Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Karbonový koncept Hyundai Intrado jezdí na vodík

  16:02aktualizováno  16:02
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - Svalnatý crossover hyundai používá k pohonu palivové články. S jejich pomocí se nabíjejí 36kWh li-ion baterky. Dojezd vozu má být kolem šesti set kilometrů. Za designem stojí Peter Schreyer, který po úspěšném angažmá u Kie postoupil v hierarchii korejského koncernu výš a stal se šéfem designérů celého koncernu Hyundai-Kia.

Hyundai prý chce stavět lehčí auta, intrado tak dostalo rám z plastu s uhlíkovými vlákny. Karoserie je pak z ultralehké oceli, kterou si Hyundai vyrábí ve vlastních ocelárnách. Automobilka se chlubí, že technologie, kterou je rám vyrobený, přemění celou výrobu aut. Designérům má nová technologie dát větší volnost při tvorbě.

Fotogalerie

Nosníky rámu jsou vyrobené z kompozitu z uhlíkových vláken spletených kolem jádra z pružné pěny. Toto složení umožňuje snadné vrstvení a ohýbání do požadovaného tvaru bez nutnosti předběžného lisování, zatímco vložený pěnový materiál snižuje hmotnost a výrobní náklady.

Finálním krokem při výrobě požadovaného dílu je lisovací proces s podtlakově řízeným přiváděním pryskyřice.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a hyunadi by se vám hodilo? Najděte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Intrado používá dvě vysokotlaké nádrže, v nichž je vodík uchováván pod tlakem 700 barů. První, menší nádrž je uložena pod zadními sedadly, zatímco druhá a větší je umístěna mezi zadními koly pro lepší rozložení hmotnosti. Obě nádrže pojmou celkem 100 litrů vodíku.

Hyundai plánuje auta na palivové články v nejbližší době nabídnout zákazníkům. Kalifornským řidičům chce od dubna nabízet pronájem vodíkového tucsonu (v Evropě ix35) za pět set dolarů měsíčně.

Jak se jezdí na vodík

Palivový článek přeměňuje chemickou energii vodíku na elektromechanickou energii. Uvnitř palivového článku je mezi anodu s kladným nábojem a katodu se záporným nábojem vložena membrána s polymerovým elektrolytem. Elektrický proud vzniká v následujících třech krocích:

·        Plynný vodík proudí přes anodu, kde se rozkládá na kladně nabité ionty vodíku a negativně nabité elektrony.

·        Membrána s polymerovým elektrolytem propouští pouze kladně nabité ionty – záporně nabité elektrony putují ke katodě vnějším okruhem, čímž vzniká elektrický proud.

·        Na katodě se elektrony a kladně nabité ionty vodíku slučují s kyslíkem (ze vzduchu) a vzniká H2O - voda – která je odváděna z palivového článku jako jediný odpadní produkt.





Nejčtenější

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TSI / 132 kW...
Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 TSI / 132 kW...

r.v. 2016, naj. 700 km, benzín, 1. majitel
1 189 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.