I před dovolenou žádá auto péči

- Příprava na dovolenou není u každého auta stejná. Majiteli novějšího a moderního vozu postačí, když se zamyslí nad počty kilometrů, které hodlá absolvovat, a spočítá, zda do času jeho dovolenkové cesty nezapadne termín pravidelného servisu. "Pokud ano, je lepší pravidelnou prohlídku s výměnou oleje a dalšími náležitostmi urychlit než kvůli službě tratit část dovolené či za ni draze platit v cizině," říká Petr Svoboda, který se servisu a prodeji nových i starších automobilů věnuje v Plzni.
Dál se zmíněný motorista stejně kontrolním pohledem podívá na dezén pneumatik, zkontroluje hladinu kapalin, správnou funkci světel a akumulátor a může jet. Zato na dlouhé hodiny se může jiném u řidiči protáhnout příprava auta, které má do stoprocentní kondice daleko. Servisy za komplexní prohlídku automobilu před cestou na dovolenou účtují zhruba pět set korun. Opravnu by neměla minout vozidla, která se prezentují podezřelými zvuky nebo jinak signalizují možné problémy. "Pokud auto jezdí na pravidelné prohlídky do servisu, při kontrole před delší cestou pravděpodobně bez větších potíží obstojí. Prověříme hlavní části vozu - brzdy, kapaliny a světla," uvádí Petr Vaněček z jednoho z největších pražských servisů Škoda.

Servis nebo svépomoc?

"Hlavně majitelé starších aut, jako jsou Škody Favorit, by měli dát auto před delší cestou prohlédnout. Felicie jsou novější, a proto bývají v lepším stavu," doplňuje Petr Vaněček. Připomíná, že prohlídku u odborníků nelze odkládat na poslední chvíli. Servisy totiž auta ke kontrole objednávají s týdenním až dvoutýdenním předstihem. "A před prázdninami se objednací lhůty mohou ještě protáhnout," upozorňuje Petr Vaněček. Základní prohlídku auta však většina řidičů zvládne vlastními silami v garáži či na parkovišti před domem. Po otevření kapoty motoru může prohlídka začít kontrolou hladiny oleje. Pro motor jsou špatné oba extrémy - nedostatek i přebytek olejové náplně. U vozů s automatickou převodovkou je nutné zkontrolovat i množství převodového oleje. Pozor na správný stav hladin v nádobce s kapalinou posilovače řízení a ve vyrovnávací nádržce chladicí směsi, neméně důležitý je dostatek brzdové kapaliny. Její úbytek je signálem k návštěvě servisu, kde mechanici zkontrolují celou brzdovou soustavu a závady opraví. Kapalina nemá být starší než dva roky. I v případě letitého automobilu se vyplatí s předstihem vyměnit vše, čemu může skončit trvanlivost v průběhu dovolené. Ani akumulátor nesmí uniknout pozornosti - důležitá je správná hladina směsi v baterii a póly očištěné od vysrážené kyseliny. Samozřejmostí by měla být také kontrola stavu brzd, brzdového vedení a hadic stejně jako brzdového obložení.

Předejít nepříjemnostem

Před odjezdem na dovolenou se vyplatí doplnit nádobku ostřikovačů směsí vody a látky, která úspěšně smývá mouchy z čelního skla. Alespoň optickou kontrolou by měly projít všechny hadice a dráty v motoru. Správně napnutý klínový řemen se po silném stlačení palcem ruky prohne jen o pár milimetrů. Cestu za odpočinkem mohou znepříjemnit také opotřebované gumičky stěračů předního okna, přímo nebezpečné mohou být nefungující svítilny. Také pneumatiky si žádají jinou dávku vzduchu, protože auto vyjíždí na dovolenou většinou více zatížené než obvykle. Novější vozy mají předepsané tlaky uvedeny na vnitřní části záklapky benzinové nádrže, u starších automobilů lze tyto údaje vyčíst z návodu k obsluze. Pokud není ani jedno k dispozici, měl by umět poradit servis příslušné značky. Při huštění nelze zapomenout na náhradní kolo, které má dostat vyšší z obou doporučených tlaků. Při prohlídce pátého kola se vyplatí kontrola zvedáku, nářadí, výstražného trojúhelníku, náhradních žárovek i pojistek.

Důležitá značka CZ

Do přípravy automobilu pro cestu na dovolenou spadá rovněž kontrola všech dokladů, které je nutné či alespoň dobré vozit s sebou. Z těch nepovinných to je kniha s návodem k nejjednodušším opravám a přehled servisů, které v cíli dovolené pracují pro konkrétní značku. Každý motorista - a zvlášť majitel staršího auta - jistě zná slabá místa svého vozidla a podle toho se vybaví náhradními díly a dalšími náležitostmi. Nebo dostatkem peněz, aby mohl cokoliv potřebného koupit. Nicméně nad rámec běžné sestavy nářadí a další výbavy automobilu se podle zkušeností pečlivců vyplatí přibalit kousek vázacího drátu, izolační pásku, pár metrů měděného vodiče lanka a šrouby nejobvyklejších rozměrů s podložkami a matkami. Zvlášť opatrní řidiči či majitelé více jetých vozů mohou přibalit také hadicové spony, nebo dokonce gumové hadice chladicí soustavy a kus benzinové hadičky, délkou odpovídající té, která je ve voze. K uplatnění mohou dojít náhradní klínové řemeny, zapalovací svíčky a sada vysokonapěťových kabelů k nim, stejně jako struny či lanka k ovládání akcelerátoru, membrána do palivového čerpadla a případně víčko s palcem rozdělovače. Do tašky se zmíněnými náhradními díly se jistě vejdou také pracovní rukavice, vazelína a tažné lano. V sestavě náhradních kapalin by měla být destilovaná voda, brzdová kapalina a alespoň litr motorového oleje. Cestující do zahraničí nesmějí při všech starostech zapomenout ani na nálepku CZ. Bez ní mohou mít na hranici problémy.

Tři horská kola zvedla spotřebu o dva litry na sto kilometrů.

U plně zatíženého auta se střešním boxem vzrostla spotřeba o 0,6 litru na sto kilometrů.

Pro cestu na dovolenou mnozí majitelé auto přetěžují.


Témata: Škoda Auto