Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hrozba ztráty bodů straší řidiče

  16:19aktualizováno  16:19
Češi si vedou v páchání dopravních přestupků podobně jako v jídle: nejsou střídmí. Pomoci zlepšit stav má bodový systém hodnocení přestupků, který již neodvratně vstoupí v platnost 1. července 2006. Stát si od jeho zavedení slibuje razantní změnu v chování řidičů v silničním provozu. Jenže právě on je nejdiskutovanější částí novely zákona o pozemních komunikacích. V té souvislosti je zajímavé porovnat, jak funguje takový systém v zahraničí.

Policejní kontrola - Ilustrační foto | foto: Lenka HamšíkováMF DNES

V Německu až 18 bodů
Bodový systém není v Evropě ničím novým. V řadě zemí funguje léta. Nejzajímavější srovnání se nabízí s Německem, bezprostředním sousedem proslulým vysokou hustotou automobilového provozu. Tam byl bodový systém zaveden již před více než 30 lety.

V Česku přijde hříšník o řidičský průkaz po dosažení 12 trestných bodů, přičemž jednotlivé přestupky jsou ohodnoceny od jednoho do sedmi bodů.

Poté nesmí řídit nejméně jeden rok a průkaz mu pak bude vrácen až po přezkoušení, zda je způsobilý k řízení vozidla.

O řidičské oprávnění přijde řidič v Německu až po dosažení 18 bodů. Ty se evidují v centrálním registru Spolkového úřadu pro provoz motorových vozidel. Dopravní přestupky jsou zde také ohodnoceny jedním až sedmi body.

Nejdřív upozornění
Jistý německý sklon k byrokracii se projevuje i při fungování tohoto systému. Když řidič nasbírá 8 bodů, dostane písemné poučení a varování. Při 14 bodech mu je nařízena účast na doškolovacím semináři o pravidlech a bezpečnosti silničního provozu, zároveň doporučena návštěva psychologa. Doručeno je i upozornění, že pokud nasbírá ještě čtyři body, přijde o řidičské oprávnění.

Český zákon počítá s možností odečítání bodů. Řidiči, kterému po 12 měsících nepřibude na konto ani bod, se naopak dva body odečtou, po druhém roce další čtyři body.

Po třech letech bez záznamu bude jeho konto v registru vynulováno. Také v Německu se mohou body umazávat: za návštěvu semináře či psychologa je například možné odečíst dva až čtyři body. Pokud je řidiči jeho oprávnění zabaveno, může o něj požádat nejdříve po půl roce.

Odlišnosti bodování
Český a německý systém se tedy v mnohém liší. Například za řízení vozidla pod vlivem alkoholu český řidič dostane 6 z 12 bodů, zatímco německý pouze 4 z 18. Za auto, které není řádně registrováno, jsou v tuzemsku 4, v SRN 3 body.

 

Příklad pokut za překročení nejvyšší dovolené rychlosti v Německu a ve Švédsku

Překročení o (v km/h) pokuta v EUR  pokuta v SEK*
1-10 15 1000
11-15 25 1200
16-20 35 1400
21-25 50 1600
26-30 60 1800
31-40 100 2000
41-50 125 předání k soudu
51-60 175
61-70 300
nad 70 425

* 1000 SEK je zhruba
100 EUR


Shodný počet bodů je v SRN za řízení vozidla, které sice registrační značku má, není však technicky způsobilé k jízdě, českému řidiči za to bude připočteno 5 bodů.

Obecně tedy platí, že stejný přestupek bude v Česku hodnocen o čtvrtinu až polovinu přísněji než u západních sousedů. Ovšem na druhé straně je německý seznam vybraných přestupků mnohem delší než zdejší.

Příklad: 3 body za používání pneumatik odporujících předpisům. Čeští úředníci na to zapomněli. Přitom kvalitní obutí auta je opravdu jedním z nejdůležitějších prvků bezpečné jízdy.

Jak funguje bodový systém v Evropě

V současnosti funguje bodový systém v devíti evropských zemích: ve Francii, Irsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Řecku a ve Velké Británii. Od 1. července 2005 začal platit ještě ve Španělsku. Od stejného data je v Rakousku zaveden podobný systém nazývaný "třikrát a dost", kdy po třetím přestupku během dvou let či za závažný přestupek (například jízda pod vlivem alkoholu) bude řidiči zabaven řidičský průkaz. Samozřejmě ve všech zemích se souběžně s bodovým systémem za přestupky také pokutuje.

Čtěte také: Ministerstvo nadělilo řidičům k bodům i billboardy ...VÍCE ZDE


 

Vlajka zemeFrancie: Bodový systém zde platí již třináctým rokem. Jde o podobný systém, ale jakoby naruby - je nazýván odečtový. Každý držitel řidičského oprávnění ve Francii má konto, z něhož mu je po zaznamenání dopravního přestupku odečteno jeden až šest bodů. Počet odebraných bodů se odvíjí od závažnosti přestupku. Plný počet bodů je 12, u začátečníků pak 6. Provinilec však má možnost navštěvovat školení, po jejichž absolvování je mu na konto připsáno několik bodů.

Vlajka zemeItálie: Bodový systém byl zaveden před necelými dvěma lety. Také zde se uplatňuje princip odečítání bodů. Řidič může mít maximálně 20 bodů, a pokud o všechny během dvou let přijde, ztratí oprávnění řídit motorová vozidla na dva roky (pokud se tak stane během tří let, nesmí řídit půl roku).

Vlajka zemeIrsko: Systém tu platí dva a půl roku, jedná se o přičítání bodů. Po dosažení 10 trestných bodů je vysloven zákaz řízení. Získat bod k dobru doškolovacím kurzem nelze.

Vlajka zemeMaďarsko: Bodový systém byl zaveden již v roce 2001, ukázal se však jako neúčinný a zhruba před rokem byl upraven.

Vlajka zemePolsko: Bodový systém platí již od roku 1993.

Vlajka zemeVelká Británie: Zavedla jakousi verzi bodového systému již před 45 lety. Tehdy šlo o systém, kdy byl řidiči po třech závažných dopravních přestupcích vysloven zákaz řízení motorového vozidla. Současná úprava pak pochází z roku 1982 a definuje přestupky, za jejichž spáchání se body načítají. Patří mezi ně kromě běžných přečinů také odmítnutí vlastníka vozidla v případě pochybností identifikovat řidiče vozidla, který přestupek spáchal.

MF DNES ,  Pavel Vlček, autor je redaktorem časopisu Vlajka zeme





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.