Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tajný bazarový tip: Hyundai Getz je spolehlivý a levný

aktualizováno 
Malý Hyundai Getz se po uvedení na trh snažil zatápět domácí Škodě Fabii. Ale přestože byl velice oblíbený, na mladoboleslavskou stálici to nestačilo. Na trhu s ojetými vozy je situace podobná, ale cenově dostupnější Korejec může být zajímavým tipem.

Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie | foto: Petr Lichtenberg

Hyundai Getz při svém působení na trhu nových aut doplácel na českou oblibu domácí značky. Povedený malý vůz si z hlediska prodejních výsledků vedl skvěle, ale jeho úhlavní konkurent Škoda Fabia si držel pohodlný náskok. Na českém trhu nic zvláštního. Zájem o domácí značku je zde dlouhodobě velmi vysoký.

Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie

Testy však dávaly nováčkovi na trhu poměrně velké šance. Getz byl navíc poslem nové éry Hyundaie, kdy se korejská automobilka zaměřila na přiblížení svých modelů chutím evropských zákazníků. To Getz dokazoval střídmým jednoduchým designem, který se vyzněním blíží třeba německé produkci.

Nyní je už k mání jen v autobazarech a soukromé inzerci. I jako cenově skutečně dostupná ojetina si vede velice dobře a navíc ve srovnání s Fabií zaujme nižší cenou.

Fotogalerie

Model Getz spadá do třídy malých vozů, zde však potěší dostatkem místa pro posádku. Kufr o objemu 254 litrů nepředstavuje v rámci své kategorie zklamání, ale rozhodně ani žádné terno. Někomu mohou vadit výlučně tvrdé plasty palubní desky. To ukazuje na levné zpracování vozu, což není nic překvapivého. Další známky lze pozorovat v podobě absence tlumicích materiálů. Výsledkem je trochu slabší odhlučnění motorového prostoru a průnik hluku odvalujících se zadních kol, čehož si všimnou cestující na zadních sedadlech, zejména za deštivého počasí.

Ale vše musíme hodnotit z pohledu doby, kdy Getz přišel na trh. Stalo se tak na podzim roku 2002 a tehdy se malým automobilům až tak velká pozornost nevěnovala. Bylo na ně pohlíženo jako na levná auta pro méně náročné motoristy a přesně tomu malý hyundai odpovídá. To však neznamená, že by šlo o špatné auto. Jednoduchost konstrukce s sebou nese také pozitivum v podobě spolehlivosti. Zkrátka čím jednodušší vůz, tím méně věcí se může pokazit. Případná oprava navíc zpravidla není tak náročná jako u složitějšího vozidla s množstvím elektroniky a tlumicích hmot, které ztěžují přístup mechanikům třeba do palubní desky.

Ojetý vůz Hyundai Getz je dobrou a levnější konkurencí české Škody Fabie

Zkušenosti majitelky Hyundaie Getz

Mám Getz s naftovým tříválcem. Je to vůz, který kupovali rodiče jako nový, a tak znám jeho historii. S autíčkem jsem velmi spokojená, vždy funguje perfektně a nikdy mě nikde nenechalo. Jediný problém, který se vyskytl, byl utržený silentblok motoru při nájezdu 188 tisíc kilometrů (ale to se v důsledku stáří a únavy materiálu děje i u jiných vozidel – pozn. redakce). Nyní mám najeto už přes 200 tisíc kilometrů a vše je jak má – i STK jsem prošla bez nejmenších potíží.

Motor sice v táhlých stoupání nemá tolik sil a vyžaduje podřazení, na druhou stranu si vystačí s průměrem 4,5 litru nafty na 100 kilometrů a to je pro mě důležité. Jelikož bydlím v Praze, oceňuji i nevelké rozměry usnadňující parkování. Getz je podle mého názoru auto velikostně vhodné do města, ale současně to není úplný mrňous, takže dobře poslouží i pokud jedu třeba na Moravu. Zkrátka jsem s ním spokojená, i když má už dost najeto.

Alexandra, 28 let

Ideální nejen pro začátečníky

Navíc tento malý vůz nepředstavuje propadák ani z hlediska jízdních vlastností. Celkem dobře naladěný podvozek odpovídajícím způsobem tlumí nerovnosti, nezkresluje vnímání vozovky a zajišťuje vozidlu dobré chování v zatáčkách. Pokud k tomu připočteme motor umístěný vepředu a pohon předních kol, vyjde nám automobil vhodný i pro začínající řidiče. Tedy vůz snadno ovladatelný, což je další klad, který spolu s nenáročnou údržbou ocení i další skupiny motoristů. Není se čemu divit, že Hyundai Getz nezřídka volí ženy nebo páry vyššího věku, jimž prostorově zcela dostačuje.

Motorů jen pár, ale zcela stačí

Getz je důkazem, že automobil nepotřebuje mnoho motorizací, aby si vybral každý. Řidiči si totiž vyberou ke své spokojenosti i jen z několika pohonných jednotek, pokud jsou po výkonové stránce dobře odstupňovány. Co to znamená v případě Getzu? Jde o výkony 46 (později 49), 60 (později 71), a 77 či později 78 kW u benzinových verzí. Turbodiesely se nabízely postupně dva, oba se vstřikováním systémem common rail. Nejprve tříválec 1.5 CRDi s dostatečným výkonem 60 kW. Po modernizaci v roce 2005 dostal vůz zbrusu nový čtyřválec 1.5 CRDi s výkony 65 a 81 kW. Ten na rozdíl od tříválce netrpí nadměrnými vibracemi, sdílí s ním však velice nízkou spotřebu.

Může se hodit

Getz

Hyundai Getz 1.3

Akční cena: 45 000 Kč,-

Další nabídku naleznete na Automodul.cz

Z výčtu benzinových verzí není jasné, o jaké mají objemy. Takže pro pořádek, všechny zážehové motory jsou čtyřválcové a nejslabší z nich má objem 1,1 litru. Zpočátku měl výkon 46 kW, což znamená, že moc sil nepobral a bude vyhovovat jen klidným řidičům. Po modernizaci se situace trochu zlepšila, když byl výkon navýšen na 49 kW, přesto je lepší volbou silnější třináctistovka (60 kW) nebo po modernizaci uvedená čtrnáctistovka (71 kW). Tyto motorizace lze považovat z nabídky benzinových agregátů za ideální. Silnější šestnáctistovka (77 či 78 kW) je na trhu výjimkou, protože se moc neprodávala.

Benzinové motory vykazují vysokou spolehlivost, jen pozor na možnost úniků a zvýšené spotřeby oleje. Ten mizí hlavně u třináctistovky, pokud se s vozem vybaveným tímto motorem vypravíte na dálnici, kde přirozeně pojedete vyšší rychlostí. Právě v tomto režimu jízdy se olej spotřebovává více. Jde o jev, který Getz 1.3 provází už od uvedení na trh.

Turbodiesely jsou náchylnější k závadám, přesto pokud je s nimi dobře zacházeno, nestojí si z hlediska spolehlivosti špatně. Problém je, že při pořizování ojetiny nikdy nevíte, kdo a jak s vozem jezdil. I když pohled do dokladů může něco málo napovědět. Pokud nebyl předchozí majitel nevybouřený mladík, jsou šance na dobrý stav pohonné jednotky vyšší. V každém případě pozor na nadměrnou kouřivost nebo obtížné opakované starty po zahřátí motoru. Turbo a vstřikovací čerpadlo jsou choulostivé články těchto vozů. Ale to neznamená, že nutně musejí odejít. V případě vysokého kilometrového proběhu nelze vyloučit ani výskyt vadného vstřikovače, častá závada to však není.

Hyundai Getz podle odborníka z bazaru

Jindřich Topol, manažer AAA AUTO

Při výběru vozu začněte obhlídkou karoserie. Zejména na kapotě některých automobilů najdete stopy začínající koroze, za níž může poškození laku od kamínků odletujících od vepředu jedoucích vozidel. Nepříjemným problémem může být i zdánlivá banalita v podobě zarezlého závitu antény. Drobnost, ale pokud stojíte ve frontě na mycí linku a najednou zjistíte, že anténa nejde sundat, jejímu zlomení pod kartáči už jen těžko zabráníte.

Řadu getzů trápí klepání od zadních brzd, nepřekvapí vůle na přední nápravě a nepotěší častější praskání žárovek v potkávacích světlometech. Pozlobit dokáže centrální zamykání a některá vozidla mají ložiska kol na konci životnosti, což prozradí typické hučení linoucí se od nich za jízdy.

Motory Hyundaie Getz někdy vykazují zvýšenou spotřebu oleje, a to zejména při jízdě vyšší rychlostí. Pokud jste vůz nově zakoupili, po první takové jízdě hladinu motorového oleje určitě zkontrolujte. Turbodiesel občas potká problém se vstřikovacím čerpadlem, pozor také na stav turba. Úspornost tohoto motoru je mezi motoristy pověstná, a tak si Getz 1.5 CRDi nehledá kupce dlouho.

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.