Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I lehká havárie dnes stojí desetitisíce korun

aktualizováno 
- Byla to banalita, jakých se na silnicích stanou desítky denně. Rozjetý kamion se v klesání po mírné zatáčce rozvlnil a zlověstně se vyklonil přes plnou středovou čáru. Řidič protijedoucího osobního auta se lekl, reflexivně uhnul doprava a vrátil vůz zpět prudkým trhnutím volantu po lehkém škrtnutí o svodidlo. Vše se odehrálo během dvou tří vteřin.
Kamion pokračoval v klidu dál, zatímco řidič menšího vozu přemýšlel, zda kvůli tušenému škrábanci zastavit hned či s obhlídkou škody počkat o kus dál, kde bude vozovka přehlednější a bezpečnější. Tak nenápadný byl začátek dalšího příběhu - tentokrát na téma oprava lehce havarovaného auta - v dlouhodobém srovnávacím testu, ve kterém chce redakce přispět do nekonečných motoristických diskusí o tom, zda je výhodnější koupit nejlevnější tuzemský vůz nebo za srovnatelné peníze vsadit na luxusnější zahraniční auto.

K souboji měřenému provozními náklady na 40 000 kilometrů vloni nastoupila jako první nová Škoda Felicia 1,3 LXi, které letos odpovídá Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994. Ten zatím po prvních pěti tisícovkách kilometrů vychází ekonomicky zhruba o 7500 korun výhodněji než nová Felicia, a to včetně zmíněné malé nehody. Ta konto ojetiny zatížila pěti tisíci korunami za spoluúčast při pojistné události, kterou kryla Česká pojišťovna. Ford Mondeo je u ní pojištěn za zhruba třicet tisíc korun ročně. Srovnatelná položka za škodu vloni přibyla i na účtu Felicia, z níž zloděj ještě před pojištěním ukradl rádio čtyřtisícové hodnoty a na dveřích způsobil škodu za osmnáct set korun. Felicia později byla pro sto devadesát dnů testu pojištěna za 3190 korun, letos by Česká pojišťovna za nejlevnější škodovku chtěla ročně necelých 8000 korun. Pro test práce pojišťovny redakce zvolila pozdní páteční odpoledne. Ford Mondeo - majetek vydavatele deníku MF DNES, ale v zájmu anonymity a objektivity evidovaný i pojištěný na soukromou osobu - byl přistaven před pobočku v Plzni. Likvidátor byl k dispozici bez čekání, při hodnocení škody se ukázal nad očekávání velkorysý. K výměně uznal prakticky vše svodidlem dotčené nebo podle očekávání při opravě ohrožené: přední blatník, gumové lišty po celé délce vozu, označení GLX, boční blinkr, přední dveře, kryt kola, plastový chránič nad předním kolem... K opravě doporučil jen vskutku malé škrábance na předním nárazníku, zadních dveřích a zadním blatníku. »U havarijního pojištění nedělají problémy, horší to je u škod placených z povinného ručení,« podělil se později o zkušenosti přejímací technik jedné z dealerských opraven Ford. I pracovník pojišťovny přidal svoje rady. Mimo jiné i tu, že je lepší opravu zadat některému ze značkových servisů, jejichž ceny dílů i prací pojišťovna akceptuje, než vsadit na nevypočitatelnou dílnu či na svépomoc a pak se možná o náhradě škody dohadovat. Podmínky opravy redakce v rámci testu zjišťovala ve čtyřech značkových servisech Ford. Všude měli o práci na pojištěném vozidle nepřehlédnutelný zájem. Nikde se neopomněli zeptat, kde že je Ford pojištěn, neboť ne všechny firm y se prý stavějí k placení škod stejně ochotně. Po zhodnocení nabídek, které jsou podrobněji rozebrány na jiném místě stránky, se vůz dostal do firm y Ford - A utoslužba v Plzni. Servis opravil Mondeo k naprosté spokojenosti - ve slíbeném termínu, v rámci předběžného rozpočtu a za 42 548 korun. S placením potíže nebyly. Pojišťovna totiž na počkání vystavila takzvaný krycí dopis, kterým se zavázala práci servisu uhradit. A utomobil pak už dva týdny jezdil po opravě, když se z plzeňské A utoslužby ozval telefon. Jak prý jsme s odvedenou prací spokojeni. Rozpaky,že se utajení redakce MF DNES jakožto vlastníka přece jen provalilo, rozptýlilo ujištění, že firma podobným způsobem oslovuje zákazníky naprosto běžně. Pro srovnání cenu stejné opravy s využitím stejných dílů, ovšem u Škody Felicie 1,3 LXi, spočítal značkový servis Škoda A uto CB Plzeň na zhruba 28 000 korun. »Počítal jsem i přední nárazník, který neumíme opravit. Kdybychom ale původní kus jenom lakovali, což zřejmě dělali u Fordu, byla by celková cena ještě o téměř čtyři a půl tisíce korun nižší,« řekl technik Jaroslav Myslík. Za fingovaného člověka, který šetří každou korunu, nechala redakce cenu opravy Fordu spočítat i v malém privátním servisu A uto Hodek v Plzni-Radčicích. Tam by Mondeo spravili za 17 000 až 18 000 korun. »Použil bych přední blatník od náhradního výrobce v ceně něco málo nad polovinou originálu. Dveře, které pro Ford stojí devět tisíc korun, bych opravil, lišty bych lepil,« naznačil cestu k úsporám majitel servisu Josef Hodek. Ještě levněji by bylo možné Mondeo léčit s využitím dílů z vrakovišť a práce klempířů garážistů, ovšem vůz by tím byl zřejmě definitivně poznamenán a těžce znevýhodněn pro další prodej.


Ford Mondeo po opravě škody, která se původně jevila jako banalita, ovšem ve skutečnosti u zahraničního vozu střední třídy dosáhla částky přes čtyřicet tisíc korun.

Ford Mondeo po kontaktu se svodidlem.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.