Hydraulický náhon od Poclain Hydraulics | foto: Poclain Hydraulics

Hydraulický náhon 4x4 je levný a nežere. Funguje jen do padesátky

  • 30
Francouzská společnost Poclain Hydraulics vyvinula levný náhon na všechna čtyři kola. Teoreticky se dá namontovat na jakýkoli automobil s předním náhonem, o pohon kol zadních se postará hydraulika. Systém je určen především pro malá a levná vozidla, omezením je funkčnost jen v nízkých rychlostech.

Poclain Hydraulics tvrdí, že jejich náhon na všechna čtyři kola je výrazně levnější, konstrukčně jednodušší a lehčí než jakékoli jiné současné řešení. To znamená, že levný pohon všech kol by se snadno mohl objevit i v levných a malých autech, pro která jsou jiná řešení příliš nákladná.

Firma předvedla nejnovější verzi svého hydraulického systému pohonu všech kol (vlastně přídavného náhonu zadních kol) na akci Michellin Challenge Bibendum v čínském městě Chengdu. Aktuální provedení prochází ještě vývojem a v komerční podobě by měl být systém na trh uveden v roce 2017. Tehdy by ho dokonce měl začít do svých vozů montovat jeden světový výrobce automobilů.

Rozdílem oproti současným hydraulickým náhonům kol je právě určení pro malé a levné vozy. Podobné systémy totiž už existují a dodávají se do užitkových vozů od dodávek až po velké náklaďáky. Ve Francii lze například nechat dodatečně namontovat hydraulický náhon do dodávky Peugeot Boxer a Poclain Hydraulics tvrdí, že něco podobného by mělo být možné i s jeho novou generací systému. V USA dodatečnou montáž hydraulického náhonu všech kol nabízí například firma EZ Trac. Začíná u full-size trucků (oblíbených velkých pick-upů) a míří až k velkým nákladním vozům.

Systém od Poclain bude jen menší a méně výkonný, takže se bude hodit pro malá a jednoduchá auta. Princip je však vždy stejný jako u stávajících řešení a v podstatě sestává ze tří částí. Jednou je hydraulická pumpa, pak je tu hydraulické vedení a nakonec hydraulický motor (nebo motory). Vše se dá do auta zastavět tak, že není potřeba měnit jeho konstrukci. Hydraulické prvky jsou totiž relativně malé, ať už je srovnáváme s mohutnými hnacími hřídelemi, nebo různými mezinápravovými spojkami. Tenké ocelové trubičky hydraulického rozvodu se dají vést téměř všude, pumpa se vejde někam do motorového prostoru a motory přímo ke kolům.

Funkce je jednoduchá. Při potřebě pohonu všech kol se celý hydraulický systém spustí, pumpa začne hnát hydraulickou kapalinu do hydraulických motorů a cirkulující médium pak tímto způsobem pohání kola. Systém může být spínán ručně tlačítkem, nebo automaticky. Podle výrobce se navíc naladěním systému dá nastavit i míra zapojení druhé nápravy, tedy kolik točivého momentu se má na druhou nápravu přenášet. Poclain počítá především s variantou motoru v každém zadním kole, ale má připravenu i levnější verzi (zástavbově však komplikovanější) s jedním motorem uprostřed mezi zadními koly.

Pohon má být vhodný především pro auta na rozvojových trzích a tam, kde se řidiči častěji setkávají s obtížnými podmínkami na silnici (sníh, bahno nebo zrádné nezpevněné cesty).

Kromě jednoduchosti konstrukce i fungování má být výhodou hydraulického náhonu druhé nápravy i jeho úsporné fungování. Autoři systému tvrdí, že je jejich náhon asi o polovinu úspornější než klasický náhon na všechna kola. Tedy když by třeba klasický systém Haldex u auta zvedl spotřebu o litr, v případě stejně výkonného hydraulického řešení bude navýšení spotřeby jen půl liru.

Celý systém náhonu hydraulikou funguje jen v nízkých rychlostech. Aktivní může být asi do 50 km/h, pak už není schopen k pohonu auta aktivně přispívat. To by však pro jízdu v těžkých podmínkách mělo stačit. Do klasických SUV se asi tento systém nedostane, není pro ně tak vhodný. Pro jízdu na sněhu s malým autem třeba velikosti Škody Fabia by však měl být plně dostatečný. Pro samotnou fabii je možná tento systém až moc primitivní, ale třeba pro indický rapid nebo případný jiný levný model by měla být novinka ideální.

Výrobce hydraulických systémů Poclain Hydraulics působí i v České republice. V Brně má jednu z pěti evropských a celkově osmi světových továren. Pokud bude firma skutečně svou novinku dodávat výrobcům aut či pro případnou dodatečnou montáž, jako nejpravděpodobnější se jeví výroba v Číně či Indii, tedy přímo na trzích, pro které by měl být levný náhon 4x4 určen především. Ale kdo ví, třeba by si na své mohla přijít i brněnská továrna.