoušky byli lidé samozřejmě zastoupeni figurínami. Odborníci DEKRY tvrdí, že lepší bezpečnost vozů potvrzují i policejní statistický. Zatímco aut v západní Evropě neustále přibývá, počet lidí usmrcených při nehodách klesá. Petr Rücker z DEKRY radí: "Motoristé by při výběru vozu rozhodně měli dbát na výsledky nezávislých nárazových zkoušek.

Figuríny za miliony

Zhruba šest milionů korun stojí jedna figurína, která při nárazových testech nahrazuje člověka- Anglicky se těmto drahým panákům říká Crash Test Dummies. Stejný název používá i v Evropě známá kanadská rocková kapela- Při testech sedí na předních sedadlech dvojice umělých dospělých, vzadu se do dětských sedaček uvelebí figuríny zastupující osmnáctiměsíční až tříleté děti. Panáci sdílejí se svými živými předlohami rozměry i hmotnosti, místo kůže slouží guma, kosti nahrazuje ocel. Figuríny pro čelní a boční náraz se liší počtem a umístění čidel. Nárazové zkoušky Euro NCAP mají čtyři části. Auto nejdříve narazí v rychlosti 64 kilometrů v hodině přídí do překážky. Boční nárazy jsou dokonce dva. Jednou testované auto stojí a narážející překážka simuluje střet s jiným vozidlem v padesátikilometrové rychlosti. Druhý náraz z boku probíhá tak, že zkoušené vozidlo v rychlosti 29 kilometrů v hodině narazí do sloupu. Poslední test sehrává situaci, kdy se auto střetává s dospělým chodcem a dítětem.

Výsledky crash testů Euro NCAP

Malé a minivozy

Vůz

Boční a čelní náraz

Srážka z chodci

Rok testu

Citroen Saxo

**

**

2000

Daewoo Matiz SE

***

**

1999,2000

Fiat Punto 5.5

**

*

1996

Fiat Punto 1.2

****

**

1999

Fiat Seicento 1.1

**1)

**

2000

Ford Fiesta 1.25

***

*

1996,2000

Ford Ka 1.3

***

*

2000

Hyundai Atos

***

**

1999

MCC Smart

***

**

1999,2000

Nissan Micra 1.0

**

**

1996,2000

Opel Corsa 1.2

** 

*

1996

Opel Corsa 1.0

***

**

1999

Peugeot 206 1.3

****

**

2000

Renault Clio 1.2

**

*

1996

Renault Clio 1.2

**** 

**

2000

Seat Ibiza 1.4

***

 **

2000

Škoda Fabia 1.4

****

**

2000

Toyota Yaris 1.0

**** 

**

2000

VW Lupo 1.0

****

**

1999

VW Polo 1.4

***

*

1996

VW Polo 1.4

****

*

2000


Nižší střední třída

Vůz

Boční a čelní náraz

Srážka z chodci

Rok testu

Audi A3 1.6

****

**

1997

Citroen Xsara 1.4

***

**

1998

Daewoo Lanos 1.4

***1) 

**

1998

Fiat Brava 1.4

**

**

1998

Ford Escort 1.6

** 

**

1999

Ford Focus 1.6

****

**

1999

Honda Civic

***1)

**

1998

Honda Civic

**** 

***

2001

Hyundai Accent 1.3

** 1)

**

1998

Mercedes A

**** 

nehodnoceno

1999

Mitsubishi Lancer

** 1)

**

1997

Nissan Almera 1.4

** 1)

*

1999

Nissan Almera

****

**

2001

Opel Astra 1.6

****

*

1999

Peugeot 306 1.3

***

*

1997

Renault Mégane 1.6

****

*

1998,1999

Suzuki Baleno 1.6

** 1)

**

1998

Toyota Corolla 1.3

***

**

1998

VW Golf

**** 

**

1998


Střední třída

Vůz

Boční a čelní náraz

Srážka z chodci

Rok testu

Audi A4

*** 1)

**

1997

Audi A4

****

*

2001

BMW 3

** 1)

**

1997

Citroen Xantia

** 1)

*

1997

Ford Mondeo

*** 1) 

**

1997

Honda Accord 1.8

****

**

1999

Mercedes C

**

**

1997

Mercedes C

****

**

2001

Mitsubishi Carisma

***

**

2001

Nissan Primera

***

**

1997

Opel Vectra

*** 1) 

**

1997

Peugeot 406

** 

**

1997

Renault Laguna

*** 1) 

**

1997

Renault Laguna

*****

**

2001

Rover 600

** 1) 

**

1997

Rover 75

**** 

**

2000,2001

Saab 9-3

****

*

1999

 

Saab 900

** 1)

**

1997

 

Volvo S40

**** 

**

1997


Vyšší třída

Vůz

Boční a čelní náraz

Srážka z chodci

Rok testu

Audi A6

*** 

**

1998

BMW 5

****

 *

1998

Mercedes E

****

**

1998

Opel Omega

*** 

**

1998

Saab 9-5

****

**

1998

Toyota Camry

****

**

1998

Volvo S70

****

**

1998

Volvo S80

**** 

**

2000


Velkoprostorové vozy

Vůz

Boční a čelní náraz

Srážka z chodci

Rok testu

Chrysler Voyager

**

 *

1999

Mitsubishi Space Wagon

*** 

**

1999

Nissan Serena 1.6

*** 

**

1999

Opel Sintra

***1)

*

1998

Peugeot 806 2,0

***

*

1998

Renault Espace 2.0

****

**

1998,1999

Toyota Picnic 2.0

****

**

1999

VW Sharan

***

**

1999


Minivany

Vůz

Boční a čelní náraz

Srážka z chodci

Rok testu

Citroen Picasso

**** 

**

2001

Fiat Multipla

***

**

2001

Mazda Premacy

***

***

2001

Mitsubishi Space Star

*** 

**

2001

Opel Zafira

***

**

2001

Nissan Almera Tino

****

**

2001

Renault Scénic

****

**

2001


Poznámka: podle roku testu lze určit, který model prošel zkouškou, testují se nová auta.
1) u těchto vozů testy zjistily nebezpečí vážného poranění posádky
Pramen: Euro NCAP (Evropský program posuzování bezpečnosti aut)

Renault Laguna je prvním vozem, který v nárazových testech Euro NCAP obstál na výbornou.

Audi prodělává náraz z boku

Bezpečnost se zjišťuje i na zadních sedadlech

Zklamáním v nárazových testech byl i minivan Opel Zafira

Nová Honda Civic se čelně potkala s překážkou

Zklamáním v nárazových testech byl i minivan Fiat Multipla