Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hummer: hrdina z Perského zálivu a služebák Terminátora

  13:15aktualizováno  13:15
Chlapácký koráb, který na silnici trpí a v terénu je neporazitelný. Hummer H1 je vlastně tank upravený k civilnímu použití. Dovnitř se skoro nevejdete, po dálnici pojedete maximálně stotřicítkou, ale spíš míň a čerpadláře vídáte častěji než manželku. I přesto hummery někteří milují a Arnold Schwarzenegger si jich koupil hned pět, jakmile je začali vyrábět. Teď jde značka do rukou Číňanů.

Největší americká automobilka General Motors, která v pondělí vyhlásila bankrot, se dohodla na prodeji své legendární značky Hummer. Pro výrobce auta koncentrujícího sny o americkém autě sháněl GM zájemce téměř rok.

Šerifský Hummer H2

Novým majitelem vozu, který je tak trochu symbolem Ameriky, bude paradoxně čínská společnost Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, jež tím vstoupí do autoprůmyslu. Podle bankéřů by prodej Hummeru mohl přinést GM mimo jiné zhruba 100 milionů dolarů (1,9 miliardy korun) v hotovosti.

Kořeny bojovníka

Předchůdce hummerů se poprvé objevil koncem 70. let, když firma AM General vyhrála tendr na dodávku mnohoúčelových kolových vozidel pro americkou armádu.

Původní označení vozidla bylo High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV či Humvee). Automobily se proslavily hlavně ve válce v Perském zálivu, kde prokázaly velkou spolehlivost. Bylo jich tam nasazeno celkem 20 000. Nyní je už využívají armády asi 50 zemí světa, včetně české. Našim vojákům v Afghánistánu zapůjčily tyto vozy Spojené státy.

Modrý Hummer

Hummer H1

První civilní model pod názvem Hummer byl vyroben v roce 1992. Jedním z velkých milovníků hummerů, kterému se zásluhy za výrobu civilních verzí připisují, byl Arnold Schwarzenegger. Jeho přízeň k  tunám železa na čtyřech obřích kolech nicméně trochu ochladla poté, když se "Terminátor" stal kalifornským guvernérem a začal bojovat se znečištěným ovzduším. Hummer, pijící hektolitry benzinu, se ovšem také snažil trochu zazelenat. Vznikly tak prototypy na vodík a hybrid, který lze dobíjet ze zásuvky.

Kritici často poukazovali na to, že neohrabaně vyhlížející hummer je jen výstřelkem, který se automobilce prodražuje. S růstem cen ropy a pohonných hmot se totiž Američané začali zaměřovat na úspornější vozy a prodej těchto vozidel začal rychle klesat.

Do rukou General Motors přešla značka Hummer v roce 1999. Vojenské vozy Humvee stále vyrábí společnost AM General, která pro GM vyráběla některé další verze hummeru.

hummer made in china

Symbol amerického kapitalismu
bude vyrábět Čína - čtěte ZDE

Za osmnáct let se počet modelů civilních hummerů rozrostl. Klasická, nejhranatější, nejextrémnější a nejhummerovatější verze H1 se odporoučela z výroby v roce 2006.

Rapeři, fotbalisté, diskotékoví vyhazovači a vůbec všichni, kteří jsou rádi středem pozornosti, dnes kupují kulatější H2 a malý H3. Kdo chce hummer používat i k práci, volí pickup H3T. V takových případech je lepší odpustit si chromované ráfky o průměru minimálně dvacet palců, na které "hummeristé" své plechové obry s oblibou stavějí.

V Hummeru H3 v bílomodrých barvách městské policie bývají k vidění i pražští strážníci.

Hummer H3T

Hummer H3T

Loni se po celém světě prodalo 37 523 těchto automobilů, z toho 2 286 v Evropě. V roce 2007 to bylo 66 345. V ČR bylo v roce 2007 registrováno přes 230 vozidel značky Hummer.

Cena vozů značky Hummer se na českém trhu pohybuje většinou mezi jedním až dvěma miliony korun a nevýhodou je i jejich vysoká spotřeba, za což je automobil trnem v oku ekologů. Například Hummer H2 má šestilitrový motor, který vyžaduje 20 litrů paliva na 100 kilometrů pohybu. Jeho základní cena je 1 450 000 korun. Malý H3 startuje na necelých 850 tisících.

Hummer HX Concept

Hummer HX Concept

Autoři: ,


Témata: Hummer


Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.