Britská vývojářská společnost MIRA před nedávnem představila koncept hybridního vozu nové generace. Automobil s názvem H4V je založen na Škodě Fabia Combi první generace. Projekt má za úkol ukázat, že značné úspory paliva pomocí hybridního pohonu se dá docílit i bez nutnosti kompletně navrhovat nový vůz.
Koncept H4V (Hybrid 4 wheel drive Vehicle) se na první pohled od sériové Škody Fabia liší pouze mírně pozměněnou aerodynamikou – ta ale přinesla zlepšení koeficientu odporu vzduchu na hodnotu 0,299. Firma Mira k tomu dodává, že v klasickém testovacím evropském jízdním cyklu nemá aerodynamika na spotřebu příliš velký vliv, protože cyklus má poměrně nízkou průměrnou rychlost. V praxi je ale odpor vzduchu daleko důležitější.
To nejzajímavější se ale u hybridní fabie schovává pod kabátem. Přední kola pohání standardní benzinový motor o výkonu 60 kW (tedy nejspíše 1.4 16V), zadní kola jsou pak poháněna elektromotory – každé kolo má svůj a jeho výkon je 35 kW.
Koncept funguje jako plug-in hybrid, a jeho baterie se tedy mohou kromě standardního regenerativního brzdění a dobíjení přebytkem výkonu z motoru nabíjet i z klasické elektrické rozvodné sítě. Koncept je postaven tak, že baterie lze z vozu vyjmout a k zásuvce je donést. Není tak nutné parkovat vedle elektrické zásuvky. Použité jsou tři bateriové moduly, z nichž každý je schopen uchovat 30 kW energie.
Baterie používají technologii Li-Ion Phosphate a umožňují i napájení všemožných externích elektrických spotřebičů. Napájecí moduly zabírají místo v zavazadlovém prostoru automobilu, a trochu tak snižují jeho využitelnost. To je daň za fakt, že je koncept H4V pouhou přestavbou, jejíž cena by se mimochodem v sériové výrobě neměla vyšplhat přes cenu příplatku za naftový motor oproti sériovému benzinovému.
Přitom hybridní benzinová Fabia má spotřebu, kterou jí mohou i naftové sestry závidět. Podle firmy MIRA měla Fabia Combi v přestavovaném provedení původně spotřebu 7,2 l/100 km (přepočteno z 39 MPG). Koncept H4V ale dosahuje spotřeby pouhých 4,4 litru na 100 kilometrů. Obě hodnoty jsou v kombinovaném EU jízdním cyklu. Pokud se podíváme do tabulkových hodnot, které uvádí Škoda, zjistíme, že původní Fabia Combi s tímto motorem měla udávanou průměrnou spotřebu 6,6 l/100 km, takže podle tabulkových hodnot výrobce by se koncept H4V pravděpodobně vešel se spotřebou pod 4 litry na 100 km.