Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Volkswagenu XL1 Concept stačí na sto kilometrů necelý litr nafty

aktualizováno 
Zrovna v Kataru se o spotřebu aut moc nezajímají a šejci jsou naopak rádi, když motory "žerou" co nejvíc, protože pak dolary za ropu hezky tečou. Nicméně Volkswagen si pro prezentaci svého litrového prototypu XL1 Concept vybral právě Qatar Motor Show.

Dvoumístný volkswagen se řadí k nejasketičtějším autům dneška. Na stokilometrovou jízdu vystačí s 0,9 litry nafty a vypouští 24 gramů CO2 na kilometr. Německá automobilka říká, že XL1 je nejefektivnější vozidlo na světě a je krokem k sériové výrobě "litrového" auta.

Postavit auto se spotřebou jednoho litru na sto kilometrů slíbili ve Wolsfburgu před deseti lety, tehdejší šéf celého koncernu Ferdinand Piëch představil v roce 2002 černý prototyp 1-litre a jel s ním tehdy z Wolfsburgu do Hamburku na setkání s akcionáři (230 kilometrů ujel s průměrnou spotřebou 0,89 l/100 km). Předloni na autosalonu ve Frankfurtu zase stál šedý koncept L1, kde se sedělo po motorkovsku za sebou. Novinka XL1 je jakousi evolucí L1, tvary je mu podobná, je ale větší a dvojice cestujících už zase sedí vedle sebe.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1 je 3,88 metru dlouhý, široký je 166 a vysoký 115 cm. Dveře se zvedají vzhůru na racčí způsob, to designéři VW okoukali ve Stuttgartu (více o Mercedesu SLS AMG čtěte ZDE).

Katarský koncept je postavený z uhlíkových vláken (rám a mnoho dílů karoserie), kola jsou hořčíková, pod nimi jsou brzdové kotouče z keramiky, části podvozku jsou hliníkové. Hmotnost se tak udržela na 795 kilech. Na srážení spotřeby se také podílí vyšlechtěná aerodynamika (Cx = 0,186).

Pohon obstarává nabíjecí (plug-in) hybridní systém, ve kterém spolupracuje dvouválcový hliníkový turbodiesel 0,8 litru (48 koní a 120 Nm) splňující připravovanou ekonormu Euro 6 a elektromotor (27 k a 100 Nm).

Volkswagen XL1

Krátkodobě umí celý systém nabídnout až 140 Nm kroutícího momentu. Spalovací motor, který vznikl rozpůlením čtyřválce 1,6 TDI známého ze škodovek, je uložený nad přední nápravou, elektromotor umístili mezi motor a převodovku.

Sílu soustrojí přenáší na zadní kola dvouspojková sedmistupňová převodovka DSG. Jen na elektřinu ujede XL1 35 kilometrů, elektřina je schovaná v LI-ion akumulátorech, nabíjet je můžete z domácí zásuvky. Elektromotor při brzdění pracuje jako generátor a dobíjí baterky.

Konstruktéři přidali ještě další vychytávky: aktivní chlazení TDIčka je tvořeno elektrickým čerpadlem, které řídící jednotka spouští jen když je třeba. V zájmu úspory paliva dostalo auto úzké pneumatiky s malým valivým odporem, vpředu mají rozměr 115/80 R15 a vzadu 145/55 R16. Maximálka dietářského konceptu je 160 km/h a díky elektromotoru se rozjede na stovku za velmi slušných 11,9 sekund. Celkový dojezd na plně nabité baterky a naplněnou desetilitrovou nádrž je 550 kilometrů.

Volkswagen XL1
Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.