Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai Ioniq bez elektromotoru nekoupíte

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Kompaktní Hyundai Ioniq je specifický ekologický model korejské značky. Nejobyčejnější variantou bude hybrid, který bude soupeřit třeba s Toyotou Prius. Následovat bude plug-in hybrid s možností dobíjení baterek ze zásuvky a také čistý elektromobil, který se pro změnu vymezuje třeba proti Nissanu Leaf.

Hyundai Ioniq je první korejské auto, které bylo kompletně postaveno na ekologických principech. A dost možná je to vůbec první auto svého druhu. Vždyť který jiný sériový model se dá pořídit pouze a jen v těchto „ekologických“ verzích: hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil?

Ano, Toyota Prius, průkopník hybridní technologie, spojuje spalovací motor a elektromotor a v jiném provedení koupit nejde. Ale elektromobil u Toyoty nekoupíte. A trochu lidovější auris se sice nabízí i jako hybrid, ale pilířem nabídky jsou „špinavé“ verze s benzinovými a dokonce i naftovými motory. Totéž platí třeba i pro VW Golf, který lze koupit jako elektromobil nebo plug-in hybrid, ale stěžejní součástí ceníků jsou motory TSI a TDI. A takový Nissan Leaf jde zase koupit jen coby elektromobil.

Hyundai Ioniq

Ekologie v genech

Novinka Ioniq je tak prvním kompaktním vozem, který pokryje celou paletu potřeb ekologicky smýšlejících zákazníků. Hybrid je univerzální jistotou, plug-in hybrid pro ty, kdo jsou ochotni si připlatit za možnost kratších čistě elektrických cest a elektromobil spíše na městské a příměstské dojíždění do práce či rozvoz dětí do školy a školky. Výhodou Hyundai Ioniq v tomto případě je fakt, že auto bylo po celou dobu vyvíjeno s touto filosofií. Zbrusu nová platforma je tak od začátku přizpůsobena všem těmto druhům pohonu, což má mimo jiné pozitivní vliv na praktičnost auta.

Kompaktní liftback dostal na ekovůz docela střízlivé tvary, pojetím je určitě blíž americkému Chevroletu Volt, než vzhledově trochu divokému priusu nové generace. Záď auta je hodně vysoká, což bude pozitivní jednak pro prostor na zadních sedadlech, ale také pro objem místa pro zavazadla. Základní hybrid se chlubí rekordní hodnotou 750 litrů, což ukazuje, jak výhodná je nová speciální platforma.

Plug-in hybrid s mírně větší sadou baterií ubere z tohoto objemu jen málo, čistě elektrická verze zmenší zavazadlový prostor výrazněji. O kolik přesně, to zatím nevíme, ale i tak se zdá být výsledný objem velkorysý. Tvar karoserie je také velmi aerodynamický, koeficient odporu vzduchu Cd je pouze 0,24.

Hybridní základ

Technika se opírá o benzinový čtyřválec řady Kappa s objemem 1,6 litru a výkonem 77 kW (105 koní). To není nijak ohromující hodnota, ale Hyundai se chlubí, že je to agregát s mimořádně vysokou termodynamickou účinností. Konkrétně je to 40 %, motor pracuje s Atkinsonovým cyklem. Aby bylo ústrojí hybridní, je spojeno s elektromotorem o výkonu 32 kW.

Fotogalerie

K tomu je tu šestistupňová dvouspojková převodovka, která by měla zajistit pro řidiče a posádku příjemnější dynamické pocity, než planetová ústrojí u konkurenční Toyoty. Na druhou stranu znamená dvouspojka hmotnost navíc a do budoucna také hrozbu větších potíží než u léty prověřeného řešení u japonského Hybrid Synergy Drive. Hyundai používá k uchovávání elektrické energie sadu lithium-polymerových baterií, v případě hybridu s kapacitou 1,56 kWh.

Celkově má soustava výkon 104 kW, což by mělo vozu dodávat v této kategorii obvyklou dynamiku, zrychlení na stovku bude trvat asi 10,5 sekundy. Maximální rychlost je 185 km/h. Emise CO2 slibuje automobilka na úrovni 79 gramů na kilometr, což by mělo odpovídat kombinované spotřebě jen 3,4 litru benzinu na 100 kilometrů. Hybridní model se dostane k zákazníkům jako první, ostatně doma v Koreji se již nějakou dobu prodává. Do Česka by měl dorazit na podzim.

Elektřina hned poté

Jako druhá verze se dostane do výroby elektromobil, jehož sada baterií má kapacitu 28 kWh, tady zatím není úplně jasné, o jaký půjde typ. Hyundai slibuje maximální dojezd 250 kilometrů, ale údaje na korejském webu automobilky hovoří podle tamních metodik o hodnotě 169 km. Elektromotor má výkon 88 kW (120 koní) a točivý moment 295 Nm, maximální rychlost je v elektrické verzi 165 km/h.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq

Čistě elektrické a hybridní provedení se bude lišit vzhledem

Teprve v roce 2017 se pak do prodeje dostane i plug-in hybridní provedení. To dostane oproti běžnému hybridu zvětšenou sadu baterií, kapacita bude 8,9 kWh, což by mělo znamenat dojezd asi 50 kilometrů. Zajímavostí je, že plug-in hybrid dostane silnější elektromotor než normální hybridní provedení. Výkon 45 kW pomůže vykompenzovat vyšší hmotnost této verze, celkový výkon soustavy zůstane stejný. Emise ale Hyudai slibuje na úrovni 32 gramů na kilometr, což je utopických 1,4 litru benzinu na 100 kilometrů.

Moderní prvky

Hyundai Ioniq také dostane do výbavy celou řadu moderních prvků, ať už těch bezpečnostních, nebo komfortních. Kromě všech možných hlídačů pruhů či slepých úhlů tu bude třeba i adaptivní tempomat. Hyundai slibuje kvalitní infotainment a kompatibilitu s Android Auto, Apple Car Play nebo třeba možnosti bezdrátového dobíjení telefonu.

Cenu zatím česká pobočka nezveřejnila, ale dá se předpokládat, že hybridní verze bude dostupnější než konkurenční prius.





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.