Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai Atos převyšuje ostatní jen výškou

  12:12aktualizováno  12:12
- Na parkovišti o sobě malý Hyundai Atos dává vědět tím, že ostatní osobní vozy převyšuje. Na silnici zase hlukem svého litrového motoru, který minivozu stačí při jízdách po městě, v táhlých stoupáních na dálnicích však sotva popadá dech. Neveselým překvapením pro zájemce o Atose bude cena - za dvě stě osmdesát tisíc korun lze koupit větší auta se silnějšími motory a mnohem širší výbavou.
Zhruba o pětadvacet centimetrů převyšuje Atos konkurenční minivůz Ford Ka, i relativně vysoký Daewoo Matiz je o více než deset centitmetrů nižší než Hyundai. O to lépe se do Atose nastupuje, o to více se u něj projevují neduhy vyššího minivozu. Už i slabší boční vítr vybízí k opatrnějšímu zacházení s volantem, během vyhýbacího manévru nebo při rychlejším průjezdu zatáčkou se kabina výrazně naklání na stranu. Nesporným kladem karoserie je velký zavazadlový prostor. Dvě stě šedesát tři litry jsou slušným parametrem i u vozů o třídu větších (Felicia nabízí 272 litrů).

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Hyundai můžete koupit
na www.automodul.cz

Cesta do kufru malého Hyundaie vede buď přes zámek na zadní výklopné stěně, nebo zatáhnutím páčky u sedadla řidiče. Po otevření pátých dveří se objeví vysoký kufr, který lze zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1084 litrů. Chybí však dělené zadní sedadlo, které by využití prostoru pro náklad vylepšilo. Záď Atose je téměř kolmá k podvozku, což zaručuje praktické využití místa. Moc komfortu si při nakládání a vykládání zavazadel neužijí jen osoby vyšší než sto osmdesát centimetrů, kterým nezbývá než se pod otevřenými pátými dveřmi pohybovat v předklonu.
Uvnitř naopak vysokou karoserii ocení právě velcí lidé, prostoru pro hlavu je požehnaně. Na zadních sedadlech už je však výška střechy málo platná, protože zde i přes celkem dlouhý rozvor není moc prostoru na nohy. Dobře se na všechna sedadla nastupuje, Atos je homologován jako pětimístný automobil.
Interiér je jinak spíše spartánský. Třeba na odkládací kapsu ve dveřích u spolujezdce posádka nenarazí, ale praktické šuplíky pod předními sedadly najde. Cestující na zadních sedadlech mohou použít kapsy v opěradlech předních sedadel, pokud by se však při nešetrné jízdě chtěli přidržet, žádná madla nad okny nenajdou.
Ovládání Atose značně ztěžuje nepřítomnost posilovače řízení, který prozatím není ani v příplatkové výbavě. U zaváděcí série pro tento rok ostatně ani žádná příplatková výbava neexistuje. A tak jediným "luxusem" je standardně dodávaný airbag u řidiče a digitální hodiny uprostřed přístrojové desky. Možnost přikoupit si druhý airbag a boční nafukovací vaky zatím není.
Atose pohání litrový benzinový motor s trojicí ventilů na válec. Pro městský provoz stačí, hlavně díky zátahu od spodních otáček. Nižší výkon dá o sobě vědět až za hranicí města, kdy plynulou jízdu naruší stoupání silnice. Spotřeba během týdenního testování nepřesáhla ve městě osm litrů benzinu na sto kilometrů. Na okreskách Atos polykal v průměru šest litrů, na dálnici se spotřeba vyhoupla na osm až devět litrů naturalu na sto kilometrů. Nádrž přitom pojme pětatřicet litrů paliva. Motor nepatří mezi nehlučné, převodové stupně lze naopak řadit tiše a přesně.
Jízdní vlastnosti Atose jsou spíše podprůměrné. Kromě naklánění kabiny se v prudších zatáčkách překvapivě zvedá i vnitřní přední kolo. Svou vinu na mizerných jízdních vlastnostech mají i úzké pneumatiky a úzký rozchod kol. V nakloněném autě by posádka uvítala sedadla, která tělo pevně drží, v tomto směru jsou však sedačky Atose průměrné. Výhled z oken je dobrý, bezchybná jsou velká vnější zpětná zrcátka. Ty řidič ocení hlavně ve městě.

Testovaný vůz

Model

Hundai Atos 1,0

Výkon motoru (kW/k)

40/55

Točivý moment (Nm)

82

Spotřeba (l/100 km) *

8,0/5,4/6,3

Zrychlení 0-100 km/h (s)

15,1

Max. rychlost (km/h)

142

Objem zavazadlového prostoru (l)

263
Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidič/spolujezdec

ano/ne

ABS

ne

El. stahování předních oken

ne

Centrální zamykání

ne

Klimatizace

ne0

Cena (Kč)

279 000

Hodnocení AUTO MOTO

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika/Kultivovanost chodu 6
Pružnost 6
Řazení/odstupňování převodovky 8
Spotřeba v testu 6

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech 8
Prostor na zadních sedadlech 1) 6
Využití zavazadlového prostoru 2) 8
Výhled z vozu 3) 8
Vybavení interiéru 5

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu) 6
Jízdní vlastnosti (v krajních mezích) 4
Řízení a ovladatelnost 5
Tlumení nerovností 4
Brzdy 7
Poznámka: Daný vůz byl hodnocen v kontextu konkurence v jeho třídě s odpovídajícím objemem a výkonem motoru. Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří různých řidičů/redaktorů MF DNES. Většina testovacích jízd se uskutečnila při obsazení jednou nebo dvěma osobami. 1) Prostor nad hlavou, ve výšce ramen a beder, prostor pro nohy při krajních polohách předního sedadla a pasažéra vysokého 170 a 184 cm. 2) Využití prostoru, variabilita, snadnost nakládání, vstupní otvor. 3) Vpřed i vzad.

Jízdní vlastnosti

Objem kufru

Karoserie Atose je ve srovnání s konkurencí užší a vyšší.

Interiér působí hodně sparťansky.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.