Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hybridní prius jezdí jako normální auto, za 4,8 litru

Umí takzvaná hybridní auta jezdit jako úplně normální vozy? Ano, za 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. I když jsme novou toyotu proháněli jak jsme zvyklí z normálních aut, víc benzinu si nevzala.
Toyota Prius

Toyota Prius | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Hybrid – už jen to slovo je divné. V češtině vzbuzuje dojem čehosi nesourodě slepeného z různých částí; něco, o čem pochybujeme, že to bude fungovat. A většina veřejnosti se tak stále dívá na takzvané hybridní automobily – tedy ty, které dokáží kromě benzinu a nafty jezdit i na elektřinu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Typického Čecha ani nenapadne uvažovat o tom, že by něco takového měl kupovat: bůhví, jak dlouho to bude bez problémů fungovat, bude to předražené, a nízká spotřeba? Jenom když pojedu pomaličku. To raději osvědčenou turbodieselovou oktávku, ta sviští jedna radost a "žere" pět a půl litru...

Žádná hra na ekologii

Donedávna jsem měl podobný názor. Ale řekl jsem si: co se stane, když nebudu hrát tu jejich hru na ekologii, nebudu plyn jenom lechtat a sledovat, jak úžasně málo benzinu jsem projel – a dám priusu pořádně zabrat jízdním stylem řidiče služebního auta, který ho nijak nešetří? To jsem udělal a celý týden proháněl prius po dálnicích v Německu i v Česku, na dírovatých okreskách, posouval se v nekonečných pražských kolonách, vytáčel motor dokud to snesl a předjížděl, co se dalo (v rámci bezpečné jízdy), klimatizoval a pouštěl autorádio – a pro jistotu vůbec nesledoval průměrnou spotřebu.

Tady je výsledek: 4,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Vzhledem k výše popsanému jízdnímu stylu vynikající. V paměti palubního počítače je však uložen rekord tohoto konkrétního vozu, který měl v době testu najeto kolem 10 tisíc kilometrů: 3,1 litru. To už chtělo skutečného mistra lehké nohy...

Po týdnu soužití se tedy, alespoň pro mně, ukázalo, že hybrid lze dost dobře používat jako běžný vůz a nezatěžovat se ekologickým myšlením. Je pravda, že se prodává jen s automatickou převodovkou, což se někomu nemusí líbit, a že se majitel musí smířit s tím, že pod kapotou funguje "samostatná inteligence", která si přepíná jízdní režimy podle svého. Ale sžít se s tímhle systémem dá velmi lehce.

660 tisíc – moc, nebo akorát?

Jedním z argumentů odpůrců hybridních vozů je, že jsou příliš drahé. Nový prius stojí v základní stejnojmenné výbavě 661 tisíc korun, což je oproti minulé generaci citelný skok dolů. Za tyhle peníze dostanete prakticky vše, co je třeba: automatickou klimatizaci, ovládání audia a počítače na volantu, elektrická okna, rádio s CD a MP3 a šesti reproduktory, imobilizér, mlhovky, ale i sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, aktivní opěrky hlavy, a plno elektronických jízdních pomocníků - antiblokovací systém brzd ABS, stabilizaci podvozku ESP (u Toyoty zvaná VSC - vehicle stability control), rozdělovač brzdného tlaku EBD či aktivní kontrolu trakce TRC.

Nemluvě o takových drobnostech jako jsou loketní opěrky vpředu i vzadu či imobilizér nebo dálkově ovládané centrální zamykání s bezklíčkovým startováním. A mluvě o takové specialitce, jako je projekční takzvaný head-up displej (HUD), jež promítá údaje z tachometru přímo před vás na přední sklo, takže nemusíte ani na okamžik očima uhýbat ze zorného pole. Pokud by to někoho nebavilo, lze HUD jednoduše vypnout.

Jízda těsně nad zemí

Do priusu se nastupuje nízko, protože podvozek trůní nizoučko nad silnicí jako u nějakého sporťáku – kvůli lepší aerodynamice. Té je podřízen i tvar celého vozu: pokud se vám zdá, že všechny ty futuristické vodíkové prototypy a hybridní vozy mají klínovitý profil se zkosenou zádí, tak se vám to nezdá.

V aerodynamických tunelech různých automobilek prostě tenhle tvar vychází jako optimální a designéři už jen dělají drobné retuše třeba ve tvaru světel, kol či dveřních klik. Na druhou stranu působí i pouhý tvar priusu sofistikovaně a zajímavě, což trvá i uvnitř – na první pohled zaujme přístrojový štít umístěný ve středu palubní desky a "most" s řadicí pákou ve tvaru modrého joysticku, klenoucí se mezi řidičem a spolujezdcem; dole je odkládací prostor.

Tím ovšem extravagance končí; a to je na priusu sympatické – že neblázní šoférovi hlavu efekty, ale je prostě skoro normálním autem. Když si pustíte skvěle hrající audio a vypnete si ukazatel "energetických toků", ani nevíte, že jedete v hybridu. Citlivější povahy (včetně mne) bude možná rozčilovat hluk od valících se kol – je třeba přiznat, že evropské značky zvládají odhlučnění podvozku o něco lépe.

Co se týče jízdy, prius není žádný vymetač zatáček, pneumatiky s nízkým valivým odporem nám začínaly pískat dříve, než bychom čekali, stejně tak jsme nebyli nadšeni náklony karoserie v zákrutách. Posilovač řízení je naladěn až moc citlivě, na "lehký" volant je třeba si trochu zvykat. Celkově se však pocit z jízdy víceméně neliší od takového, dejme tomu, avensisu. Tedy až na tu elektřinu.

Elektřina, to je jiná

Jak už bylo řečeno, pokud nechcete hrát s priusem ekologické hry, nemusíte; a o tom, že na palubě máte kromě benzinové 1.8 s výkonem 73 kilowatty i synchronní elektromotor s dalšími 60 kW, vědět taky nemusíte. Ve výkonném elektromotoru je ovšem ukryto kouzlo hybridního vozu: nejenže dokáže pomoci v případě potřeby přidáním koníků pomoci spalovacímu agregátu, ale umí i auto sám pohánět.

V praxi se tak děje nejčastěji při klidné jízdě ustálenou rychlostí, kdy v normálním autě jen tak lechtáte plyn, a pak při popojíždění v kolonách. Prius sice dokáže ujet čistě na elektřinu asi jen 2,5 kilometru, ale pro městské poskakování to stačí. Během této doby si elektromotor bere elektřinu z Ni-MH baterií, a ty dobíjí při sebemenší vhodné příležitosti: při využití setrvačné energie, brzdění, z přebytku výkonu benzinového motoru.

Ani v případě, že byste tlačítkem u řadicí páky zvolili čistě elektrický režim EV, však auto nezůstane při vybití baterií stát – samo se přepne do benzinového módu. Tento princip, zvaný hybrid synergy drive, používá Toyota už deset let v priusech a luxusních Lexusech, není to tedy nic převratně nového, jen znovu a znovu vylepšovaného. Baterie mají stále větší kapacitu, elektromotory vyšší výkon, zároveň jsou lehčí – a brzy přijede do prodejen prius, který se bude umět napojit u elektrické zásuvky. Už se těšíme.

Toyota Prius v číslech
pohonná jednotka zážehový čtyřválec 1,8 VVT-i + synchronní elektromotor
maximální výkon spal. motoru (kW / koní) 73 / 98
maximální výkon elektromotoru (kW / koní) 60 / 80
celkový výkon (kW / koní) 100 / 136
maximální rychlost (km/h) 180
zrychlení 0 – 100 km/h (s) 10,4
kombinovaná spotřeba dle měření výrobce (l/100 km) 3,9
délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4460 x 1491 x 1745 x 2700
objem zavazadlového prostoru (l) 445 - 1120
základní cena 660 900 Kč

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...