Hyundai Elantra LPI

Hyundai Elantra LPI | foto: Hyundai

Hybridy podle Hyundaie: elektřina a plyn

  • 3
K přechodné módě hybridních automobilů se přidává i Hyundai se svou Elantrou LPI. Nebylo by na tom nic výjimečného, nebýt dvou významných světových novinek, obsažených v konstrukci pohonu. Hybrid Hyundaie totiž jezdí na propan-butan a elektřinu skladuje v lithium-polymerových bateriích.

Model, jen s nevelkými úpravami vzniklý na základě standardní elantry (mimo Evropu alternuje modelu i30), je takzvaným mild hybridem, není tedy schopen jízdy jen s pomocí elektromotoru. Tím se značně zjednodušila konstrukce a poklesly nároky na výkon akumulátorů i samotného elektromotoru.

Výsledkem je pochopitelně značně nižší cena, nárůst ceny o komponenty "full hybridu" by totiž v kompaktní třídě zaplatil zřejmě jen málokdo. Korejský koncern nedávno avizoval, že dalším střednědobým krokem k úspoře ropy a emisí bude tzv. plug-in (dobíjecí) hybrid, který by se měl dostat na trh v roce 2011.

Pod novou obchodní značkou Blue Drive, označující zvláště ekologické modely, přichází historicky první hybridní hyundai. Model, označený Elantra Hybrid LPI, používá jen malý pomocný elektromotor, mechanicky spojený se zážehovým motorem, ke zlepšení momentové charakteristiky v přechodových režimech, tedy při rozjezdech či prudkých akceleracích.

S tím pomáhá i bezestupňová variátorová převodovka CVT s kovovým řemenem a zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka z konstrukční rodiny Gamma o výkonu 85 kW díky tomu mohla být seřízena na tzv. Atkinsonův cyklus.

Při něm se částečně překrývá otevření sacích a výfukových ventilů a dochází k tzv. vnitřnímu EGR efektu, který významně snižuje množství škodlivých emisí, zejména NOx, a díky omezení vnitřních odporů pístů také redukuje spotřebu. Nevýhodou Atkinsonova cyklu je citelné zhoršení momentových charakteristik v nejnižších otáčkách, tam ovšem pomáhá přídavný elektromotor.

Hyundai Elantra LPI

Dvojnásobné prvenství

To vše jsou věci u dosavadních hybridů obvyklé. Hyundai se svou obrovskou vývojovou a technickou základnou však míří rovnou do čela vývoje této technologie. Proto se rozhodl dále radikálně snížit emise i provozní náklady spalováním alternativního paliva. Nezvolil ale naftu jako vývojáři koncernu PSA, ale zkapalněný propan-butan, tedy i u nás velice populární LPG. To ještě nikdo jiný do sériové výroby neuvedl.

S ním se podařilo provozní náklady v domovské Koreji, kde se model začal v červenci letošního roku prodávat jako první, snížit o cca 40 %, protože na tamním trhu velice populární palivo stojí proti benzinu polovic. Spotřeba kapalného plynu je totiž vždy o něco větší, ačkoliv ta normovaná (5,6 l/100 km) je proti 6,7 l benzinu na stejnou vzdálenost je u standardního provedení výrazně nižší.

Přepočteno na benzin však spotřeba hybridu vypadá ještě lépe – 4,5 l/100 km. Také emise CO2, vypočtené z této hodnoty nevypadají vůbec špatně: 99 g/km. Díky této hodnotě dotahuje vůz americké normy SULEV (SUper Low Emission Vehicle) a může požívat nejrůznějších finančních i jiných úlev.

Hyundai Elantra Hybrid LPI se v Jižní Koreji prodává ve třech stupních výbavy, přičemž cena začíná, díky osvobození od spotřební daně, na částce v přepočtu nižší než 300 tisíc Kč. Umí dosáhnout rychlosti 188 km/h, 100 km/h s pevným startem zvládne za 11,7 s a výsledný výkon spalovacího a elektrického motoru činí 98 kW.

Samotný elektromotor vyvine 15 kW (výsledný výkon u hybridních vozidel není prostým součtem dvou výkonů) a 105 Nm, jmenovitých otáček 6 000 min-1 a je napájen 180V baterií akumulátorů o celkové kapacitě 5,3 Ah. Ty jsou Lithium-Polymerové, což je další světová novinka u sériově produkovaného hybridu. Chlazené jsou nuceným oběhem vzduchu.

Automobilka se zatím nevyjádřila, zda a kdy se této atraktivní kombinace dočká evropský trh. Je možné, že znovu dostane přednost Kia, která brzké uvedení hybridních modelů hlásila již v druhé polovině loňského roku. Sice není stoprocentně jisté, zda se je to stejná technologie, je to ale vysoce pravděpodobné.