Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I před dovolenou žádá auto péči

aktualizováno 
- Příprava na dovolenou není u každého auta stejná. Majiteli novějšího a moderního vozu postačí, když se zamyslí nad počty kilometrů, které hodlá absolvovat, a spočítá, zda do času jeho dovolenkové cesty nezapadne termín pravidelného servisu. "Pokud ano, je lepší pravidelnou prohlídku s výměnou oleje a dalšími náležitostmi urychlit než kvůli službě tratit část dovolené či za ni draze platit v cizině," říká Petr Svoboda, který se servisu a prodeji nových i starších automobilů věnuje v Plzni.
Dál se zmíněný motorista stejně kontrolním pohledem podívá na dezén pneumatik, zkontroluje hladinu kapalin, správnou funkci světel a akumulátor a může jet. Zato na dlouhé hodiny se může jiném u řidiči protáhnout příprava auta, které má do stoprocentní kondice daleko. Servisy za komplexní prohlídku automobilu před cestou na dovolenou účtují zhruba pět set korun. Opravnu by neměla minout vozidla, která se prezentují podezřelými zvuky nebo jinak signalizují možné problémy. "Pokud auto jezdí na pravidelné prohlídky do servisu, při kontrole před delší cestou pravděpodobně bez větších potíží obstojí. Prověříme hlavní části vozu - brzdy, kapaliny a světla," uvádí Petr Vaněček z jednoho z největších pražských servisů Škoda.

Servis nebo svépomoc?

"Hlavně majitelé starších aut, jako jsou Škody Favorit, by měli dát auto před delší cestou prohlédnout. Felicie jsou novější, a proto bývají v lepším stavu," doplňuje Petr Vaněček. Připomíná, že prohlídku u odborníků nelze odkládat na poslední chvíli. Servisy totiž auta ke kontrole objednávají s týdenním až dvoutýdenním předstihem. "A před prázdninami se objednací lhůty mohou ještě protáhnout," upozorňuje Petr Vaněček. Základní prohlídku auta však většina řidičů zvládne vlastními silami v garáži či na parkovišti před domem. Po otevření kapoty motoru může prohlídka začít kontrolou hladiny oleje. Pro motor jsou špatné oba extrémy - nedostatek i přebytek olejové náplně. U vozů s automatickou převodovkou je nutné zkontrolovat i množství převodového oleje. Pozor na správný stav hladin v nádobce s kapalinou posilovače řízení a ve vyrovnávací nádržce chladicí směsi, neméně důležitý je dostatek brzdové kapaliny. Její úbytek je signálem k návštěvě servisu, kde mechanici zkontrolují celou brzdovou soustavu a závady opraví. Kapalina nemá být starší než dva roky. I v případě letitého automobilu se vyplatí s předstihem vyměnit vše, čemu může skončit trvanlivost v průběhu dovolené. Ani akumulátor nesmí uniknout pozornosti - důležitá je správná hladina směsi v baterii a póly očištěné od vysrážené kyseliny. Samozřejmostí by měla být také kontrola stavu brzd, brzdového vedení a hadic stejně jako brzdového obložení.

Předejít nepříjemnostem

Před odjezdem na dovolenou se vyplatí doplnit nádobku ostřikovačů směsí vody a látky, která úspěšně smývá mouchy z čelního skla. Alespoň optickou kontrolou by měly projít všechny hadice a dráty v motoru. Správně napnutý klínový řemen se po silném stlačení palcem ruky prohne jen o pár milimetrů. Cestu za odpočinkem mohou znepříjemnit také opotřebované gumičky stěračů předního okna, přímo nebezpečné mohou být nefungující svítilny. Také pneumatiky si žádají jinou dávku vzduchu, protože auto vyjíždí na dovolenou většinou více zatížené než obvykle. Novější vozy mají předepsané tlaky uvedeny na vnitřní části záklapky benzinové nádrže, u starších automobilů lze tyto údaje vyčíst z návodu k obsluze. Pokud není ani jedno k dispozici, měl by umět poradit servis příslušné značky. Při huštění nelze zapomenout na náhradní kolo, které má dostat vyšší z obou doporučených tlaků. Při prohlídce pátého kola se vyplatí kontrola zvedáku, nářadí, výstražného trojúhelníku, náhradních žárovek i pojistek.

Důležitá značka CZ

Do přípravy automobilu pro cestu na dovolenou spadá rovněž kontrola všech dokladů, které je nutné či alespoň dobré vozit s sebou. Z těch nepovinných to je kniha s návodem k nejjednodušším opravám a přehled servisů, které v cíli dovolené pracují pro konkrétní značku. Každý motorista - a zvlášť majitel staršího auta - jistě zná slabá místa svého vozidla a podle toho se vybaví náhradními díly a dalšími náležitostmi. Nebo dostatkem peněz, aby mohl cokoliv potřebného koupit. Nicméně nad rámec běžné sestavy nářadí a další výbavy automobilu se podle zkušeností pečlivců vyplatí přibalit kousek vázacího drátu, izolační pásku, pár metrů měděného vodiče lanka a šrouby nejobvyklejších rozměrů s podložkami a matkami. Zvlášť opatrní řidiči či majitelé více jetých vozů mohou přibalit také hadicové spony, nebo dokonce gumové hadice chladicí soustavy a kus benzinové hadičky, délkou odpovídající té, která je ve voze. K uplatnění mohou dojít náhradní klínové řemeny, zapalovací svíčky a sada vysokonapěťových kabelů k nim, stejně jako struny či lanka k ovládání akcelerátoru, membrána do palivového čerpadla a případně víčko s palcem rozdělovače. Do tašky se zmíněnými náhradními díly se jistě vejdou také pracovní rukavice, vazelína a tažné lano. V sestavě náhradních kapalin by měla být destilovaná voda, brzdová kapalina a alespoň litr motorového oleje. Cestující do zahraničí nesmějí při všech starostech zapomenout ani na nálepku CZ. Bez ní mohou mít na hranici problémy.

Tři horská kola zvedla spotřebu o dva litry na sto kilometrů.

U plně zatíženého auta se střešním boxem vzrostla spotřeba o 0,6 litru na sto kilometrů.

Pro cestu na dovolenou mnozí majitelé auto přetěžují.

Autor:


Témata: Škoda


Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.