Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hybridní prius jezdí jako normální auto, za 4,8 litru

aktualizováno 
Umí takzvaná hybridní auta jezdit jako úplně normální vozy? Ano, za 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. I když jsme novou toyotu proháněli jak jsme zvyklí z normálních aut, víc benzinu si nevzala.

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Hybrid – už jen to slovo je divné. V češtině vzbuzuje dojem čehosi nesourodě slepeného z různých částí; něco, o čem pochybujeme, že to bude fungovat. A většina veřejnosti se tak stále dívá na takzvané hybridní automobily – tedy ty, které dokáží kromě benzinu a nafty jezdit i na elektřinu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Typického Čecha ani nenapadne uvažovat o tom, že by něco takového měl kupovat: bůhví, jak dlouho to bude bez problémů fungovat, bude to předražené, a nízká spotřeba? Jenom když pojedu pomaličku. To raději osvědčenou turbodieselovou oktávku, ta sviští jedna radost a "žere" pět a půl litru...

Žádná hra na ekologii

Donedávna jsem měl podobný názor. Ale řekl jsem si: co se stane, když nebudu hrát tu jejich hru na ekologii, nebudu plyn jenom lechtat a sledovat, jak úžasně málo benzinu jsem projel – a dám priusu pořádně zabrat jízdním stylem řidiče služebního auta, který ho nijak nešetří? To jsem udělal a celý týden proháněl prius po dálnicích v Německu i v Česku, na dírovatých okreskách, posouval se v nekonečných pražských kolonách, vytáčel motor dokud to snesl a předjížděl, co se dalo (v rámci bezpečné jízdy), klimatizoval a pouštěl autorádio – a pro jistotu vůbec nesledoval průměrnou spotřebu.

Tady je výsledek: 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Vzhledem k výše popsanému jízdnímu stylu vynikající. V paměti palubního počítače je však uložen rekord tohoto konkrétního vozu, který měl v době testu najeto kolem 10 tisíc kilometrů: 3,1 litru. To už chtělo skutečného mistra lehké nohy...

Po týdnu soužití se tedy, alespoň pro mně, ukázalo, že hybrid lze dost dobře používat jako běžný vůz a nezatěžovat se ekologickým myšlením. Je pravda, že se prodává jen s automatickou převodovkou, což se někomu nemusí líbit, a že se majitel musí smířit s tím, že pod kapotou funguje "samostatná inteligence", která si přepíná jízdní režimy podle svého. Ale sžít se s tímhle systémem dá velmi lehce.

660 tisíc – moc, nebo akorát?

Jedním z argumentů odpůrců hybridních vozů je, že jsou příliš drahé. Nový prius stojí v základní stejnojmenné výbavě 661 tisíc korun, což je oproti minulé generaci citelný skok dolů. Za tyhle peníze dostanete prakticky vše, co je třeba: automatickou klimatizaci, ovládání audia a počítače na volantu, elektrická okna, rádio s CD a MP3 a šesti reproduktory, imobilizér, mlhovky, ale i sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, aktivní opěrky hlavy, a plno elektronických jízdních pomocníků - antiblokovací systém brzd ABS, stabilizaci podvozku ESP (u Toyoty zvaná VSC - vehicle stability control), rozdělovač brzdného tlaku EBD či aktivní kontrolu trakce TRC.

Nemluvě o takových drobnostech jako jsou loketní opěrky vpředu i vzadu či imobilizér nebo dálkově ovládané centrální zamykání s bezklíčkovým startováním. A mluvě o takové specialitce, jako je projekční takzvaný head-up displej (HUD), jež promítá údaje z tachometru přímo před vás na přední sklo, takže nemusíte ani na okamžik očima uhýbat ze zorného pole. Pokud by to někoho nebavilo, lze HUD jednoduše vypnout.

Jízda těsně nad zemí

Do priusu se nastupuje nízko, protože podvozek trůní nizoučko nad silnicí jako u nějakého sporťáku – kvůli lepší aerodynamice. Té je podřízen i tvar celého vozu: pokud se vám zdá, že všechny ty futuristické vodíkové prototypy a hybridní vozy mají klínovitý profil se zkosenou zádí, tak se vám to nezdá.

V aerodynamických tunelech různých automobilek prostě tenhle tvar vychází jako optimální a designéři už jen dělají drobné retuše třeba ve tvaru světel, kol či dveřních klik. Na druhou stranu působí i pouhý tvar priusu sofistikovaně a zajímavě, což trvá i uvnitř – na první pohled zaujme přístrojový štít umístěný ve středu palubní desky a "most" s řadicí pákou ve tvaru modrého joysticku, klenoucí se mezi řidičem a spolujezdcem; dole je odkládací prostor.

Tím ovšem extravagance končí; a to je na priusu sympatické – že neblázní šoférovi hlavu efekty, ale je prostě skoro normálním autem. Když si pustíte skvěle hrající audio a vypnete si ukazatel "energetických toků", ani nevíte, že jedete v hybridu. Citlivější povahy (včetně mne) bude možná rozčilovat hluk od valících se kol – je třeba přiznat, že evropské značky zvládají odhlučnění podvozku o něco lépe.

Co se týče jízdy, prius není žádný vymetač zatáček, pneumatiky s nízkým valivým odporem nám začínaly pískat dříve, než bychom čekali, stejně tak jsme nebyli nadšeni náklony karoserie v zákrutách. Posilovač řízení je naladěn až moc citlivě, na "lehký" volant je třeba si trochu zvykat. Celkově se však pocit z jízdy víceméně neliší od takového, dejme tomu, avensisu. Tedy až na tu elektřinu.

Elektřina, to je jiná

Jak už bylo řečeno, pokud nechcete hrát s priusem ekologické hry, nemusíte; a o tom, že na palubě máte kromě benzinové 1.8 s výkonem 73 kilowatty i synchronní elektromotor s dalšími 60 kW, vědět taky nemusíte. Ve výkonném elektromotoru je ovšem ukryto kouzlo hybridního vozu: nejenže dokáže pomoci v případě potřeby přidáním koníků pomoci spalovacímu agregátu, ale umí i auto sám pohánět.

V praxi se tak děje nejčastěji při klidné jízdě ustálenou rychlostí, kdy v normálním autě jen tak lechtáte plyn, a pak při popojíždění v kolonách. Prius sice dokáže ujet čistě na elektřinu asi jen 2,5 kilometru, ale pro městské poskakování to stačí. Během této doby si elektromotor bere elektřinu z Ni-MH baterií, a ty dobíjí při sebemenší vhodné příležitosti: při využití setrvačné energie, brzdění, z přebytku výkonu benzinového motoru.

Ani v případě, že byste tlačítkem u řadicí páky zvolili čistě elektrický režim EV, však auto nezůstane při vybití baterií stát – samo se přepne do benzinového módu. Tento princip, zvaný hybrid synergy drive, používá Toyota už deset let v priusech a luxusních Lexusech, není to tedy nic převratně nového, jen znovu a znovu vylepšovaného. Baterie mají stále větší kapacitu, elektromotory vyšší výkon, zároveň jsou lehčí – a brzy přijede do prodejen prius, který se bude umět napojit u elektrické zásuvky. Už se těšíme.

Toyota Prius v číslech
pohonná jednotka zážehový čtyřválec 1,8 VVT-i + synchronní elektromotor
maximální výkon spal. motoru (kW / koní) 73 / 98
maximální výkon elektromotoru (kW / koní) 60 / 80
celkový výkon (kW / koní) 100 / 136
maximální rychlost (km/h) 180
zrychlení 0 – 100 km/h (s) 10,4
kombinovaná spotřeba dle měření výrobce (l/100 km) 3,9
délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4460 x 1491 x 1745 x 2700
objem zavazadlového prostoru (l) 445 - 1120
základní cena 660 900 Kč





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.