I lehká havárie dnes stojí desetitisíce korun

- Byla to banalita, jakých se na silnicích stanou desítky denně. Rozjetý kamion se v klesání po mírné zatáčce rozvlnil a zlověstně se vyklonil přes plnou středovou čáru. Řidič protijedoucího osobního auta se lekl, reflexivně uhnul doprava a vrátil vůz zpět prudkým trhnutím volantu po lehkém škrtnutí o svodidlo. Vše se odehrálo během dvou tří vteřin.
Kamion pokračoval v klidu dál, zatímco řidič menšího vozu přemýšlel, zda kvůli tušenému škrábanci zastavit hned či s obhlídkou škody počkat o kus dál, kde bude vozovka přehlednější a bezpečnější. Tak nenápadný byl začátek dalšího příběhu - tentokrát na téma oprava lehce havarovaného auta - v dlouhodobém srovnávacím testu, ve kterém chce redakce přispět do nekonečných motoristických diskusí o tom, zda je výhodnější koupit nejlevnější tuzemský vůz nebo za srovnatelné peníze vsadit na luxusnější zahraniční auto.

K souboji měřenému provozními náklady na 40 000 kilometrů vloni nastoupila jako první nová Škoda Felicia 1,3 LXi, které letos odpovídá Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku výroby 1994. Ten zatím po prvních pěti tisícovkách kilometrů vychází ekonomicky zhruba o 7500 korun výhodněji než nová Felicia, a to včetně zmíněné malé nehody. Ta konto ojetiny zatížila pěti tisíci korunami za spoluúčast při pojistné události, kterou kryla Česká pojišťovna. Ford Mondeo je u ní pojištěn za zhruba třicet tisíc korun ročně. Srovnatelná položka za škodu vloni přibyla i na účtu Felicia, z níž zloděj ještě před pojištěním ukradl rádio čtyřtisícové hodnoty a na dveřích způsobil škodu za osmnáct set korun. Felicia později byla pro sto devadesát dnů testu pojištěna za 3190 korun, letos by Česká pojišťovna za nejlevnější škodovku chtěla ročně necelých 8000 korun. Pro test práce pojišťovny redakce zvolila pozdní páteční odpoledne. Ford Mondeo - majetek vydavatele deníku MF DNES, ale v zájmu anonymity a objektivity evidovaný i pojištěný na soukromou osobu - byl přistaven před pobočku v Plzni. Likvidátor byl k dispozici bez čekání, při hodnocení škody se ukázal nad očekávání velkorysý. K výměně uznal prakticky vše svodidlem dotčené nebo podle očekávání při opravě ohrožené: přední blatník, gumové lišty po celé délce vozu, označení GLX, boční blinkr, přední dveře, kryt kola, plastový chránič nad předním kolem... K opravě doporučil jen vskutku malé škrábance na předním nárazníku, zadních dveřích a zadním blatníku. »U havarijního pojištění nedělají problémy, horší to je u škod placených z povinného ručení,« podělil se později o zkušenosti přejímací technik jedné z dealerských opraven Ford. I pracovník pojišťovny přidal svoje rady. Mimo jiné i tu, že je lepší opravu zadat některému ze značkových servisů, jejichž ceny dílů i prací pojišťovna akceptuje, než vsadit na nevypočitatelnou dílnu či na svépomoc a pak se možná o náhradě škody dohadovat. Podmínky opravy redakce v rámci testu zjišťovala ve čtyřech značkových servisech Ford. Všude měli o práci na pojištěném vozidle nepřehlédnutelný zájem. Nikde se neopomněli zeptat, kde že je Ford pojištěn, neboť ne všechny firm y se prý stavějí k placení škod stejně ochotně. Po zhodnocení nabídek, které jsou podrobněji rozebrány na jiném místě stránky, se vůz dostal do firm y Ford - A utoslužba v Plzni. Servis opravil Mondeo k naprosté spokojenosti - ve slíbeném termínu, v rámci předběžného rozpočtu a za 42 548 korun. S placením potíže nebyly. Pojišťovna totiž na počkání vystavila takzvaný krycí dopis, kterým se zavázala práci servisu uhradit. A utomobil pak už dva týdny jezdil po opravě, když se z plzeňské A utoslužby ozval telefon. Jak prý jsme s odvedenou prací spokojeni. Rozpaky,že se utajení redakce MF DNES jakožto vlastníka přece jen provalilo, rozptýlilo ujištění, že firma podobným způsobem oslovuje zákazníky naprosto běžně. Pro srovnání cenu stejné opravy s využitím stejných dílů, ovšem u Škody Felicie 1,3 LXi, spočítal značkový servis Škoda A uto CB Plzeň na zhruba 28 000 korun. »Počítal jsem i přední nárazník, který neumíme opravit. Kdybychom ale původní kus jenom lakovali, což zřejmě dělali u Fordu, byla by celková cena ještě o téměř čtyři a půl tisíce korun nižší,« řekl technik Jaroslav Myslík. Za fingovaného člověka, který šetří každou korunu, nechala redakce cenu opravy Fordu spočítat i v malém privátním servisu A uto Hodek v Plzni-Radčicích. Tam by Mondeo spravili za 17 000 až 18 000 korun. »Použil bych přední blatník od náhradního výrobce v ceně něco málo nad polovinou originálu. Dveře, které pro Ford stojí devět tisíc korun, bych opravil, lišty bych lepil,« naznačil cestu k úsporám majitel servisu Josef Hodek. Ještě levněji by bylo možné Mondeo léčit s využitím dílů z vrakovišť a práce klempířů garážistů, ovšem vůz by tím byl zřejmě definitivně poznamenán a těžce znevýhodněn pro další prodej.


Ford Mondeo po opravě škody, která se původně jevila jako banalita, ovšem ve skutečnosti u zahraničního vozu střední třídy dosáhla částky přes čtyřicet tisíc korun.

Ford Mondeo po kontaktu se svodidlem.