Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

HYmotion3: koncept pro chytrou horákyni

aktualizováno  12:49
Ani auto, ani skútr, ale zastřešená tříkolka s hybridním pohonem všech tří kol. Takhle si v Peugeotu představují ideální městský dopravní prostředek budoucnosti.

Peugeot HYmotion3 Compressor | foto: Peugeot

Studie futuristického vozítka se jmenuje HYmotion3 a jeho představení proběhlo v rámci pařížského autosalonu. Peugeot se chlubí naprostou originalitou tohoto návrhu – pravda je, že každé z použitých netradičních řešení už bylo někde k vidění a v některých případech i k ježdění. Ovšem takto je spojil do jediného stroje právě Peugeot a navíc to celé oděl do elegantního dresíku.

Na čem je tedy tato konstrukce postavena a kde to už případně bylo k vidění? Zastřešený skútr vyrábělo začátkem tohoto století BMW (model C1 je sem tam k vidění i u nás, většímu rozšíření bránila cena, tenkrát kolem čtvrt milionu) nebo v trochu jednodušším vydání Benelli (Adiva). Ani jeden ze strojů se však už nevyrábí.

Výhody střechy jsou zřejmé i školákovi: ochrání jezdce před deštěm, větrem i hmyzem a přiměje tak k uvažování o takovém stroji i pohodlné jedince štítící se těchto komplikací. V domovské Francii navíc postačuje k řízení takovéhoto stroje řidičák B, tedy stejný jako na auta.

Skořepina střechy je postavena z hliníku a uvnitř najdou místo dva pasažéři. V minulosti právě u BMW C1 (které bylo navíc vybaveno bezpečnostními pásy) probíhala debata o nutnosti vozit helmu. V různých státech k tomu přistoupili různě, což také tomuto stroji nepomohlo. Řidič Peugeotu HYmotion3 pásy nemá, zato helmu ano, což konvenuje s pohledem francouzské legislativy na věc.

Peugeot HYmotion3 Compressor

Ani tříkolka s touto konfigurací a nezávislým zavěšením předních kol není úplné novum. Aktuálně několik podobných modelů nabízí italské Piaggio, jehož příkladu následují někteří další výrobci. Podobně jako střecha tak zpřístupňují skútrové výhody a zážitky lidem, kteří se zase obávají vratkosti jednostopých vozidel.

Chvályhodné je, že ani dvojice kol vpředu nezvětšuje dramaticky rozměry HYmotionu3: šířka 82 cm umožní proplétat se kolonami v podstatě stejně dobře jako na motorce nebo skútru, ty mají v průměru kolem 70 cm, se zrcátky cca 90 cm. Právě zpětná zrcátka u peugeotu chybějí zcela – pilot je o situaci vzadu informován pomocí kamerky a displeje.

A teď k největší inovaci HYmotionu3, a tou je pohon všech tří kol. Každé z předních kol má u sebe elektromotor s výkonem 3 kW, který ze sebe vymáčknou lithium-ionové baterie, při deceleraci navíc dobíjené rekuperací. Tyto elektromotorky pracují při startu a jízdě nízkými rychlostmi do 10 km/h.

Zadní kolo je poháněno benzinovým motorem s objemem 125 ccm a přeplňováním, který již funguje ve stávajícím skútru Peugeot Satelis 125 Compressor. Maximální výkon je 15 kW (20 koní). V kombinovaném provozním modu benzin/elektrika, který by měl HYmotion3 využívat hlavně při akceleraci a za horších adhezních podmínek, dosahuje celkový výkon 29 koní.

Peugeot udává celkem svižné jízdní výkony, "maximálka" 110 km/h, zrychlení na 50 km/h za 2,8 s, na 100 km/h za 11,2 sekundy, a to i přes poměrně značnou hmotnost – 250 kg – s plnou nádrží. Ta je dimenzována na 13 litrů. Spotřeba v kombinovaném cyklu by se měla pohybovat kolem 2l/100 km, takže pokud jezdec dobře rekuperuje, může hypoteticky urazit až 600 km…

V poslední, stále více "zelenající" době se učíme i nový důležitý parametr: kolik gramů CO2 kdo vypustí za kilometr jízdy. HYmotion3 se chlubí tím, že v jeho případě je to v kombinovaném modu jen 47 gramů. Pokud budete jezdit pomalu a jen elektricky, tak je to samozřejmě nula.

Peugeot také zavádí další zajímavý termín: HYmotion3 je součástí trendu pokračující hybridizace. Zní to hrozně, ale snad to bude dobré a zvykneme si.
Za hybridizaci lze ostatně považovat i skutečnost, že na vývoji se podílely dva obvykle nespolupracující týmy: konstruktéři aut i skútrů Peugeot.

Výčet novot ale ještě není u konce. Například přední a zadní část stroje nepropojují žádné dráty ani hadičky, vše probíhá wireless, elektronicky. V tomto bodě se určitě někdo nevyvaruje skepse, pověst francouzských "elektrikářů" není bez poskvrnky. Pro pořádek zmiňme i vybavení ABS nebo osvětlení pomocí LED, což však dnes už patří k obvyklé výbavě každé slušné motorky, o autech nemluvě.

Pokud jde o budoucnost HYmotionu3, Peugeot se konkrétněji nevyjádřil. Je to zatím koncept mohutně demonstrující snad všechny pokrokové trendy v konstrukci samohybů, ale je pravděpodobné, že za pár let se budou v takovýchto tříkolových bublinách prohánět první pokrokoví mladíci.

Peugeot HYmotion3 Compressor

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.