Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hyundai Ioniq bez elektromotoru nekoupíte

aktualizováno 
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Kompaktní Hyundai Ioniq je specifický ekologický model korejské značky. Nejobyčejnější variantou bude hybrid, který bude soupeřit třeba s Toyotou Prius. Následovat bude plug-in hybrid s možností dobíjení baterek ze zásuvky a také čistý elektromobil, který se pro změnu vymezuje třeba proti Nissanu Leaf.

Hyundai Ioniq je první korejské auto, které bylo kompletně postaveno na ekologických principech. A dost možná je to vůbec první auto svého druhu. Vždyť který jiný sériový model se dá pořídit pouze a jen v těchto „ekologických“ verzích: hybrid, plug-in hybrid nebo elektromobil?

Ano, Toyota Prius, průkopník hybridní technologie, spojuje spalovací motor a elektromotor a v jiném provedení koupit nejde. Ale elektromobil u Toyoty nekoupíte. A trochu lidovější auris se sice nabízí i jako hybrid, ale pilířem nabídky jsou „špinavé“ verze s benzinovými a dokonce i naftovými motory. Totéž platí třeba i pro VW Golf, který lze koupit jako elektromobil nebo plug-in hybrid, ale stěžejní součástí ceníků jsou motory TSI a TDI. A takový Nissan Leaf jde zase koupit jen coby elektromobil.

Hyundai Ioniq

Ekologie v genech

Novinka Ioniq je tak prvním kompaktním vozem, který pokryje celou paletu potřeb ekologicky smýšlejících zákazníků. Hybrid je univerzální jistotou, plug-in hybrid pro ty, kdo jsou ochotni si připlatit za možnost kratších čistě elektrických cest a elektromobil spíše na městské a příměstské dojíždění do práce či rozvoz dětí do školy a školky. Výhodou Hyundai Ioniq v tomto případě je fakt, že auto bylo po celou dobu vyvíjeno s touto filosofií. Zbrusu nová platforma je tak od začátku přizpůsobena všem těmto druhům pohonu, což má mimo jiné pozitivní vliv na praktičnost auta.

Kompaktní liftback dostal na ekovůz docela střízlivé tvary, pojetím je určitě blíž americkému Chevroletu Volt, než vzhledově trochu divokému priusu nové generace. Záď auta je hodně vysoká, což bude pozitivní jednak pro prostor na zadních sedadlech, ale také pro objem místa pro zavazadla. Základní hybrid se chlubí rekordní hodnotou 750 litrů, což ukazuje, jak výhodná je nová speciální platforma.

Plug-in hybrid s mírně větší sadou baterií ubere z tohoto objemu jen málo, čistě elektrická verze zmenší zavazadlový prostor výrazněji. O kolik přesně, to zatím nevíme, ale i tak se zdá být výsledný objem velkorysý. Tvar karoserie je také velmi aerodynamický, koeficient odporu vzduchu Cd je pouze 0,24.

Hybridní základ

Technika se opírá o benzinový čtyřválec řady Kappa s objemem 1,6 litru a výkonem 77 kW (105 koní). To není nijak ohromující hodnota, ale Hyundai se chlubí, že je to agregát s mimořádně vysokou termodynamickou účinností. Konkrétně je to 40 %, motor pracuje s Atkinsonovým cyklem. Aby bylo ústrojí hybridní, je spojeno s elektromotorem o výkonu 32 kW.

Fotogalerie

K tomu je tu šestistupňová dvouspojková převodovka, která by měla zajistit pro řidiče a posádku příjemnější dynamické pocity, než planetová ústrojí u konkurenční Toyoty. Na druhou stranu znamená dvouspojka hmotnost navíc a do budoucna také hrozbu větších potíží než u léty prověřeného řešení u japonského Hybrid Synergy Drive. Hyundai používá k uchovávání elektrické energie sadu lithium-polymerových baterií, v případě hybridu s kapacitou 1,56 kWh.

Celkově má soustava výkon 104 kW, což by mělo vozu dodávat v této kategorii obvyklou dynamiku, zrychlení na stovku bude trvat asi 10,5 sekundy. Maximální rychlost je 185 km/h. Emise CO2 slibuje automobilka na úrovni 79 gramů na kilometr, což by mělo odpovídat kombinované spotřebě jen 3,4 litru benzinu na 100 kilometrů. Hybridní model se dostane k zákazníkům jako první, ostatně doma v Koreji se již nějakou dobu prodává. Do Česka by měl dorazit na podzim.

Elektřina hned poté

Jako druhá verze se dostane do výroby elektromobil, jehož sada baterií má kapacitu 28 kWh, tady zatím není úplně jasné, o jaký půjde typ. Hyundai slibuje maximální dojezd 250 kilometrů, ale údaje na korejském webu automobilky hovoří podle tamních metodik o hodnotě 169 km. Elektromotor má výkon 88 kW (120 koní) a točivý moment 295 Nm, maximální rychlost je v elektrické verzi 165 km/h.

Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq

Čistě elektrické a hybridní provedení se bude lišit vzhledem

Teprve v roce 2017 se pak do prodeje dostane i plug-in hybridní provedení. To dostane oproti běžnému hybridu zvětšenou sadu baterií, kapacita bude 8,9 kWh, což by mělo znamenat dojezd asi 50 kilometrů. Zajímavostí je, že plug-in hybrid dostane silnější elektromotor než normální hybridní provedení. Výkon 45 kW pomůže vykompenzovat vyšší hmotnost této verze, celkový výkon soustavy zůstane stejný. Emise ale Hyudai slibuje na úrovni 32 gramů na kilometr, což je utopických 1,4 litru benzinu na 100 kilometrů.

Moderní prvky

Hyundai Ioniq také dostane do výbavy celou řadu moderních prvků, ať už těch bezpečnostních, nebo komfortních. Kromě všech možných hlídačů pruhů či slepých úhlů tu bude třeba i adaptivní tempomat. Hyundai slibuje kvalitní infotainment a kompatibilitu s Android Auto, Apple Car Play nebo třeba možnosti bezdrátového dobíjení telefonu.

Cenu zatím česká pobočka nezveřejnila, ale dá se předpokládat, že hybridní verze bude dostupnější než konkurenční prius.





Nejčtenější

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.