Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Karbonový koncept Hyundai Intrado jezdí na vodík

  16:02aktualizováno  16:02
Ženeva (Od zpravodajů iDNES.cz) - Svalnatý crossover hyundai používá k pohonu palivové články. S jejich pomocí se nabíjejí 36kWh li-ion baterky. Dojezd vozu má být kolem šesti set kilometrů. Za designem stojí Peter Schreyer, který po úspěšném angažmá u Kie postoupil v hierarchii korejského koncernu výš a stal se šéfem designérů celého koncernu Hyundai-Kia.

Hyundai prý chce stavět lehčí auta, intrado tak dostalo rám z plastu s uhlíkovými vlákny. Karoserie je pak z ultralehké oceli, kterou si Hyundai vyrábí ve vlastních ocelárnách. Automobilka se chlubí, že technologie, kterou je rám vyrobený, přemění celou výrobu aut. Designérům má nová technologie dát větší volnost při tvorbě.

Fotogalerie

Nosníky rámu jsou vyrobené z kompozitu z uhlíkových vláken spletených kolem jádra z pružné pěny. Toto složení umožňuje snadné vrstvení a ohýbání do požadovaného tvaru bez nutnosti předběžného lisování, zatímco vložený pěnový materiál snižuje hmotnost a výrobní náklady.

Finálním krokem při výrobě požadovaného dílu je lisovací proces s podtlakově řízeným přiváděním pryskyřice.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a hyunadi by se vám hodilo? Najděte si svůj nový vůz na Automodul.cz.

Intrado používá dvě vysokotlaké nádrže, v nichž je vodík uchováván pod tlakem 700 barů. První, menší nádrž je uložena pod zadními sedadly, zatímco druhá a větší je umístěna mezi zadními koly pro lepší rozložení hmotnosti. Obě nádrže pojmou celkem 100 litrů vodíku.

Hyundai plánuje auta na palivové články v nejbližší době nabídnout zákazníkům. Kalifornským řidičům chce od dubna nabízet pronájem vodíkového tucsonu (v Evropě ix35) za pět set dolarů měsíčně.

Jak se jezdí na vodík

Palivový článek přeměňuje chemickou energii vodíku na elektromechanickou energii. Uvnitř palivového článku je mezi anodu s kladným nábojem a katodu se záporným nábojem vložena membrána s polymerovým elektrolytem. Elektrický proud vzniká v následujících třech krocích:

·        Plynný vodík proudí přes anodu, kde se rozkládá na kladně nabité ionty vodíku a negativně nabité elektrony.

·        Membrána s polymerovým elektrolytem propouští pouze kladně nabité ionty – záporně nabité elektrony putují ke katodě vnějším okruhem, čímž vzniká elektrický proud.

·        Na katodě se elektrony a kladně nabité ionty vodíku slučují s kyslíkem (ze vzduchu) a vzniká H2O - voda – která je odváděna z palivového článku jako jediný odpadní produkt.





Nejčtenější

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Shineray XY400
Na jaře dorazí nová Jawa 350 OHC. Základ bude čínský

Po letech spekulací se milovníci motocyklů Jawa dočkají, ještě před startem letošní motorkářské sezony má dorazit nový model. Jawa 350 OHC by měla mít základ...  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.