Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I na policistu lze zavolat 158

  21:23aktualizováno  21:23
Za poslední rok se staly desítky případů loupeží a přepadení, při kterých byli zločinci převlečeni do policejních uniforem. Stejnokroj použili nejvíce v případech, kdy potřebovali zastavit auto. Jak tedy na silnici rozeznat skutečného policistu od loupežníka?

Na slepou důvěru vůči uniformě doplatila i řidička Opelu Tigra, kterou domnělý policista dokonce zavřel v kufru jejího vlastního vozu. Převlečeni za policisty byli ostatně před rokem i profesionální lupiči, kteří se bez jediného výstřelu zmocnili bankovního obrněného vozu plného peněz.

V obou těchto i mnoha dalších případech přitom bylo možné si ověřit, zda jde o skutečné policisty, či nikoliv. "V zásadě by policista měl být v kompletní uniformě a stavět na místě přehledném, v noci osvětleném," vysvětluje Jaroslav Pavelka z ředitelství dopravní služby Policejního prezidia.

Jak vypadá skutečný policista?
- Má uniformu, opasek se zbraní, služební odznak s číslem, čepici nebo baret
- nebo má černou kombinézu a výrazně žluté služební číslo na hrudi
- nebo má na sobě reflexní vestu.

Jak ověřit totožnost policisty?
- Policista má povinnost na požádání sdělit jméno, hodnost a služební číslo.
- Na lince 158 je vždy k dispozici důstojník, který může potvrdit pravost policisty.

Co by mělo vzbudit podezření?
- Policista nemá služební odznak a je sám.
- Policista nemá na černé uniformě služební číslo.
- Policejní hlídka nemá poblíž zaparkované auto.
- Poblíž zaparkované auto je v civilních barvách a nemá maják.
- Hlídka zastavuje auto na tmavém opuštěném místě.
- Policista nemá v noci na sobě reflexní vestu.
- Policista místo o doklady požádá o vystoupení řidiče z auta.

Jak postupovat v případě pochyb?
- Neujíždět.
- Zastavit.
- Nevystupovat.
- Škvírou v okně požádat policistu o totožnost a ověřit ji na lince 158.

Jak má vypadat skutečný policista?
- Žlutá reflexní vesta nebo nášivky se žlutým nápisem "POLICIE"
- Rukávová nášivka Policie ČR s českým státním znakem
- Hodnostní označení na ramenních výložkách
- Stejnokrojové knoflíky
- Odznak s identifikačním číslem policisty

Podle jeho slov by se měl každý zastavovaný řidič, než stáhne okénko nebo otevře dveře vozu, pozorně podívat, zda není na hlídce nebo v okolí něco podezřelého. Pokud ano, nejsnazší je zamknout se v autě a vytočit tísňovou linku 158. "Okresní operační důstojník má přehled o svých lidech v terénu a jednoduše buď potvrdí, že tam a tam jsou skuteční policisté, nebo na místo okamžitě vyšle skutečné četníky," radí Pavelka.

"Kdyby mi na policajtech bylo něco divného - a zvlášť v noci - tak jim ujedu," říká dlouholetý profesionál volantu Martin Kadlec. Tvrdí, že raději bude živý později vysvětlovat skutečným policistům svůj útěk, než aby ho někdo vraždil u lesa.

K přepadení bankovního vozu se lupiči převlékli do černých kombinéz bojových policejních jednotek. Má se řidič zastavovaný mužem celým v černém rovnou bát, že se dostal omylem do "ostré" policejní akce? Má rovnou ujet, protože jde o začátek loupeže?

"V černých kombinézách pracují například hlídky na motocyklech. I pro ně platí, že musí mít dobře viditelné služební číslo," vysvětluje Pavelka. Podle dopravních policistů jsou jejich stanoviště už tak známá, že by nikoho neměla překvapit. Jenomže co v případě, že právě na "jejich obvyklé" místo se postaví podvodník? "Vždycky máme poblíž zaparkované služební auto. A pokud tam nebude, tak ať řidič klidně tu linku 158 zavolá," říká policista Tomáš Teichman.

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.