Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Karbonový koncept Hyundai Intrado jezdí na vodík

  16:02aktualizováno  16:02
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - Svalnatý crossover hyundai používá k pohonu palivové články. S jejich pomocí se nabíjejí 36kWh li-ion baterky. Dojezd vozu má být kolem šesti set kilometrů. Za designem stojí Peter Schreyer, který po úspěšném angažmá u Kie postoupil v hierarchii korejského koncernu výš a stal se šéfem designérů celého koncernu Hyundai-Kia.

Hyundai prý chce stavět lehčí auta, intrado tak dostalo rám z plastu s uhlíkovými vlákny. Karoserie je pak z ultralehké oceli, kterou si Hyundai vyrábí ve vlastních ocelárnách. Automobilka se chlubí, že technologie, kterou je rám vyrobený, přemění celou výrobu aut. Designérům má nová technologie dát větší volnost při tvorbě.

Fotogalerie

Nosníky rámu jsou vyrobené z kompozitu z uhlíkových vláken spletených kolem jádra z pružné pěny. Toto složení umožňuje snadné vrstvení a ohýbání do požadovaného tvaru bez nutnosti předběžného lisování, zatímco vložený pěnový materiál snižuje hmotnost a výrobní náklady.

Finálním krokem při výrobě požadovaného dílu je lisovací proces s podtlakově řízeným přiváděním pryskyřice.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a hyunadi by se vám hodilo? Najděte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Intrado používá dvě vysokotlaké nádrže, v nichž je vodík uchováván pod tlakem 700 barů. První, menší nádrž je uložena pod zadními sedadly, zatímco druhá a větší je umístěna mezi zadními koly pro lepší rozložení hmotnosti. Obě nádrže pojmou celkem 100 litrů vodíku.

Hyundai plánuje auta na palivové články v nejbližší době nabídnout zákazníkům. Kalifornským řidičům chce od dubna nabízet pronájem vodíkového tucsonu (v Evropě ix35) za pět set dolarů měsíčně.

Jak se jezdí na vodík

Palivový článek přeměňuje chemickou energii vodíku na elektromechanickou energii. Uvnitř palivového článku je mezi anodu s kladným nábojem a katodu se záporným nábojem vložena membrána s polymerovým elektrolytem. Elektrický proud vzniká v následujících třech krocích:

·        Plynný vodík proudí přes anodu, kde se rozkládá na kladně nabité ionty vodíku a negativně nabité elektrony.

·        Membrána s polymerovým elektrolytem propouští pouze kladně nabité ionty – záporně nabité elektrony putují ke katodě vnějším okruhem, čímž vzniká elektrický proud.

·        Na katodě se elektrony a kladně nabité ionty vodíku slučují s kyslíkem (ze vzduchu) a vzniká H2O - voda – která je odváděna z palivového článku jako jediný odpadní produkt.





Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Škoda Kodiaq Scout
Víc chromu pro Kodiaqa. Škoda představuje verzi Scout

Výroba Škody Kodiaq už běží v Kvasinách naplno, první auta dorazí k zákazníkům během několika týdnů. Automobilka nyní představuje speciální provedení Scout.  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.