Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi

Koncept MIRA H4V - hybridní Fabia Combi | foto: MIRA

Hybridní auta lidé chtějí, ale jen když se zdraží benzin

  • 48
Auta s alternativními pohony jsou dražší než běžné vozy. Jakmile klesnou ceny benzinu a ohlásí se ekonomická krize, zájem o ně uvadá. V USA se v roce 2008 prodeje hybridních aut propadly o 9,9 procenta. V první půlce loňska přitom letěly vzhůru. Díky drahému benzinu.

Jakmile cena paliv zamířila dolů, strhla s sebou také prodeje hybridů. Na malém zájmu zákazníků o tato úspornější auta se projevila také nastupující hospodářská recese. V USA zažily ceny benzinu loni mnohem větší cenovou houpačku než v Evropě.

"V dubnu stál galon paliva 3,5 dolaru a zákazníci začali měnit své zvyky," řekl na lednovém detroitském autosalonu Fin O'Neill ze společnosti J. D. Power, která mapuje vývoj trhu.

Namísto žíznivých amerických benzinových aut začali kupovat úspornější hybridní vozy v čele s Toyotou Prius. V červenci ceny paliv dosáhly dokonce čtyř dolarů za galonu.

Pak ale nastal rychlý sešup směrem dolů a na konci roku 2008 už stál benzin přijatelných 1,5 dolaru za galon, který odpovídá množství 3,8 litru. A najednou hybridní auta ztratila řadu zájemců.

Americká továrna na priusy nebude

Toyotě Prius kombinující motory na benzin a elektřinu dokonce v listopadu a prosinci zmizelo v meziročním srovnání okolo poloviny zákazníků. Do té doby plánovaná továrna na výrobu těchto vozů, která měla stát v USA, najednou ztratila smysl a japonská automobilka její přípravu zastavila.

Na Toyotu Prius připadá 275 tisíc z celkového počtu 350 tisíc prodaných hybridů v USA.

Může se hodit

Nové modely hybridního vozu Toyota Prius můžete koupit na www.automodul.cz

Američané nyní na jednu stranu říkají, že chtějí ekologická auta, která neškodí životnímu prostředí, ale zároveň se vracejí k nákupu žíznivých, klidně i osmiválcových motorů pod kapotami nových vozů. Benzin je přece zase levný.

Jistý zájem o čistá elektroauta prokázala nedávná studie poradenské společnosti Bain & Company. Vyplývá z ní, že by především movitější lidé rádi už nyní kupovali auta na elektřinu pro městský provoz.

Takto většinou odpovídali lidé s vyšším příjmy mezi 4 000 dotázanými z celého světa – od USA přes Evropu po Čínu a Japonsko. Podle studie by se už letos lehce prodalo v Evropě ročně 600 tisíc elektrovozů. Automobilky však zatím taková auta až na malé výjimky nevyrábějí.

Až deset tisíc dolarů od státu

Hybridům chtějí pomoci také zákonodárci. V americkém senátu čeká na schválení návrh na příspěvky pro zájemce o hybridní auta. Pro kupce plug-in, tedy dobíjecích hybridů, má příspěvek dosahovat až deseti tisíc dolarů.

Na hybridy, které budou tankovat u zásuvky, ale musí Američané ještě chvíli počkat. První by měl být příští rok Chevrolet Volt, ale možná ho ještě letos do konce roku předběhne plug-in verze nové Toyoty Prius. Příspěvek by měl dostat první půlmilion amerických kupců dobíjecích hybridů.

Mají hybridy šanci?

Kolik byste byli ochotni připlatit za hybridní auto oproti obyčejnému? Jaký je pro vás únosný příplatek za hybridní pohon? Současná Toyota Prius stojí 639 900, kolik by měla stát podle vás? Pište do diskuse pod článkem nebo redakci ZDE.

,