Motor Hyundai GDCI spaluje benzin, ale funguje jako nafťák.

Motor Hyundai GDCI spaluje benzin, ale funguje jako nafťák. | foto: Hyundai

Hyundai chystá diesel na benzin. Novinka bude levnější a úspornější

  • 108
Korejská automobilka Hyundai se momentálně příliš nehrne do downsizingu a má pro to možná významný důvod. Firma totiž chystá motory zcela nové koncepce. Benzinový agregát má být úspornější než výkonem odpovídající diesel. Přitom bude výrobně levnější a méně náročný na údržbu.

Spaluje benzin, avšak nemá žádné zapalovací svíčky. V podstatě se chová jako nafťák, ale oproti němu bude provozně výhodnější a navíc by neměl na rozdíl od klasických turbodieselů mít potíže s plněním budoucích emisních norem. Takové vlastnosti má mít motor GDCI, který automobilka Hyundai právě vyvíjí v americkém vývojovém centru ve městě Superior Township.

Zkratka GDCI znamená Gasoline Direct Compression Ignition a značí fakt, že motor spaluje benzin nikoli pomocí zážehu jiskrou ze zapalovací svíčky, ale vznícením pouhým stlačením paliva. Od tohoto způsobu cesty spalování benzinu, tedy vlastně stejného, jako se spaluje nafta, si mnoho slibují motoráři celé řady automobilek.

Už v roce 2007 představil Mercedes koncept motoru DiesOtto, ale od té doby se praktickými výsledky zatím nepochlubil. Na motoru pracujícím na takzvaném principu HCCI (Homogenous charge compression ignition – tedy vznětové spalování homogenní směsi) pracují také v General Motors.

Hyundai se však jako první pochlubilo fungujícím motorem. Čtyřválec o objemu 1,8 litru má výkon přibližně 180 koní a měl by podle představitelů automobilky být úspornější než dnešní moderní dvoulitrový turbodiesel. Vznětovému spalování benzinu pomáhá několik zásadních konstrukčních změn, které motor od klasických zážehových agregátů odlišují. Blíže má tedy tento benzínový motor k dnešním dieselům, ale i oproti nim tu jsou zásadní rozdíly.

Hlavním poznávacím znakem je fakt, že motoru chybí zapalovací svíčky – to je vidět i vně bloku na jediné fotce, kterou automobilka zatím uvolnila. Motor dostal na benzinový agregát nezvykle vysoký kompresní poměr 14,8 : 1.

Ke zvýšení plnícího tlaku pak nadále motor využívá kombinaci kompresoru a turbodmychadla. Kompresor slouží k plnění motoru při nižších otáčkách, v těch vyšších přichází ke slovu turbodmychadlo. Samozřejmou nutností je přímé vstřikování paliva.

Aby vznícení benzinu fungovalo spolehlivě, dostal motor ještě speciální časování ventilů. Ty výfukové se otevírají během jednoho cyklu hned dvakrát, což má zajistit dodatečný prostup tepla z výfuku do výměnou plynů ochlazeného válce. Nadále se pak vzduch zahřívá stlačováním díky vysokému kompresnímu poměru, při překročení kritické teploty dojde ke vznícení paliva.

Zvuk jako diesel?

O přesném časování vstřiků zatím Hyundai nehovoří, bude totiž ještě očividně předmětem ladění. Každopádně by hlavní dávka paliva měla přicházet těsně před okamžikem vznícení, podobně jako u dnešních dieselů. Existují však i teoretické představy HCCI motorů, u kterých bude palivo ve válci daleko dříve, což pomůže právě lepšímu vytvoření homogenní směsi.

I dalšími vlastnostmi motor GDCI připomíná dnešní turbodiesely. Maximální otáčky prototypu leží zhruba na hranici 4 500 za minutu, což dovedou moderní turbodiesely překonat, ale většinou ne o mnoho. Novináři, kteří byli přítomni na prezentaci motoru přímo v americkém vývojovém centru, také hlásí, že zvukový projev motoru se dost podobá současným turbodieselům. Zástupci automobilky na to reagovali tím, že právě zvukový projev a kultivovanost chodu budou ještě předmětem ladění a že je lze upravit rozdílným dávkováním a časováním vstřiků paliva.

Lehčí a spolehlivější

K čemu tedy celá novinka vlastně je, když projevem velmi připomíná současné turbodiesely? Jednak je nutné si uvědomit, že tato technika je na počátku vývoje a její potenciál k vylepšování je podstatně větší než u dnešních nafťáků.

Navíc i přes mnohé společné principy bude vznětový motor na benzín konstrukčně jednodušší než diesely (i přes dvojité přeplňování). To je důležité jak z hlediska výsledné ceny, která by měla být výrazně nižší než u turbodieselů, tak z hlediska spolehlivosti. Benzinový vznětový motor také bude lehčí, což napomůže agilnějšímu jízdnímu projevu vozů s tímto motorem a také nižší spotřebě.

Nakonec by se mělo inženýrům podařit dosáhnout také kultivovanějšího chodu, ačkoli je možné, že limity prakticky využitelných otáček se o mnoho výše neposunou. V neposlední řadě pak motor GDCI nemá mít potíže s plněním budoucích podstatně přísnějších emisních norem, pro které by se měly v současnosti už tak drahé turbodiesely ještě více prodražit.

Předvoj budoucnosti

Hyundai tak plánuje, že právě současnou nabídku turbodieselů svými budoucími motory GDCI převálcuje. Firma se podle vyjádření svých zástupců chce stát průkopníkem a ne jen tím, kdo aktuální technické trendy jen rychle následuje.

S benzinovou vznětovou novinkou by se mu to mohlo povést. Hyundai totiž téměř jistě s výrobou takového motoru počítá, je pouze otázkou času, kdy se jej v sériové výrobě dočkáme. Podle představitelů automobilky to má být v "nepříliš vzdálené budoucnosti". Příští rok má začít Hyundai s intenzivními jízdními testy motoru.

Nová generace sedanu Hyundai Sonata, která se představí příští rok na dubnovém autosalonu v New Yorku, však technickou novinku nejspíš nedostane. Doufejme však, že na sebe tento neobvyklý motor nenechá dlouho čekat. Zdá se, že Hyundai v poslední době na moderní pohonnou techniku hodně sází. Příští rok má také firma představit sériový vůz s vodíkovým pohonem, který by se měl nejspíš v omezené sérii zhruba 10 tisíc kusů objevit na trhu počátkem roku 2015.